Research Article
BibTex RIS Cite

Classroom Management Concerns: A Scale Development Study

Year 2019, , 673 - 694, 31.12.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.521575

Abstract

The recent
researches, some of the teachers have difficulty in managing the classroom.
For this reason, it is thought that a significant number of teacher candidates
who come to the graduation stage are concerns about classroom management. In
this context, it is aimed to develop a valid and reliable measurement tool to
determine the opinions of prospective teachers on classroom management
concerns. The data of the study were collected from 363 teacher candidates in
Malatya Inonu University, who were studying in the last year of the Faculty of
Education in the 2018-2019 academic year and who took formation training and
volunteered to participate in the research.
For
validity studies, exploratory and confirmatory factor analyses were carried
out, and also item-total correlations and upper-lower mean differences were
estimated. For reliability studies, Cronbach Alpha internal consistency
coefficient and test-retest correlation coefficients were estimated using the
relevant software. Exploratory factor analysis using promax rotation yielded
the presence of three components with twenty third items. Factor loadings of
the items range between “.449” and “.828”. Extracted one factor explained 65.835
% of total variance. After these stages, whether three structures of the scale
is appropriate or not was examined by confirmatory factor analysis. Goodness
of fit indexes (
CMIN=449.78, df=221, RMSEA=0.053, GFI=0.91, AGFI= 0.88,
CFI=0.96, NFI=0.93, IFI=0.96, RMR=0.044 )indicated that the construct validity
of the scale has been provided. Cronbach Alpha coefficient of the scale was
obtained “.960”. The analysis of the test-retest scores gathered from
30teacher candidates for three week intervals revealed the score of “.827”
indicating the instrument is reliable over time. Findings obtained from the
reliability and validity studies showed that validity and reliability of the
scale were at a sufficient level.

