The aim of this
research was to determine the influence of the self-efficacy perception on
openness towards change and to reveal the mediating role of this influential
proactive personality. Relational screening model was used in the study. The
data were collected from 356 teachers working in primary and secondary schools
in Gaziantep in the academic year of 2016-2017. The general self-efficacy
scale, proactive personality scale, and openness to change scale of schools
were used to collect the research data. In the analysis of the data,
descriptive analyzes, correlation analysis and structural equality model
analysis were used. In addition, path analysis was conducted to test the
structural model. As a result of this research; it was found that
self-efficacy has a negative effect on proactive personality and openness
towards change. In addition, the structural equality model and the Sobel test
were used to determine the relative mediating role between proactive
personality, self-efficacy, and openness towards change.
Bu araştırmanın amacı, öz yeterlilik algısının
değişime açıklık üzerindeki etkisini belirleyebilmek ve bu etkide proaktif
kişiliğin aracılık rolünü ortaya koyabilmektir. Araştırmada ilişkisel model
kullanılmıştır. Veriler 2016-2017 eğitim öğretim yılında Gaziantep’teki
ilkokul ve ortaokullarda çalışan 356 öğretmenden toplanmıştır. Araştırma
verilerinin toplanmasında genel öz yeterlilik ölçeği, proaktif kişilik ölçeği
ve okulların değişime açıklık ölçeği kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde
betimleyici analizler, ilgileşim analizi ve yapısal eşitlik modeli analizi
kullanılmıştır. Ayrıca yapısal modeli test etmek için yol analizi yapılmıştır.
Bu araştırmanın sonucunda; öz yeterliliğin proaktif kişilik ve değişime
açıklık üzerinde negatif bir etkisi olduğu belirlenmiştir. Ayrıca, proaktif
kişiliğin, öz yeterlilik ve değişime açıklık arasındaki ilişkide kısmi
aracılık rolü olduğu yapısal eşitlik modeli ve Sobel testi kullanılarak
belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.