Research Article
BibTex RIS Cite

The Effect of Concept Cartoons Used in Science Education to Achievement: Meta-Analysis Study

Year 2019, , 220 - 233, 30.04.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.434352

Abstract

The aim of this
study is to try to determine the effect of concept cartoons used in science
education on students' achievement. In the meta-analysis study conducted for
this purpose, a total of 7 researches were included in the study. Researches
that meets the inclusion criteria for the purpose of the study was analyzed
using the CMA program, a meta-analysis software. The effect size coefficients
of the researches included in the study were calculated according to the Hedges
g. According to the analysis results, concept cartoons used in science
education have a medium effect on student achievement. These result show that
concept cartoons used in science education are an important variable on
achievement. However, in order to carry out broader meta-analysis studies,
there is a need for empirical studies that examine the impact of concept
cartoon on achievement.

References

  • Alkan, G. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Allen,M., Bourhis, J., Burrell,N., & Mabry,E. (2002). Comparing student satisfaction with distance education to traditional classrooms in higher education: A meta-analysis. The American Journal of Distance Education, 16(2), 83-97.
  • *Atasoy, Ş.,Tekbıyık, A., & Gülay, A. (2013). Beşinci sınıf öğrencilerinin ses kavramını anlamaları üzerine kavram karikatürlerinin etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 176-196.
  • Balım, A.G., İnel, D., & Evrekli, E. (2008). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin akademik başarı ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına etkisi. İlköğretim Online,7(1), 188-202.
  • Balım, A.G.,İnel-Ekici, D., & Özcan, E. (2016). Concept cartoons supported problem based learning method in middle school science classrooms. Journal of Education and Learning, 5(2),272-284.
  • Balım, A.G.,Türkoğuz, S.,Ormancı, Ü.,Kaçar, S.,Evrekli, E.,& Özkan, E. (2014). Teachers’ views about problem-based learning through concept cartoons. Journal of Baltic Science Education,13(4), 458-468.
  • Chin, C., & Teou, L. (2008). Using concept cartoons in formative assessment: Scaffolding students’ argumentation. International Journal of Science Education, 1–26.
  • Çelik, B. (2014). Dokuzuncu sınıf bilgi ve iletişim teknolojisi dersinde mizah ve kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısı, tutumu, kaygısı ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • *Çetin, E. (2012). Karikatürlerle zenginleştirilmiş fen ve teknoloji dersinin öğrencilerin başarısı ve tutumları üzerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Çil, E. (2014). Teaching nature of science through conceptual change approach: Conceptual change texts and concept cartoons. Journal of Baltic Science Education,13(3),339-350.
  • Çinici, A.,Özden, M.,Akgün, A.,Herdem, K.,Karabiber, H.L., &Deniz, Ş.M.(2014). Kavram karikatürleriyle desteklenmiş argümantasyon temelli uygulamaların etkinliğinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,7(18),571-596.
  • Dabell, J. (2004). The math’s coordinator’s file—Using concept cartoons. London: PFP Publishing.
  • Demirci, F.,& Özyürek, C. (2017). The effects of using concept cartoons in astronomy subjects on critical thinking skills among seventh grade student. International Electronic Journal of Elementary Education,10(2),243-254.
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Evrekli,E., İnel, D., & Balım, A.G.(2011). Fen öğretiminde kavram karikatürleri ve zihin haritalarının birlikte kullanımının etkileri üzerine bir inceleme. Necati bey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi,5(2), 58-85.
  • *Gölgeli, D., & Saraçoğlu,S. (2011). Fen ve teknoloji dersi “ışık ve ses” ünitesinin öğretiminde kavram karikatürlerinin kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2),113-124.
  • *Güngör, H. (2018). Fen ve teknoloji öğretiminde kavram karikatürü kullanımının ilköğretim 7. sınıf öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Hunter, J., & Schmidt, F. (1990). Methods of meta-analysis: Correcting error and bias in research findings. Newbury Park, CA: Sage.
  • Keeley, P.(2013). Formative assessment probes: When is the next full moon? Using K—2 concept cartoons. Science and Children, 51(1), 32-34.
  • Keogh, B. & Naylor, S. (1993). Learning in science: Another way in. Primary Science Review, 26, 22-23.
  • Keogh, B., & Naylor, S. (1996). Scientists and primary schools. Sandbach, Millgate House Publishers.
  • Kılıç Özün, S. (2010). Hayat bilgisi öğretiminde kavram karikatürü yaklaşımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • *Köklükaya, A.N.,Güven Yıldırım, E., &Selvi, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adayları tarafından hazırlanan karikatürlerin akademik başarı ve endişe düzeyine etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(2), 427-446.
  • Minárechová, M. (2014). Using a concept cartoon© method to address elementary school students’ ideas about natural phenomena. European Journal of Science and Mathematics Education, 4(2), 214-228.
  • Naylor, S., & Keogh,B. (2012). Concept cartoons: What have we learnt? Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10 (1),3-11.
  • Naylor, S., Keogh, B. & Downing, B. (2007). Argumentation and primary science. Research in Science Education, 37, 17‐39.
  • Özay-Köse,E. (2013). Karikatürlerin biyoloji öğretiminde öğrenci başarılarına ve tutumlarına etkileri (Endokrin Sistem). Kastamonu Eğitim Dergisi,21(3),931-944.
  • Öztuna-Kaplan, A., & Boyacıoğlu,N. (2012). Çocuk karikatürlerinde maddenin tanecikli yapısı. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 156-175.
  • *Sinanoğlu, K. (2017). Kavram karikatürleri ve kavramsal değişim metinlerinin 6. sınıf öğrencilerinin bilişsel yüküne, akademik başarısına ve kalıcılığına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ordu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ordu.
  • Seven, A. (2013). Görsel sanatlar dersi öğretiminde kavram karikatürü materyali kullanımının öğrenci başarısına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Stephenson, P., & Warwick, P. (2002). Using concept cartoons to support progressin in students’ understanding of light. Physics Education, 37, 135-141.
  • Şaşmaz Ören, F., Meriç, G. (2014). Seventh grade students’ perceptions of using concept cartoons in science and technology course. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology,2(2), 116-136.
  • Taş, M.(2013). Karikatür destekli fen öğretimine ilişkin bir araştırma: İlköğretim 6. sınıf yaşamımızdaki elektrik ünitesi örneği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 473-500.
  • *Taşkın, Ö. (2014).Fen ve teknoloji öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Thalheimer, W., & Cook, S. (2002). How to calculate effect sizes from published research articles: A simplified methodology. (05.06.2018). http://education.gsu.edu/coshima/EPRS8530/Effect_Sizes_pdf4.pdf adresinden indirilmiştir.
  • Türkoğuz,S., &Cin, M. (2014). Effects of argumentation based concept cartoon activities on students' scientific process skills. Mersin University Journal of the Faculty of Education,10(2),142-156.
  • Üstün, U. (2012). To what extent is problem-based learning effective as compared to traditional teaching in science education? A meta-analysis study. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Üstün, U.,& Eryılmaz, A. (2014). Etkili araştırma sentezleri yapabilmek için bir araştırma yöntemi: Meta-analiz. Eğitim ve Bilim, 39(174), 1-32.