References

  • Alpan, B. G., Özer, A., Erdamar, K. G. ve Subaşı, G. (2014). The Development of a student teacher concerns scale. Eurasian Journal of Educational Research, 54, 151-170.
  • Behets, D. (1990). Concerns of preservice physical education teachers. Journal of Teaching in Physical Education, 10, 66-75.
  • Bozdam, A. (2008). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Bradley, R. (1984). Taking stress out of student teaching. The Cleaning House, 58, 18-21.
  • Brophy, J. (1986). Classroom management techniques. Education and Urban Society, 18(2), 182-194. http://journals.sagepub.com.
  • Brophy, J. E. (1999). Teaching (s. 8-9).International Academy of Education and the International Bureau of Education. http://toolkit.ineesite.org/toolkit/INEEcms/uploads/1594/Teaching.pdf
  • Budak, S. (2000). Psikoloji sözlüğü. (Birinci basım). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Burden, P. R. (2003). Classroom management. New York: John Wiley And Sons Inc. http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCdEHEP002461.html
  • Burden, P. R. (2003). Classroom management: Creating a successful learning community. New York, NY: Wiley. Burden, P. R., ve Byrd, D. M. (1994). Methods for effective teaching. Boston, MS: Allyn and Bacon.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cabı, E. ve Yalçınalp, S. (2103). Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [H. U. Journal of Education] 44, 85-96.
  • Capel, S. A. (1997). Changes in students’anxieties and concerns after their first and second teaching practices. Educational Research, 39, 211-228.
  • Charles, C. M. (1996). Building classroom discipline (5th edn). New York: Longman.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı. (2. Basım), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D. (2007). Kaygı, Özgüven, Sonuç ve Süreç. http://www.dogan cuceloglu.net
  • Çeçen, A. R. (2006). Duyguları yönetme becerileri ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26),101-113.
  • Dağ, İ. (1999). Psikolojinin ışığında kaygı. Doğu Batı Düşünce Dergisi, (6), 181-189.
  • Djigic, G., ve Stojiljkovic, S. (2011). Classroom management styles, classroom climate and school achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 3(29), 819-828.
  • Dilmaç, O. (2010). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 24, 49-65.
  • Doğan, T. ve Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34 (153), 157-168.
  • Doyle, W. (1980). Classroom management. West Lafayette, Ind: Kappa Delta Pi.
  • Doyle, W. (1986). Classroom organization and management in MC Wittrock (Ed.) Handbook of Research on Teaching (s.392-431). New York: MacMillan. https://books.google.com.tr/books/about/Handbook_of_research_on_teaching.
  • Edelmann, R. J. (1992). The Wiley series in clinical psychology. Anxiety: Theory, research and intervention in clinical and health psychology. Oxford, England: John Wiley and Sons.
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme 1. Ankara: Pegem Akademi.
  • Erickson, J. K. ve Russ, T. B. (1967). Concerns of home economics students preceding their student teaching practice. Journal of Home Economics, 59, 732-734.
  • Evertson, C. M., ve Weinstein, C. S. (Eds.). (2013). Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. New York: Routledge.
  • Evertson, C. M., ve Harris, A. H. (1999). Support for managing learning-centered classrooms: The classroom organization and management program. Beyond 117 behaviorism: Changing the classroom management paradigm, 59-74.
  • Fontana, D. ve Abouserie, R. (1993). Stress levels, gender and personality factors in teachers. British Journal of Educational Psychology, 63, 261-270.
  • Gümrükçü, B., ve Deniz, Ü. (2016). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitimi Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hart, N. I. (1987). Student teacher anxieties: four measured factors and their relationships to pupil disruption in class. Educational Research, 29, 12-18.
  • Jones, V. F. ve Jones, L. S. (1998). Comprehensive classroom management: creating communities of support and solving problems (5th edn). Boston: Allyn and Bacon.
  • Kazu, K. (2001). Anxiety in college Japanese language classroom. Modern Language Journal, 85, 549-567.
  • Keleş, R. (1976). Toplum Bilimlerinde Araştırma ve Yöntem. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Kline, P. (1994). An Easy Guide to Factor Analysis. New York: Routledge.
  • Morton, L. L., Vesco, R., Williams, N. H. ve Awender, M. A. (1997). Student teacher anxieties related to class management, pedagogy, evaluation, and staff relations. British Journal of Educational Psychology, 67, 69-89.
  • Magnusson, D. (1982). Situational determination of stress : an interactional perspective. In: L. Goldberger ve S. Breznitz (eds). Handbook of Stress. Theoretical and Clinical Aspects. New York : The Free Press.
  • Manav, F. (2011). Kaygı kavramı. Toplum Bilimleri, 5(9), 201-211.
  • Martin, N. K. ve Shoho, A. R. (1999). Beliefs regarding classroom management style: Differences between traditional and alternative certification teachers. (ERIC Document Reproduction Services No. ED 432 544).Marzano, R. J. (2003). What works in schools: Translating research into action. USA: ASCD.
  • May, R., Angel, E. ve Ellenberger, H. F. (1958). Existence: A new dimension in psychiatry and psychology. New York, Basic Books. http://dx.doi.org/10.1037/11321-000.
  • McBride, R.E. (1984). Perceived teaching and program concerns among preservice teachers, university supervisors, and cooperating teachers. Journal of Teaching in Physical Education, 3, 36-43.
  • McLeskey, J., Tyler, N., ve Saunders Flippin, S. (2004). The supply and demand for special education teachers: A review of research regarding the chronic shortage of special education teachers. The Journal of SpecialEducation, 38, 5-21.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2015). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Morgan, C. T. (2005). Psikolojiye Giriş. (Ed: Sirel Karakaş), Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları, Ankara.
