Okuduğunu anlama bilgiyi edinmenin kapısıdır, bu
yüzden akademik çevrelerde bu konu ilgi çekmiştir. Sessiz okuma, okuduğunu
anlamanın temel biçimi olarak kabul edilir ve bununla ilişkilendirilir. Sessiz
okumanın verimliliğiyle ilgili alanda farklı bakış açılarını savunan çalışmalar
yer almaktadır. Bundan dolayı, bu çalışma öğrencilerin sessiz okumanın okuduğunu
anlama, okuduğundan keyif alma ve odaklanma açısından etkililiğine yönelik
tutumlarını incelemektedir. Çalışma, Bursa’da bir devlet üniversitesinde farklı
seviyelerden 120 katılımcı üzerinde yapılmıştır. Çalışmada, karma araştırma düzeni
kullanılmıştır. Anket yoluyla nicel veri 120 katılımcıdan toplanmış ve konunun
daha derin anlaşılması için 12 katılımcı üzerinden mülakat yoluyla nitel veri
toplanmıştır. Sonuçlara göre, katılımcıların sessiz okumanın okuduğunu anlama,
keyif alma ve odaklanma açısından verimliliğine yönelik orta düzeyde olumlu
tutumları olduğu ortaya çıkarılmıştır.
Reading
comprehension is the gateway to acquire knowledge, therefore, it has attracted
attention in academic environment. Silent reading is accepted as the major
reading mode, and it is associated with the idea of reading for comprehension.
In the related literature there exist contradictory studies on the efficiency
of silent reading. Thus the present research investigates students’ attitudes
towards silent reading in terms of its effectiveness in reading comprehension,
reading for pleasure, and concentration. The present study was conducted with
120 preparatory school students from different levels at a state university in
Bursa. In the study, a mixed method research design was used. Quantitative
data were gathered via a questionnaire and qualitative data were gathered via
an interview from 12 participants for a deeper understanding of the students’
attitudes towards the effectiveness of silent reading. According to the
results, the participants have a moderately positive level of agreement that they
can grasp the meaning easily and concentrate better while reading silently.
silent reading attitudes towards silent reading modes of reading reading comprehension reading aloud
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.