Fen Eğitiminde Kullanılan Kavram Karikatürlerinin Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analiz Çalışması

Year 2019, , 220 - 233, 30.04.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.434352

Abstract

Bu çalışmanın amacı fen eğitiminde kullanılan kavram
karikatürlerinin öğrencilerin akademik başarısı üzerindeki etkisini belirlemeye
çalışmaktır. Bu amaçla yürütülmüş olan meta-analiz çalışmasında toplam 7 adet
araştırma, çalışmaya dâhil edilmiştir. Çalışmanın amacı doğrultusunda dâhil
edilme ölçütlerini karşılayan araştırmalar, bir meta-analiz yazılımı olan CMA
programı yardımıyla analiz edilmiştir. Çalışmaya dâhil edilen araştırmaların
Hedges g’ye göre bireysel ve genel etki büyüklüğü katsayıları hesaplanmıştır.
Yapılan analiz sonuçlarına göre fen eğitiminde kullanılan kavram
karikatürlerinin öğrencilerin akademik başarısı üzerinde orta düzeyde etkiye sahip
olduğu görülmüştür. Elde edilen bu sonuç, fen eğitiminde kullanılan kavram
karikatürlerinin akademik başarı üzerinde önemli bir değişken olduğunu
göstermektedir. Ancak daha geniş çaplı meta-analiz çalışmalarının
yürütülebilmesi için kavram karikatürünün akademik başarı üzerinde etkisini
inceleyen deneysel çalışmalara ihtiyaç duyulmaktadır.