  • Morgan, C. T. (2005). Öğrenmenin ilkeleri, psikolojiye giriş. İffet Dinç (Çev.). (16. Baskı). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları. Yayın No: 05-06-Y-0057-10, Ankara: Meteksan A.Ş.
  • Morton, L.L., Vesco, R., Williams, N. H. ve Awender, M. A. (1997). Student teacher anxieties related to class management, pedagogy, evaluation, and staff relations. British Journal of Educational Psychology, 67, 69-89.
  • Murray-Harvey, R., Slee, P. T., Lawson, M. J., Silins, H. C., Banfield, G., ve Russell, A. (1999). Under Stress: The concerns and coping strategies of teacher education students. Paper presented at the Third International Conference on Teacher Education, Beit Berl College, Israel.
  • Ngidi, D. P. ve Sibaya, P. T. (2003). Student teacher anxieties related to practice teaching. South African Journal of Education, 23(1) 18-22.
  • Oliver, R. M., ve Reschly, D. J. (2007). Effective Classroom Management Teacher Preparation and Professional Development.http://www.tqsource.org/topics/effectiveClassroomManagement.pdf
  • Oral, B. ve Dağlı, A. (1999). Öğretmen adaylarının okul deneyimine ilişkin algıları. Çağdaş Eğitim Dergisi, 24(254), 18-24.
  • Oral, B. (2012). Student teachers’ classroom management anxiety: A study on behavior management and teaching management. Journal of Applied Social Psychology, 42(12), 2901-2916.
  • Osunde, E. O. (1996) The effect on student teachers of the teaching behaviours of cooperating teachers, Education, 116(4), 612-617.
  • Önder, E. ve Önder Ö. Y. (2018). Variables that predict classroom management anxiety and classroom management anxieties level of pre-service teachers. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(4), 645-664, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2018.025.
  • Peterson, P., ve Clark, C. (1978). Teachers reports of their cognitive process. American Educational Research Journal, 15, 555-565.
  • Poulou, M., (2007). Student teachers’ concerns about Teaching practice. European Journal of Teacher Education. 30(1), 91-110.
  • Preece, P. F. W. (1979). Student teacher anxiety and class-control problems on teaching practice: a cross-lagged panel analysis. British Educational Research Journal, 5, 13-19.
  • Punch, K., ve Tuettemann, L. (1990). Correlates of psychological distress among secondary school teachers. British Educational Research Journal,16(4), 369-383.
  • Rennie, K. M. (1997). Exploratory and confirmatory rotation strategies in exploratory factor analysis. Paper Presented At The Annual Meeting Of The Southwest Educational Research Association (Austin, January).
  • Rickman, L. W. ve Hollowell, J. (1981) Some causes of student teacher failure, Improving College and University Teaching, 29(4), 176–179.
  • Ritter, J. T., ve Hancock, D. R. (2007). Exploring the relationship between certification sources, experience levels, and classroom management orientations of classroom teachers. Teaching and Teacher Education, 23(7), 1206 1216. http://doi.org/10.1016/j.tate.2006.04.013.
  • Rosas, C., ve West, M. (2009). Teachers beliefs about classroom management: Pre-service and inservice teachers’ beliefs about classroom management. International Journal of Applied Educational Studies, 5, 54-61.
  • Ryan, K. ve Kokol, M. (1990). The ageing teacher: A developmental perspective. Peabody Journal of Education, 65(3), 59-73.
  • Saban, A., Korkmaz, İ. ve Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. Eurasian Journal of Educational Research, 17, 198-208.
  • Singh, A. J. (1972). Incidence of anxiety among teachers under training and teachers in service. Journal of Indian Academy of Applied Psychology, 9, 69-64.
  • Skiba, R., ve Peterson, R. (2003). Teaching the social curriculum: School discipline as instruction. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 47(2), 66-73. http://dx.doi.org/10.1080/10459880309604432.
  • Steffy, B. E., Wolfe, M. P., Pasch, S. H. ve Enz, B. J. (2000). Life cycle of the career teacher. Thousands Oaks, CA: Kappa Delta Pi and Corwin Press, Inc.
  • Şahin, Ş. T. (2011). Physical design for classroom management: Perceptions of early childhood teachers. Germany: LAP Lambert Academic Publishing.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • T. D. K. (2018). Sözlük. http://www.tdk.gov.tr.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L.S. (2007). Using multivariate statistics. (5th ed.). Boston: Pearson Education
  • Taşğın, Ö. (2006). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 679-686.
  • Tekindal, S. (2009). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Thompson, M. L. (1963). Identifying anxieties experienced by student teachers. Journal of Teacher Education, 14, 435-439.
  • Turgut, M. F. (1990). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen Edebiyat Fakültesi Kimya son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, [Online]: www.e- sosder.com.
  • Wang, M. C., Haertel, G., ve Walberg, H. J. (1993). Synthesis of research: What helps students learn? Educational Leadership, 51, 74-79.
  • Wang, M.C., Haertel, G.D., ve Walberg, H. J. (1994). Educational resilience in inner-city schools. In M.C. Wang ve E.W. Gordon (Eds.), Educational resilience in inner-city America: Challenges and prospects. (s. 45-72). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Weinstein, C. S., ve Novodvorsky, I. (2011). Middle and secondary classroom management: Lessons from research and practice. New York: McGraw-Hill.
  • Wendt, J. C. ve Bain, L. L. (1989). Concerns of preservice and inservice physical educators. Journal of Teaching in Physical Education, 8, 177-180.
  • Wilson, B., Ireton, E., ve Wood, J. A. (1997). Beginning teacher fears. Education, 117(3), 396-402.
  • Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143–178.
  • Yalom, I. (1999). Varoluşçu Psikoterapi. (Çev. Zeliha İyidoğan Babayiğit). (Birinci basım). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.Yıldıırm, C. (1983). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYM.

