Bu çalışmada, öğretmen adaylarının etkili vatandaşlık
yeterlik düzeyleri ve demokrasi anlayışlarına ilişkin algılarının belirlenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada betimsel türde ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, 2014-2015 eğitim öğretim yılı bahar
döneminde Bayburt Eğitim Fakültesi’nde öğrenim gören toplam 177 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Veriler Sağlam (2011) tarafından geliştirilen “Etkili
Vatandaşlık Yeterlikleri Ölçeği” ve Doğanay, Çuhadar ve Sarı (2004) tarafından
geliştirilen “Demokrasi Anlayışları Ölçeği” kullanılarak elde edilmiştir.
Araştırmada öğretmen adayları okumakta oldukları program açısından etkili
vatandaşlık yeterlikleri ve demokrasi anlayışları puan ortalamaları yönünden
karşılaştırıldığında anlamlı bir farklılık görülmemiştir. Öğretmen adaylarının
ileriye dönük yaşamları dikkate alındığında etkili vatandaşlık yeterlik
düzeyleri kadar demokrasi anlayışlarına ilişkin algılarının da ne kadar gerekli
iki faktör olduğu bu çalışmada görülmüştür. Vatandaşlık bilgi, beceri ve
değerlerini kapsayan etkili vatandaşlık yeterlikleri, bireylerin demokrasi
anlayışlarına ilişkin algılarını etkileyebilir. Bu yüzden farklı alanlarda
öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarında farklı değişkenler kullanılarak
benzer çalışmalar ve uygulamalar yapılabilir.
In this study,
proficiency levels of effective citizenship and their perceptions of concerning
democracy consciousness of prospective teachers are aimed to define. The study
is a descriptive research designed as a relational survey method. The sample of
the study consists of 177 prospective teachers at Primary Education Department
of Bayburt University Educational Faculty at 2014-2015 spring term of academic
year. The data were obtained from ‘Proficiency of Effective Citizenship Scale’
which is improved by Sağlam (2011) and ‘Consciousness of Democracy Scale’ which
is improved by Doğanay, Çuhadar and Sarı (2004). Proficiency levels of
effective citizenship of prospective teachers can be considered as a
determinant in terms of democracy consciousness. These properties are expected
to have affected the quality of education in their future life. Consequently,
studying on directed getting these properties for prospective teachers at the
level of bachelor degree is very important in terms of career development and teacher
training.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.