References

  • Alkan, G. (2010). Sosyal bilgiler öğretiminde kavram karikatürlerinin öğrenci başarısına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Niğde Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Allen,M., Bourhis, J., Burrell,N., & Mabry,E. (2002). Comparing student satisfaction with distance education to traditional classrooms in higher education: A meta-analysis. The American Journal of Distance Education, 16(2), 83-97.
  • *Atasoy, Ş.,Tekbıyık, A., & Gülay, A. (2013). Beşinci sınıf öğrencilerinin ses kavramını anlamaları üzerine kavram karikatürlerinin etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 176-196.
  • Balım, A.G., İnel, D., & Evrekli, E. (2008). Fen öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrencilerin akademik başarı ve sorgulayıcı öğrenme becerileri algılarına etkisi. İlköğretim Online,7(1), 188-202.
  • Balım, A.G.,İnel-Ekici, D., & Özcan, E. (2016). Concept cartoons supported problem based learning method in middle school science classrooms. Journal of Education and Learning, 5(2),272-284.
  • Balım, A.G.,Türkoğuz, S.,Ormancı, Ü.,Kaçar, S.,Evrekli, E.,& Özkan, E. (2014). Teachers’ views about problem-based learning through concept cartoons. Journal of Baltic Science Education,13(4), 458-468.
  • Chin, C., & Teou, L. (2008). Using concept cartoons in formative assessment: Scaffolding students’ argumentation. International Journal of Science Education, 1–26.
  • Çelik, B. (2014). Dokuzuncu sınıf bilgi ve iletişim teknolojisi dersinde mizah ve kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısı, tutumu, kaygısı ve kalıcılığa etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • *Çetin, E. (2012). Karikatürlerle zenginleştirilmiş fen ve teknoloji dersinin öğrencilerin başarısı ve tutumları üzerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Çil, E. (2014). Teaching nature of science through conceptual change approach: Conceptual change texts and concept cartoons. Journal of Baltic Science Education,13(3),339-350.
  • Çinici, A.,Özden, M.,Akgün, A.,Herdem, K.,Karabiber, H.L., &Deniz, Ş.M.(2014). Kavram karikatürleriyle desteklenmiş argümantasyon temelli uygulamaların etkinliğinin incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi,7(18),571-596.
  • Dabell, J. (2004). The math’s coordinator’s file—Using concept cartoons. London: PFP Publishing.
  • Demirci, F.,& Özyürek, C. (2017). The effects of using concept cartoons in astronomy subjects on critical thinking skills among seventh grade student. International Electronic Journal of Elementary Education,10(2),243-254.
  • Dinçer, S. (2014). Eğitim bilimlerinde uygulamalı meta-analiz. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Evrekli,E., İnel, D., & Balım, A.G.(2011). Fen öğretiminde kavram karikatürleri ve zihin haritalarının birlikte kullanımının etkileri üzerine bir inceleme. Necati bey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi,5(2), 58-85.
  • *Gölgeli, D., & Saraçoğlu,S. (2011). Fen ve teknoloji dersi “ışık ve ses” ünitesinin öğretiminde kavram karikatürlerinin kullanımının öğrencilerin akademik başarısına etkisi. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 31(2),113-124.
  • *Güngör, H. (2018). Fen ve teknoloji öğretiminde kavram karikatürü kullanımının ilköğretim 7. sınıf öğrencilerin akademik başarılarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Hunter, J., & Schmidt, F. (1990). Methods of meta-analysis: Correcting error and bias in research findings. Newbury Park, CA: Sage.
  • Keeley, P.(2013). Formative assessment probes: When is the next full moon? Using K—2 concept cartoons. Science and Children, 51(1), 32-34.
  • Keogh, B. & Naylor, S. (1993). Learning in science: Another way in. Primary Science Review, 26, 22-23.
  • Keogh, B., & Naylor, S. (1996). Scientists and primary schools. Sandbach, Millgate House Publishers.
  • Kılıç Özün, S. (2010). Hayat bilgisi öğretiminde kavram karikatürü yaklaşımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi,Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak.
  • *Köklükaya, A.N.,Güven Yıldırım, E., &Selvi, M. (2016). Fen bilgisi öğretmen adayları tarafından hazırlanan karikatürlerin akademik başarı ve endişe düzeyine etkisi. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12(2), 427-446.
  • Minárechová, M. (2014). Using a concept cartoon© method to address elementary school students’ ideas about natural phenomena. European Journal of Science and Mathematics Education, 4(2), 214-228.
  • Naylor, S., & Keogh,B. (2012). Concept cartoons: What have we learnt? Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10 (1),3-11.
  • Naylor, S., Keogh, B. & Downing, B. (2007). Argumentation and primary science. Research in Science Education, 37, 17‐39.
  • Özay-Köse,E. (2013). Karikatürlerin biyoloji öğretiminde öğrenci başarılarına ve tutumlarına etkileri (Endokrin Sistem). Kastamonu Eğitim Dergisi,21(3),931-944.
  • Öztuna-Kaplan, A., & Boyacıoğlu,N. (2012). Çocuk karikatürlerinde maddenin tanecikli yapısı. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 10(1), 156-175.
  • *Sinanoğlu, K. (2017). Kavram karikatürleri ve kavramsal değişim metinlerinin 6. sınıf öğrencilerinin bilişsel yüküne, akademik başarısına ve kalıcılığına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ordu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Ordu.
  • Seven, A. (2013). Görsel sanatlar dersi öğretiminde kavram karikatürü materyali kullanımının öğrenci başarısına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Stephenson, P., & Warwick, P. (2002). Using concept cartoons to support progressin in students’ understanding of light. Physics Education, 37, 135-141.
  • Şaşmaz Ören, F., Meriç, G. (2014). Seventh grade students’ perceptions of using concept cartoons in science and technology course. International Journal of Education in Mathematics, Science and Technology,2(2), 116-136.
  • Taş, M.(2013). Karikatür destekli fen öğretimine ilişkin bir araştırma: İlköğretim 6. sınıf yaşamımızdaki elektrik ünitesi örneği. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 26(2), 473-500.
  • *Taşkın, Ö. (2014).Fen ve teknoloji öğretiminde kavram karikatürü kullanımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Celal Bayar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Manisa.
  • Thalheimer, W., & Cook, S. (2002). How to calculate effect sizes from published research articles: A simplified methodology. (05.06.2018). http://education.gsu.edu/coshima/EPRS8530/Effect_Sizes_pdf4.pdf adresinden indirilmiştir.
  • Türkoğuz,S., &Cin, M. (2014). Effects of argumentation based concept cartoon activities on students' scientific process skills. Mersin University Journal of the Faculty of Education,10(2),142-156.
  • Üstün, U. (2012). To what extent is problem-based learning effective as compared to traditional teaching in science education? A meta-analysis study. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Üstün, U.,& Eryılmaz, A. (2014). Etkili araştırma sentezleri yapabilmek için bir araştırma yöntemi: Meta-analiz. Eğitim ve Bilim, 39(174), 1-32.
There are 38 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Menşure Alkış Küçükaydın 0000-0003-4410-1279