Sınıf Yönetimi Kaygısı: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması

Year 2019, , 673 - 694, 31.12.2019
https://doi.org/10.17679/inuefd.521575

Abstract

Son yıllarda yapılan araştırmaların çoğu öğretmenlerin
bir kısmının sınıfı yönetmede zorlandıklarını göstermektedir. Bu nedenle
mezuniyet aşamasına gelen öğretmen adaylarının önemli bir kısmının sınıf
yönetimi kaygısı yaşadıkları düşünülmektedir. Durum böyle olmakla birlikte
alan yazında öğretmen adaylarının sınıf yönetimi kaygılarını ölçmeyi amaçlayan
bir ölçek bulunmamaktadır. Bu nedenle öğretmen adaylarının sınıf yönetimi
kaygılarına ilişkin görüşlerini belirlemek üzere geçerli ve güvenilir bir
ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırma verileri İnönü
Üniversitesinde, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında Eğitim Fakültesi son sınıfta
okuyan ve formasyon eğitimi alan 363 öğretmen adayından elde edilmiştir.
Geçerlik çalışmaları kapsamında açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi
yapılmış, ayrıca madde-test kolerasyon katsayıları ve alt-üst grup ortalama
puanlarına ilişkin farklılıklar incelenmiştir. Güvenirlik çalışmaları ile
ilgili Cronbach Alpha iç tutarlılık ve test-tekrar test katsayıları
hesaplanmıştır. Yapılan açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi sonucunda
ölçeğin üç boyut ve yirmi üç maddeden oluşan bir yapıya sahip olduğu ve
ölçekte yer alan maddelerin faktör yüklerinin “.449” ile “.828” arasında değer
aldığı belirlenmiştir. Ölçeğin, toplam varyansı açıklama oranının % 65.835
olduğu belirlenmiştir. Daha sonra ölçeğin üç faktörlü yapısı doğrulayıcı
faktör analizi ile test edilmiştir. Doğrulayıcı faktör analizi sonucunda elde
edilen uyum indeksi değerleri (
CMIN=449.78, df=221, RMSEA=0.053, GFI=0.91, AGFI= 0.88,
CFI=0.96, NFI=0.93, IFI=0.96, RMR=0.044) ölçeğin yapı geçerliğine sahip
olduğunu göstermiştir. Güvenirlik çalışmaları ile ilgili yapılan analizler
sonucunda ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlık katsayısı “.960” olarak
hesaplanmıştır. İki hafta ara ile 30 öğretmen adayından elde edilen veriler
üzerinden yapılan test-tekrar test güvenirlik katsayısı (.827), ölçeğin zamana
karşı tutarlı olduğunu göstermiştir. Analizlerin sonucu, Sınıf Yönetimi
Kaygısı (SYK) Ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğunu
göstermektedir.


 

 

