Araştırmada ilkokul öğrencilerinin çevre sorunları ve çevre
eğitimine yönelik algılarını belirlemek amaçlanmıştır. Çalışma grubunu
Yeniçağa'da eğitim öğretim gören 50 öğrenci oluşturmaktadır. Veri toplama
aracı olarak yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Araştırma
bulgularına göre öğrenciler çevre kavramını can dost, yuva, oksijen, hayat,
yaşam alanı, ağaç, dünya ve doğa olarak ifade etmişlerdir. Öğrenciler çöp atıklarını, ağaçların yok edilmesini, toprak
kirlenmesini, sulara çöp atılmasını, atık pillerin çevreye atılmasını, hava ve
ses kirliliğini, orman yangınlarını çevre sorunu olarak ifade etmişlerdir. Belediyelerin, Çevre
İl Müdürlüklerinin, okulların ve okul müdürlerinin, öğretmenlerin, Orman
İşletme Müdürlüklerinin, ormancıların, Halk Eğitim Merkezlerinin, TEMA'nın
çevre eğitiminde görevli kişi veya kurumlar olabileceğini belirtmişlerdir.
Öğrenciler fidan dikerek, çöpleri çöp kutusuna atarak, dönüşüm kutuları
kullanarak, piknikten sonra ateşi söndürerek, fabrika bacalarına filtre
takılarak, göl ve derelere çöp atmayarak, insanları çevre konusunda eğiterek,
sokaklara çöp kutuları konularak, atık pilleri toplayarak çevre sorunlarının
önlenebileceğini ve çözülebileceğini ifade etmişlerdir. Öğrenciler okullarında
pil toplama projesi yapıldığını, TEMA ile işbirliği yapılarak çevre
eğitimlerinin yapıldığını, ağaç dikme çalışmalarının yapıldığını belirtmişler
ve bu çalışmaların devam etmesini istemişlerdir. Ayrıca geri dönüşüm
kutularının konularak kâğıt ve kapak toplandığını belirtmişlerdir. Öğrenciler
okullarında çevre eğitimi ile ilgili insanlara
çevre eğitimlerinin verilmesini, çevre projelerinin yapılmasını, çevre eğitimiyle
ilgili tiyatrolar yapılmasını, çevre ile ilgili müzik yayınlarını yapılmasını,
doğa defterlerinin oluşturulmasını, çevre temizliği ile ilgili yarışmaların
düzenlemesini, çevre dergisinin oluşturulmasını istemişlerdir. Araştırma
bulgularından anlaşılacağı gibi ilkokul öğrencileri çevre ve çevre sorunlarına
oldukça duyarlıdır. Bu bağlamda ilkokullarda çevre eğitiminin önemli olduğu
anlaşılmaktadır.
The aim of the study
was to determine the perceptions of primary school students about
environmental problems and environmental education. The working group is
composed of 50 students who are enrolled in a public school in Yeniçağa. A
structured interview form was used as a data collection tool. According to
research findings, students expressed the concept of environment as life
friendly, home, oxygen, life, living space, tree, world and nature. The
students expressed the garbage wastes, the destruction of the trees, the soil
pollution, the discharge of the garbage to the waters, the throwing of the
waste pills, the air and the noise pollution, and the forest fires as the
environmental problem. They have stated that the municipalities may be the
Provincial Directorates of the Environment, schools and school managers,
teachers, Forestry Directorates, Forestry, Public Education Centers, people or
institutions involved in the environmental education of TEMA. Students stated
that they can prevent and solve environmental problems by planting saplings,
throwing garbage into trash cans, using recycling cans, putting out fire after
picnic, putting filters on factory chests, not throwing garbage into lakes and
rivers, educating people about the
environment, putting garbage cans on streets and collecting waste batteries.
Students have stated that they have a battery collection project in their
schools, that environmental education is done in cooperation with TEMA, tree
planting work is done and they want these studies to continue. They also
stated that recycling boxes were placed and paper and lids were collected. In the schools students wanted people to take
environmental education, to make theaters related to environmental education,
to make music publications about the environment, to organize nature
notebooks, to organize contests about environmental cleanliness and to create
environmental magazines. As the research findings suggest, primary school
students are highly sensitive the environment and environmental problems. In
this context, it is understood that environmental education is important in
primary schools.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.