Publication Date April 30, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Alkış Küçükaydın, M. (2019). Fen Eğitiminde Kullanılan Kavram Karikatürlerinin Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analiz Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(1), 220-233. https://doi.org/10.17679/inuefd.434352
AMA Alkış Küçükaydın M. Fen Eğitiminde Kullanılan Kavram Karikatürlerinin Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analiz Çalışması. INUEFD. April 2019;20(1):220-233. doi:10.17679/inuefd.434352
Chicago Alkış Küçükaydın, Menşure. “Fen Eğitiminde Kullanılan Kavram Karikatürlerinin Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analiz Çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no. 1 (April 2019): 220-33. https://doi.org/10.17679/inuefd.434352.
EndNote Alkış Küçükaydın M (April 1, 2019) Fen Eğitiminde Kullanılan Kavram Karikatürlerinin Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analiz Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 1 220–233.
IEEE M. Alkış Küçükaydın, “Fen Eğitiminde Kullanılan Kavram Karikatürlerinin Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analiz Çalışması”, INUEFD, vol. 20, no. 1, pp. 220–233, 2019, doi: 10.17679/inuefd.434352.
ISNAD Alkış Küçükaydın, Menşure. “Fen Eğitiminde Kullanılan Kavram Karikatürlerinin Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analiz Çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/1 (April 2019), 220-233. https://doi.org/10.17679/inuefd.434352.
JAMA Alkış Küçükaydın M. Fen Eğitiminde Kullanılan Kavram Karikatürlerinin Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analiz Çalışması. INUEFD. 2019;20:220–233.
MLA Alkış Küçükaydın, Menşure. “Fen Eğitiminde Kullanılan Kavram Karikatürlerinin Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analiz Çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 20, no. 1, 2019, pp. 220-33, doi:10.17679/inuefd.434352.
Vancouver Alkış Küçükaydın M. Fen Eğitiminde Kullanılan Kavram Karikatürlerinin Akademik Başarıya Etkisi: Meta-Analiz Çalışması. INUEFD. 2019;20(1):220-33.

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.