References

  • Alpan, B. G., Özer, A., Erdamar, K. G. ve Subaşı, G. (2014). The Development of a student teacher concerns scale. Eurasian Journal of Educational Research, 54, 151-170.
  • Behets, D. (1990). Concerns of preservice physical education teachers. Journal of Teaching in Physical Education, 10, 66-75.
  • Bozdam, A. (2008). Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygı Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Konya.
  • Bradley, R. (1984). Taking stress out of student teaching. The Cleaning House, 58, 18-21.
  • Brophy, J. (1986). Classroom management techniques. Education and Urban Society, 18(2), 182-194. http://journals.sagepub.com.
  • Brophy, J. E. (1999). Teaching (s. 8-9).International Academy of Education and the International Bureau of Education. http://toolkit.ineesite.org/toolkit/INEEcms/uploads/1594/Teaching.pdf
  • Budak, S. (2000). Psikoloji sözlüğü. (Birinci basım). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Burden, P. R. (2003). Classroom management. New York: John Wiley And Sons Inc. http://eu.wiley.com/WileyCDA/WileyTitle/productCdEHEP002461.html
  • Burden, P. R. (2003). Classroom management: Creating a successful learning community. New York, NY: Wiley. Burden, P. R., ve Byrd, D. M. (1994). Methods for effective teaching. Boston, MS: Allyn and Bacon.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cabı, E. ve Yalçınalp, S. (2103). Öğretmen adaylarına yönelik mesleki kaygı ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi [H. U. Journal of Education] 44, 85-96.
  • Capel, S. A. (1997). Changes in students’anxieties and concerns after their first and second teaching practices. Educational Research, 39, 211-228.
  • Charles, C. M. (1996). Building classroom discipline (5th edn). New York: Longman.
  • Cüceloğlu, D. (1991). İnsan ve Davranışı. (2. Basım), İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Cüceloğlu, D. (2007). Kaygı, Özgüven, Sonuç ve Süreç. http://www.dogan cuceloglu.net
  • Çeçen, A. R. (2006). Duyguları yönetme becerileri ölçeğinin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(26),101-113.
  • Dağ, İ. (1999). Psikolojinin ışığında kaygı. Doğu Batı Düşünce Dergisi, (6), 181-189.
  • Djigic, G., ve Stojiljkovic, S. (2011). Classroom management styles, classroom climate and school achievement. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 3(29), 819-828.
  • Dilmaç, O. (2010). Görsel sanatlar öğretmeni adaylarının kaygı düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Güzel Sanatlar Enstitüsü Dergisi, 24, 49-65.
  • Doğan, T. ve Çoban, A. E. (2009). Eğitim fakültesi öğrencilerinin öğretmenlik mesleğine yönelik tutumları ile kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 34 (153), 157-168.
  • Doyle, W. (1980). Classroom management. West Lafayette, Ind: Kappa Delta Pi.
  • Doyle, W. (1986). Classroom organization and management in MC Wittrock (Ed.) Handbook of Research on Teaching (s.392-431). New York: MacMillan. https://books.google.com.tr/books/about/Handbook_of_research_on_teaching.
  • Edelmann, R. J. (1992). The Wiley series in clinical psychology. Anxiety: Theory, research and intervention in clinical and health psychology. Oxford, England: John Wiley and Sons.
  • Erkuş, A. (2014). Psikolojide Ölçme ve Ölçek Geliştirme 1. Ankara: Pegem Akademi.
  • Erickson, J. K. ve Russ, T. B. (1967). Concerns of home economics students preceding their student teaching practice. Journal of Home Economics, 59, 732-734.
  • Evertson, C. M., ve Weinstein, C. S. (Eds.). (2013). Handbook of classroom management: Research, practice, and contemporary issues. New York: Routledge.
  • Evertson, C. M., ve Harris, A. H. (1999). Support for managing learning-centered classrooms: The classroom organization and management program. Beyond 117 behaviorism: Changing the classroom management paradigm, 59-74.
  • Fontana, D. ve Abouserie, R. (1993). Stress levels, gender and personality factors in teachers. British Journal of Educational Psychology, 63, 261-270.
  • Gümrükçü, B., ve Deniz, Ü. (2016). Okul Öncesi Öğretmen Adaylarının Mesleki Kaygılarının İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitimi Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Hart, N. I. (1987). Student teacher anxieties: four measured factors and their relationships to pupil disruption in class. Educational Research, 29, 12-18.
  • Jones, V. F. ve Jones, L. S. (1998). Comprehensive classroom management: creating communities of support and solving problems (5th edn). Boston: Allyn and Bacon.
