Research Article
BibTex RIS Cite

CARTOONS IN VALUES EDUCATION: EXAMPLE OF 'RAFADAN TAYFA'

Year 2018, , 240 - 251, 30.12.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.333173

Abstract

The present study
aimed to determine the values included in the cartoon called "Rafadan
Tayfa", one of the cartoons prepared and broadcast on TRT Cocuk, the
national channel of Turkey, within the framework of certain acquisitions and
themes according to age levels of children and mostly loved by the students
participating in the study. In the direction of this purpose, 282 primary first
and second grade students (144 female, 138 male) were given the names of the
Turkish-made cartoons prepared on TRT Cocuk channel for 6-8-yer-old children in
written and asked to mark the cartoon which they liked most. The first 40
episodes of the cartoon named as "Rafadan Tayfa" determined as the
most-liked according to the students' preferences tried to be examined via
using the document analysis, one of the qualitative research methods, in the
direction of the values included in the Social Studies Program. In conclusion,
it was determined that the values mentioned most frequently in the investigated
episodes were "Helpfulness", "Solidarity" and "Being
Scientific" and the least frequently mentioned ones were
"Honesty", "Hospitality", "Tolerance",
"Aesthetics" and "Patriotism"

References

  • Balat, G. U. & Dağal, A. B. (2006). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi etkinlikleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Cesur S. ve Paker O. (2007). Televizyon ve Çocuk: Çocukların TV Programlarına İlişkin Tercihleri Television and Children: Children’s Preferences of TV Programs and Genres. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi www.e-sosder.com ISSN:1304-0278 Kış -2007 C.6 S.19 (106-125)
  • EARGED (2008). Öğrencilerin televizyon izleme alışkanlıkları, MEB Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara
  • Erden, M. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Karacoşkun, M. D. (2002). Bireysel ve toplumsal çözülmede televizyon faktörü üzerine düşünceler. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(1), 227-233.
  • Kuş, D. (2009). İlköğretim programlarının, örtük programın ve okul dışı etmenlerin değerleri kazandırma etkililiğinin 8. sınıf ilköğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gazete, R. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Kanun Numarası, 1739.
  • MEB, (2015). İlkokul hayat bilgisi dersi 1, 2 ve 3. sınıflar öğretim programı. http:// ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=244 adresinden 25.10.2015 tarihinde alınmıştır
  • Öçal, I. (1997). Televizyonda çocuk programları. Doktora tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özer, D., & Avcı, İ. B. (2015). Cartoons as Educational Tools and the Presentation of Cultural Differences Via Cartoons. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 418-423.
  • Postman, N. (1994). Televizyon: Öldüren Eğlence, Çev. Osman Akınhay, Ayrıntı Yay., İstanbul.
  • RTÜK (2006). İlköğretim çağındaki çocukların televizyon izleme alışkanlıkları kamuoyu araştırması. www.rtuk.org.tr, Erişim tarihi: 28.06.2016.
  • Sevim, Z.(2013). Çizgi filmlerin değerler eğitimi bakımından karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Şirin, M.R.(1999). Televizyon, Çocuk ve Aile. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Tezcan, M. (1997) . Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Bilim Yayıncılık.
  • Thornberg, R. ve Oğuz, E. (2013). Moral and citizenship educational goals in values education: A cross-cultural study of Swedish and Turkish student teachers' preferences. Teaching and Teacher Education, 55(5), 110- 121.
  • Türkmen, N. (2012). Çizgi filmlerin kültür aktarımındaki rolü ve Pepee.Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36(2), 139-158.
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler Eğitimi’ne Genel Bir Bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, 19 (19), 499.
  • http://www.trtcocuk.net.tr/rafadantayfa. Erişim tarihi: 07.08.2017.

DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNDE ÇİZGİ FİLMLER: RAFADAN TAYFA ÖRNEĞİ

Year 2018, , 240 - 251, 30.12.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.333173

Abstract

Bu araştırmanın amacı Türkiye’nin ulusal kanalı olan
TRT Çocuk’ ta çocukların yaş düzeylerine göre, belirli kazanım ve temalar
çerçevesinde hazırlanarak yayınlanan çizgi filmlerden biri olan ve araştırmaya
katılan öğrenciler tarafından en çok sevilen “Rafadan Tayfa” adlı çizgi filmde
yer alan değerlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda ilkokul
birinci ve ikinci sınıf öğrencisi olan 282 öğrenciye (144 kız, 138 erkek) TRT
Çocuk kanalında 6-8 yaş aralığı için hazırlanmış olan Türk yapımı çizgi
filmlerin adları yazılı olarak verilmiş ve en çok sevdikleri çizgi filmi
işaretlemeleri istenmiştir. Tercihleri doğrultusunda ilk sırada belirlenen
“Rafadan Tayfa” adlı çizgi filmin ilk 40 bölümü nitel araştırma yöntemlerinden
doküman analizi ile Hayat Bilgisi Programı’nda yer alan değerler doğrultusunda
incelenmeye çalışılmıştır. Sonuç olarak incelenen bölümlerde en çok yer alan
değerlerin sırasıyla “Yardımseverlik”, “Dayanışma” ve “Bilimsellik” olduğu, en
az yer alan değerlerin ise “Dürüstlük”, “Misafirperverlik”, “Hoşgörü” “Estetik”
ve “Vatanseverlik” olduğu belirlenmiştir.

References

  • Balat, G. U. & Dağal, A. B. (2006). Okul öncesi dönemde değerler eğitimi etkinlikleri. Ankara: Kök Yayıncılık.
  • Cesur S. ve Paker O. (2007). Televizyon ve Çocuk: Çocukların TV Programlarına İlişkin Tercihleri Television and Children: Children’s Preferences of TV Programs and Genres. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi www.e-sosder.com ISSN:1304-0278 Kış -2007 C.6 S.19 (106-125)
  • EARGED (2008). Öğrencilerin televizyon izleme alışkanlıkları, MEB Eğitim Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanlığı, Ankara
  • Erden, M. (2005). Öğretmenlik mesleğine giriş. İstanbul: Epsilon Yayıncılık.
  • Karacoşkun, M. D. (2002). Bireysel ve toplumsal çözülmede televizyon faktörü üzerine düşünceler. Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 6(1), 227-233.
  • Kuş, D. (2009). İlköğretim programlarının, örtük programın ve okul dışı etmenlerin değerleri kazandırma etkililiğinin 8. sınıf ilköğretim öğrencilerinin ve öğretmenlerinin görüşlerine göre incelenmesi. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, İstanbul: Yıldız Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Gazete, R. (1973). Milli Eğitim Temel Kanunu. Kanun Numarası, 1739.
  • MEB, (2015). İlkokul hayat bilgisi dersi 1, 2 ve 3. sınıflar öğretim programı. http:// ttkb.meb.gov.tr/program2.aspx?islem=1&kno=244 adresinden 25.10.2015 tarihinde alınmıştır
  • Öçal, I. (1997). Televizyonda çocuk programları. Doktora tezi, İstanbul: İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Özer, D., & Avcı, İ. B. (2015). Cartoons as Educational Tools and the Presentation of Cultural Differences Via Cartoons. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 191, 418-423.
  • Postman, N. (1994). Televizyon: Öldüren Eğlence, Çev. Osman Akınhay, Ayrıntı Yay., İstanbul.
  • RTÜK (2006). İlköğretim çağındaki çocukların televizyon izleme alışkanlıkları kamuoyu araştırması. www.rtuk.org.tr, Erişim tarihi: 28.06.2016.
  • Sevim, Z.(2013). Çizgi filmlerin değerler eğitimi bakımından karşılaştırılması. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Uşak Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Uşak.
  • Şirin, M.R.(1999). Televizyon, Çocuk ve Aile. İstanbul: İz Yayıncılık.
  • Tezcan, M. (1997) . Eğitim Sosyolojisi. Ankara: Bilim Yayıncılık.
  • Thornberg, R. ve Oğuz, E. (2013). Moral and citizenship educational goals in values education: A cross-cultural study of Swedish and Turkish student teachers' preferences. Teaching and Teacher Education, 55(5), 110- 121.
  • Türkmen, N. (2012). Çizgi filmlerin kültür aktarımındaki rolü ve Pepee.Cumhuriyet Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 36(2), 139-158.
  • Yazıcı, K. (2006). Değerler Eğitimi’ne Genel Bir Bakış. Türklük Bilimi Araştırmaları, 19 (19), 499.
  • http://www.trtcocuk.net.tr/rafadantayfa. Erişim tarihi: 07.08.2017.
There are 19 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ömür Sadioğlu

