Özel yeteneklilerin yaratıcılık
becerileri üzerine birçok araştırma yapılmasının sebebi, yaratıcılığın bu
bireylerin temel özelliklerinden biri olarak anılmasından kaynaklanmaktadır.
Bu nitel doküman analizi çalışmasının amacı, Türkiye’deki özel yetenekli
öğrencilerin yaratıcılık beceriler üzerine yapılan çalışmaları incelemektir.
Literatür taraması sürecinde, elektronik veri tabanlarının gözden geçirilmesi
araştırmaların başlıklarında, özetlerinde ya da anahtar kelimelerinde özel
yetenekli (gifted/talented), yaratıcı düşünme (creative thinking) ve
yaratıcılık (creativity) kelimelerinin kullanımı ile yapılmıştır. Tarama
sonucunda, dışlama ve dahil etme kriterlerine uyan çalışmaların seçilmesinin
ardından 12 doktora tezi, altı yüksek lisans tezi ve üç araştırma makalesi
olmak üzere toplam 21 çalışmaya ulaşılmıştır. Türkiye’deki özel yeteneklilerin
yaratıcılık becerileri üzerine yapılan bu araştırmalardan 18’i deneysel
desende gerçekleşirken, üçü diğer nicel araştırma desenleri ile yapılmıştır.
Doküman incelemesinin ardından elde edilen verilere göre bu çalışmalarda dört
kez Yaratıcı Düşünme – Şekilsel Üretim Testi, iki kez Yaratıcılık Ölçeği (How
Creative Are You?) ve 16 kez Torrance Yaratıcı Düşünme Testi kullanılmıştır.
Araştırmaların çoğu 2011-2014 yılları arasında yapılmıştır. Güncel
araştırmalara ihtiyaç duyulduğu söylenebilir.
The reason of conducting many
research on creativity skills of gifted students is due to the fact that it is
defined as one of the basic characteristics of the gifted. The aim of this
qualitative document analysis is to analyze studies done on creativity skills
of gifted students in Turkey. In the literature review process, electronic databases
were reviewed on the titles, keywords, or summaries of the studies with the
words of gifted (özel/üstün yetenekli) and creative thinking (yaratıcı
düşünme), creativity (yaratıcılık). As a result of literature review, and after
selecting studies that met the inclusion and exclusion criterias total of 21
studies, including 12 (57,1%) doctoral dissertation, 6 (28,5%) master's thesis
and 3 (14,2%) research papers, were found. Among research on creativity in
gifted students in Turkey, excluding experimental design, the number of studies
carried out with other quantitative research designs were 3 (14.2%), wheras 18
(85.7%) studies were carried out with experimental design. According to the
data obtained after the analysis, 4 (19%) used the Test for Creative Thinking–Drawing Production Test, 2 (9.5%) used “How Creative
are You?” test and, 16 (76.1%) used the Torrance Test of Creative Thinking
(TCTT). The majority of the research was conducted between 2011-2014. It can be
said that current studies on this subject are needed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.