  • Kazu, K. (2001). Anxiety in college Japanese language classroom. Modern Language Journal, 85, 549-567.
  • Keleş, R. (1976). Toplum Bilimlerinde Araştırma ve Yöntem. Ankara: Sevinç Matbaası.
  • Kline, P. (1994). An Easy Guide to Factor Analysis. New York: Routledge.
  • Morton, L. L., Vesco, R., Williams, N. H. ve Awender, M. A. (1997). Student teacher anxieties related to class management, pedagogy, evaluation, and staff relations. British Journal of Educational Psychology, 67, 69-89.
  • Magnusson, D. (1982). Situational determination of stress : an interactional perspective. In: L. Goldberger ve S. Breznitz (eds). Handbook of Stress. Theoretical and Clinical Aspects. New York : The Free Press.
  • Manav, F. (2011). Kaygı kavramı. Toplum Bilimleri, 5(9), 201-211.
  • Martin, N. K. ve Shoho, A. R. (1999). Beliefs regarding classroom management style: Differences between traditional and alternative certification teachers. (ERIC Document Reproduction Services No. ED 432 544).Marzano, R. J. (2003). What works in schools: Translating research into action. USA: ASCD.
  • May, R., Angel, E. ve Ellenberger, H. F. (1958). Existence: A new dimension in psychiatry and psychology. New York, Basic Books. http://dx.doi.org/10.1037/11321-000.
  • McBride, R.E. (1984). Perceived teaching and program concerns among preservice teachers, university supervisors, and cooperating teachers. Journal of Teaching in Physical Education, 3, 36-43.
  • McLeskey, J., Tyler, N., ve Saunders Flippin, S. (2004). The supply and demand for special education teachers: A review of research regarding the chronic shortage of special education teachers. The Journal of SpecialEducation, 38, 5-21.
  • Meydan, C. H. ve Şeşen, H. (2015). Yapısal Eşitlik Modellemesi AMOS Uygulamaları. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Morgan, C. T. (2005). Psikolojiye Giriş. (Ed: Sirel Karakaş), Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları, Ankara.
  • Morgan, C. T. (2005). Öğrenmenin ilkeleri, psikolojiye giriş. İffet Dinç (Çev.). (16. Baskı). Ankara: Hacettepe Üniversitesi Psikoloji Bölümü Yayınları. Yayın No: 05-06-Y-0057-10, Ankara: Meteksan A.Ş.
  • Morton, L.L., Vesco, R., Williams, N. H. ve Awender, M. A. (1997). Student teacher anxieties related to class management, pedagogy, evaluation, and staff relations. British Journal of Educational Psychology, 67, 69-89.
  • Murray-Harvey, R., Slee, P. T., Lawson, M. J., Silins, H. C., Banfield, G., ve Russell, A. (1999). Under Stress: The concerns and coping strategies of teacher education students. Paper presented at the Third International Conference on Teacher Education, Beit Berl College, Israel.
  • Ngidi, D. P. ve Sibaya, P. T. (2003). Student teacher anxieties related to practice teaching. South African Journal of Education, 23(1) 18-22.
  • Oliver, R. M., ve Reschly, D. J. (2007). Effective Classroom Management Teacher Preparation and Professional Development.http://www.tqsource.org/topics/effectiveClassroomManagement.pdf
  • Oral, B. ve Dağlı, A. (1999). Öğretmen adaylarının okul deneyimine ilişkin algıları. Çağdaş Eğitim Dergisi, 24(254), 18-24.
  • Oral, B. (2012). Student teachers’ classroom management anxiety: A study on behavior management and teaching management. Journal of Applied Social Psychology, 42(12), 2901-2916.
  • Osunde, E. O. (1996) The effect on student teachers of the teaching behaviours of cooperating teachers, Education, 116(4), 612-617.
  • Önder, E. ve Önder Ö. Y. (2018). Variables that predict classroom management anxiety and classroom management anxieties level of pre-service teachers. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(4), 645-664, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2018.025.
  • Peterson, P., ve Clark, C. (1978). Teachers reports of their cognitive process. American Educational Research Journal, 15, 555-565.
  • Poulou, M., (2007). Student teachers’ concerns about Teaching practice. European Journal of Teacher Education. 30(1), 91-110.
  • Preece, P. F. W. (1979). Student teacher anxiety and class-control problems on teaching practice: a cross-lagged panel analysis. British Educational Research Journal, 5, 13-19.
  • Punch, K., ve Tuettemann, L. (1990). Correlates of psychological distress among secondary school teachers. British Educational Research Journal,16(4), 369-383.
  • Rennie, K. M. (1997). Exploratory and confirmatory rotation strategies in exploratory factor analysis. Paper Presented At The Annual Meeting Of The Southwest Educational Research Association (Austin, January).