Merve Turan This is me

Nazife Dikmen

Mehmet Yılmaz This is me

Yasemin Özkan This is me

Publication Date December 30, 2018
Published in Issue Year 2018

Cite

APA Sadioğlu, Ö., Turan, M., Dikmen, N., Yılmaz, M., et al. (2018). DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNDE ÇİZGİ FİLMLER: RAFADAN TAYFA ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 240-251. https://doi.org/10.17679/inuefd.333173
AMA Sadioğlu Ö, Turan M, Dikmen N, Yılmaz M, Özkan Y. DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNDE ÇİZGİ FİLMLER: RAFADAN TAYFA ÖRNEĞİ. INUEFD. December 2018;19(3):240-251. doi:10.17679/inuefd.333173
Chicago Sadioğlu, Ömür, Merve Turan, Nazife Dikmen, Mehmet Yılmaz, and Yasemin Özkan. “DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNDE ÇİZGİ FİLMLER: RAFADAN TAYFA ÖRNEĞİ”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no. 3 (December 2018): 240-51. https://doi.org/10.17679/inuefd.333173.
EndNote Sadioğlu Ö, Turan M, Dikmen N, Yılmaz M, Özkan Y (December 1, 2018) DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNDE ÇİZGİ FİLMLER: RAFADAN TAYFA ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 3 240–251.
IEEE Ö. Sadioğlu, M. Turan, N. Dikmen, M. Yılmaz, and Y. Özkan, “DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNDE ÇİZGİ FİLMLER: RAFADAN TAYFA ÖRNEĞİ”, INUEFD, vol. 19, no. 3, pp. 240–251, 2018, doi: 10.17679/inuefd.333173.
ISNAD Sadioğlu, Ömür et al. “DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNDE ÇİZGİ FİLMLER: RAFADAN TAYFA ÖRNEĞİ”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/3 (December 2018), 240-251. https://doi.org/10.17679/inuefd.333173.
JAMA Sadioğlu Ö, Turan M, Dikmen N, Yılmaz M, Özkan Y. DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNDE ÇİZGİ FİLMLER: RAFADAN TAYFA ÖRNEĞİ. INUEFD. 2018;19:240–251.
MLA Sadioğlu, Ömür et al. “DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNDE ÇİZGİ FİLMLER: RAFADAN TAYFA ÖRNEĞİ”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 19, no. 3, 2018, pp. 240-51, doi:10.17679/inuefd.333173.
Vancouver Sadioğlu Ö, Turan M, Dikmen N, Yılmaz M, Özkan Y. DEĞERLERİN ÖĞRETİMİNDE ÇİZGİ FİLMLER: RAFADAN TAYFA ÖRNEĞİ. INUEFD. 2018;19(3):240-51.

Cited By











Value education in cartoons: TRT Kids channel example
International Journal of Social Sciences and Education Research
Yeşim YENER
https://doi.org/10.24289/ijsser.846419

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.