The recent
researches, some of the teachers have difficulty in managing the classroom.
For this reason, it is thought that a significant number of teacher candidates
who come to the graduation stage are concerns about classroom management. In
this context, it is aimed to develop a valid and reliable measurement tool to
determine the opinions of prospective teachers on classroom management
concerns. The data of the study were collected from 363 teacher candidates in
Malatya Inonu University, who were studying in the last year of the Faculty of
Education in the 2018-2019 academic year and who took formation training and
volunteered to participate in the research. For
validity studies, exploratory and confirmatory factor analyses were carried
out, and also item-total correlations and upper-lower mean differences were
estimated. For reliability studies, Cronbach Alpha internal consistency
coefficient and test-retest correlation coefficients were estimated using the
relevant software. Exploratory factor analysis using promax rotation yielded
the presence of three components with twenty third items. Factor loadings of
the items range between “.449” and “.828”. Extracted one factor explained 65.835
% of total variance. After these stages, whether three structures of the scale
is appropriate or not was examined by confirmatory factor analysis. Goodness
of fit indexes (CMIN=449.78, df=221, RMSEA=0.053, GFI=0.91, AGFI= 0.88,
CFI=0.96, NFI=0.93, IFI=0.96, RMR=0.044 )indicated that the construct validity
of the scale has been provided. Cronbach Alpha coefficient of the scale was
obtained “.960”. The analysis of the test-retest scores gathered from
30teacher candidates for three week intervals revealed the score of “.827”
indicating the instrument is reliable over time. Findings obtained from the
reliability and validity studies showed that validity and reliability of the
scale were at a sufficient level.
Son yıllarda yapılan araştırmaların çoğu öğretmenlerin
bir kısmının sınıfı yönetmede zorlandıklarını göstermektedir. Bu nedenle
mezuniyet aşamasına gelen öğretmen adaylarının önemli bir kısmının sınıf
yönetimi kaygısı yaşadıkları düşünülmektedir. Durum böyle olmakla birlikte
alan yazında öğretmen adaylarının sınıf yönetimi kaygılarını ölçmeyi amaçlayan
bir ölçek bulunmamaktadır. Bu nedenle öğretmen adaylarının sınıf yönetimi
kaygılarına ilişkin görüşlerini belirlemek üzere geçerli ve güvenilir bir
ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma verileri İnönü
Üniversitesinde, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Eğitim Fakültesi son sınıfta
okuyan ve formasyon eğitimi alan 363 öğretmen adayından elde edilmiştir.
Geçerlik çalışmaları kapsamında açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi
yapılmış, ayrıca madde-test kolerasyon katsayıları ve alt-üst grup ortalama
puanlarına ilişkin farklılıklar incelenmiştir. Güvenirlik çalışmaları ile
ilgili Cronbach Alpha iç tutarlılık ve test-tekrar test katsayıları
hesaplanmıştır. Yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda
ölçeğin üç boyut ve yirmi üç maddeden oluşan bir yapıya sahip olduğu ve
ölçekte yer alan maddelerin faktör yüklerinin “.449” ile “.828” arasında değer
aldığı belirlenmiştir. Ölçeğin, toplam varyansı açıklama oranının % 65.835
olduğu belirlenmiştir. Daha sonra ölçeğin üç faktörlü yapısı doğrulayıcı
faktör analizi ile test edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde
edilen uyum indeksi değerleri (CMIN=449.78, df=221, RMSEA=0.053, GFI=0.91, AGFI= 0.88,
CFI=0.96, NFI=0.93, IFI=0.96, RMR=0.044) ölçeğin yapı geçerliğine sahip
olduğunu göstermiştir. Güvenirlik çalışmaları ile ilgili yapılan analizler
sonucunda ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı “.960” olarak
hesaplanmıştır. İki hafta ara ile 30 öğretmen adayından elde edilen veriler
üzerinden yapılan test-tekrar test güvenirlik katsayısı (.827), ölçeğin zamana
karşı tutarlı olduğunu göstermiştir. Analizlerin sonucu, Sınıf Yönetimi
Kaygısı (SYK) Ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu
göstermektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.