Bu araştırmanın amacı sosyal bilgiler öğretmen adaylarının bilimsel
okuryazarlık boyutlarını geliştirmek amacıyla Bilim Teknoloji Sosyal Değişme
(BTSD) dersini tasarlamak ve tasarlanan dersin uygulanabilirliğini ortaya
koymaktır. Bu nedenle araştırma, eylem araştırması olarak tasarlanmıştır. Araştırmanın
uygulaması, Sosyal Bilgiler Öğretmenliğinde öğrenim gören 2. sınıf
öğrencileriyle birlikte yürütülmüştür. Bilim Teknoloji Sosyal Değişme (BTSD)
dersinde makale analizi etkinliği, film analizi etkinliği ve Bilim- Teknoloji-
Toplum (BTT) temasıyla ilişkili proje hazırlama etkinliği
gerçekleştirilmiştir. 14 haftalık uygulama süresince araştırmanın amacına
ulaşması için eylem planları uygulanmış ve bu eylem planlarının sonuçları
danışma komitesi ile paylaşılmıştır. Komite üyelerinin de eleştiri ve
önerileri ile haftalık eylem araştırması döngüsü sürdürülmüştür. Araştırmanın
öğretim uygulamaları tüm sınıfa yönelik gerçekleştirilmiş, araştırma verileri
“öğrenci çalışmaları”, “araştırmacı notları” ve “yarı yapılandırılmış görüşme”
olmak üzere farklı veri toplama araçlarıyla toplanmıştır. Verilerin analizi;
performans değerlendirme yönergeleri (rubrik) ile değerlendirilmiş, verilerin
frekans ve yüzde analizleri yapılmıştır. Araştırmanın sonucu, bilimsel
okuryazarlık düzeylerini geliştirmeye yönelik tasarlanan BTSD dersi öğretmen
adaylarında bilimin içerik boyutu, bilimin doğası boyutu ve
bilim-teknoloji-toplum ilişkisi boyutunda gelişimlerine katkı sağlamıştır. Bu
araştırma kapsamında, bilimsel okuryazarlık boyutlarının gelişimi amacıyla tasarlanan
BTSD dersinde öğretmen adaylarının mesleki açıdan gelişimlerini sağlayacak
bilim ve teknolojiyle ilgili konuların sosyal bilgiler kazanımlarıyla
ilişkilendirmeleri uygulamada önem arz etmektedir. Bu çalışma sosyal bilgiler
öğretmen adayları için etkili ve uzun süren bir deneyim olmuştur.
Sosyal bilgiler sosyal bilgiler öğretmeni eğitimi bilimsel okuryazarlık bilim teknoloji sosyal değişme eylem araştırması
The purpose of this study is to design Science Technology Social Change
(STSC) course and to test applicability of the designed course for developing
scientific literacy for prospective social studies teachers. The study was
designed as an action research. The study was conducted with junior prospective
social sciences teachers The role of the researcher in the study (participatory
action research) was implementer. In STSC course, paper analysis, movie
analysis and SST Project Study activities were done. During all the time of the
study action plans were conducted to reach purpose of the study and the results
of them were shared with counseling committee. The weekly action research cycle
was implemented after the critics and suggestions of the committee members. The
teaching applications were made for all class members. Data of the study were
collected by “participant studies”, analyses of the data were conducted in
qualitative data analysis by rubrics and, frequency and percent values were
determined. The results of the study showed that STSC course designed for
increasing scientific literacy contributed to development of the prospective
social sciences teachers in terms of science content, nature of science and
science-society-technology relationship. Relating objectives of social sciences
courses with subjects regarding science and technology in STSC course designed
for increasing scientific literacy in this study should be provided. The
experience by this study was effective for prospective social science teachers.
The prospective teachers in this study gained skills in knowing how to teach
science, society and technology, in explaining their ideas on important
problems in developing their educational activities.
Social studies social studies teacher education scientific literacy science and technology social change action research
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | December 31, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.