Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of Teacher Candidates' Self-efficacy Beliefs For Mathematics Teaching

Year 2019, , 55 - 68, 30.04.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.346943

Abstract

The purpose of
this study is to examine the beliefs of mathematics teacher candidates about
mathematics teaching according to some variables. The data of the study were
collected by Hacıömeroğlu and Taşkın (2010) in the Turkish version of the
Mathematics Teaching Proficiency Belief Scale developed by Enochs et al. (2000)
and personal information form developed by the researcher. The study was
conducted with a total of 150 students in the department of mathematics
teaching at Yüzüncü Yıl University, Faculty of Education in the spring semester
of 2016-2017 academic year. Independent sample t-test and ANOVA were used for
the analysis of collected data. According to the analysis results; it has been
found that teacher candidates' self-efficacy beliefs towards mathematics
teaching generally correspond to the "undecided" level. It was
determined that the self-efficacy beliefs of the teacher candidates did not
differ significantly according to the sex but the meaning of the scale was
significantly different in favor of the male teacher candidates in terms of the
"personal competence" sub-dimension. Teacher candidates'
self-efficacy beliefs differed significantly according to their grade level and
high school graduation they graduated from; this significant difference was
found to be in favor of teacher candidates who graduated from the school of
science in terms of the "personal competence" subscale of the fourth
grade and the scale. It has also been suggested that for the duration of the
education and training process, prospective teachers should carry out practical
studies in order to increase their self-efficacy in teaching mathematics.

References

  • Referans1: Prof Dr. Şemsettin DURSUN, Batman Üniversitesi, dursun72@gmail.com Referans2: Doç.Dr.Cahit PESEN, Siirt Üniversitesi, cahit.pesen@gmail.com

Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi

Year 2019, , 55 - 68, 30.04.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.346943

Abstract

Bu araştırmanın amacı, matematik öğretmeni adaylarının
matematik öğretimine yönelik öz-yeterlik inançlarını bazı değişkenlere göre
incelemektir. Araştırmanın verileri, Hacıömeroğlu ve Taşkın (2010) tarafından
Enochs ve diğerleri (2000)’ nin geliştirmiş oldukları Matematik Öğretimi
Yeterlik İnanç Ölçeğinin Türkçe’ ye uyarlanmış hali ve araştırmacı tarafından
geliştirilen kişisel bilgi formu ile toplanmıştır. Çalışma 2016-2017 öğretim
yılının bahar döneminde, Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Eğitim Fakültesi İlköğretim
matematik öğretmenliği bölümünde öğrenim gören toplam 150 öğrenci ile
gerçekleştirilmiştir. Toplanan verilerin analizi için bağımsız örneklem t-testi
ve ANOVA kullanılmıştır. Analiz sonuçlarına göre; öğretmen adaylarının
matematik öğretimine yönelik öz yeterlik inançlarının genel olarak “kararsızım”
düzeyine karşılık geldiği tespit edilmiştir. Öğretmen adaylarının öz yeterlik
inançları cinsiyete göre anlamlı olarak farklılaşmadığı, ancak ölçeğin “kişisel
yeterlik” alt boyutu bakımından erkek öğretmen adayları lehine anlamlı olarak
farklılaştığı belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının öz yeterlik inançlarının
sınıf seviyesi ve mezun oldukları lise türüne göre ise anlamlı olarak
farklılaştığı; bu anlamlı fark dördüncü sınıf ve ölçeğin “kişisel yeterlik” alt
boyutu bakımından fen lisesinden mezun olan öğretmen adayları lehine olduğu
görülmüştür. Ayrıca, eğitim ve öğretim süreci boyunca öğretmen adaylarının
matematik öğretimine ilişkin öz-yeterliklerini artırmak için uygulamaya yönelik
çalışmaların yapılması gerektiği önerilmiştir.

References

  • Referans1: Prof Dr. Şemsettin DURSUN, Batman Üniversitesi, dursun72@gmail.com Referans2: Doç.Dr.Cahit PESEN, Siirt Üniversitesi, cahit.pesen@gmail.com
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Cahit Taşdemir

Publication Date April 30, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Taşdemir, C. (2019). Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 55-68. https://doi.org/10.17679/inuefd.346943
AMA Taşdemir C. Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi. INUEFD. April 2019;20(1):55-68. doi:10.17679/inuefd.346943
Chicago Taşdemir, Cahit. “Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançlarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no. 1 (April 2019): 55-68. https://doi.org/10.17679/inuefd.346943.
EndNote Taşdemir C (April 1, 2019) Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 1 55–68.
IEEE C. Taşdemir, “Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi”, INUEFD, vol. 20, no. 1, pp. 55–68, 2019, doi: 10.17679/inuefd.346943.
ISNAD Taşdemir, Cahit. “Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançlarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/1 (April 2019), 55-68. https://doi.org/10.17679/inuefd.346943.
JAMA Taşdemir C. Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi. INUEFD. 2019;20:55–68.
MLA Taşdemir, Cahit. “Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Öz-Yeterlik İnançlarının İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 20, no. 1, 2019, pp. 55-68, doi:10.17679/inuefd.346943.
Vancouver Taşdemir C. Öğretmen Adaylarının Matematik Öğretimine Yönelik Öz-yeterlik İnançlarının İncelenmesi. INUEFD. 2019;20(1):55-68.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.