  • Rickman, L. W. ve Hollowell, J. (1981) Some causes of student teacher failure, Improving College and University Teaching, 29(4), 176–179.
  • Ritter, J. T., ve Hancock, D. R. (2007). Exploring the relationship between certification sources, experience levels, and classroom management orientations of classroom teachers. Teaching and Teacher Education, 23(7), 1206 1216. http://doi.org/10.1016/j.tate.2006.04.013.
  • Rosas, C., ve West, M. (2009). Teachers beliefs about classroom management: Pre-service and inservice teachers’ beliefs about classroom management. International Journal of Applied Educational Studies, 5, 54-61.
  • Ryan, K. ve Kokol, M. (1990). The ageing teacher: A developmental perspective. Peabody Journal of Education, 65(3), 59-73.
  • Saban, A., Korkmaz, İ. ve Akbaşlı, S. (2004). Öğretmen adaylarının mesleki kaygıları. Eurasian Journal of Educational Research, 17, 198-208.
  • Singh, A. J. (1972). Incidence of anxiety among teachers under training and teachers in service. Journal of Indian Academy of Applied Psychology, 9, 69-64.
  • Skiba, R., ve Peterson, R. (2003). Teaching the social curriculum: School discipline as instruction. Preventing School Failure: Alternative Education for Children and Youth, 47(2), 66-73. http://dx.doi.org/10.1080/10459880309604432.
  • Steffy, B. E., Wolfe, M. P., Pasch, S. H. ve Enz, B. J. (2000). Life cycle of the career teacher. Thousands Oaks, CA: Kappa Delta Pi and Corwin Press, Inc.
  • Şahin, Ş. T. (2011). Physical design for classroom management: Perceptions of early childhood teachers. Germany: LAP Lambert Academic Publishing.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş: Temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Yayıncılık.
  • T. D. K. (2018). Sözlük. http://www.tdk.gov.tr.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve spss ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L.S. (2007). Using multivariate statistics. (5th ed.). Boston: Pearson Education
  • Taşğın, Ö. (2006). Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulunda okuyan öğretmen adaylarının mesleki kaygı düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14(2), 679-686.
  • Tekindal, S. (2009). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Thompson, M. L. (1963). Identifying anxieties experienced by student teachers. Journal of Teacher Education, 14, 435-439.
  • Turgut, M. F. (1990). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Saydam Matbaacılık.
  • Tümerdem, R. (2007). Dicle Üniversitesi Eğitim Fakültesi ve Fen Edebiyat Fakültesi Kimya son sınıf öğrencilerinin kaygılarını etkileyen etmenler. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, [Online]: www.e- sosder.com.
  • Wang, M. C., Haertel, G., ve Walberg, H. J. (1993). Synthesis of research: What helps students learn? Educational Leadership, 51, 74-79.
  • Wang, M.C., Haertel, G.D., ve Walberg, H. J. (1994). Educational resilience in inner-city schools. In M.C. Wang ve E.W. Gordon (Eds.), Educational resilience in inner-city America: Challenges and prospects. (s. 45-72). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Weinstein, C. S., ve Novodvorsky, I. (2011). Middle and secondary classroom management: Lessons from research and practice. New York: McGraw-Hill.
  • Wendt, J. C. ve Bain, L. L. (1989). Concerns of preservice and inservice physical educators. Journal of Teaching in Physical Education, 8, 177-180.
  • Wilson, B., Ireton, E., ve Wood, J. A. (1997). Beginning teacher fears. Education, 117(3), 396-402.
  • Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. Review of Educational Research, 54(2), 143–178.
  • Yalom, I. (1999). Varoluşçu Psikoterapi. (Çev. Zeliha İyidoğan Babayiğit). (Birinci basım). İstanbul: Kabalcı Yayınevi.Yıldıırm, C. (1983). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYM.
There are 82 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ramazan Özkul 0000-0001-9757-6062

Burhanettin Dönmez 0000-0001-9757-6062

Publication Date December 31, 2019
Published in Issue Year 2019

Cite

APA Özkul, R., & Dönmez, B. (2019). Sınıf Yönetimi Kaygısı: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(3), 673-694. https://doi.org/10.17679/inuefd.521575
AMA Özkul R, Dönmez B. Sınıf Yönetimi Kaygısı: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. INUEFD. December 2019;20(3):673-694. doi:10.17679/inuefd.521575
Chicago Özkul, Ramazan, and Burhanettin Dönmez. “Sınıf Yönetimi Kaygısı: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20, no. 3 (December 2019): 673-94. https://doi.org/10.17679/inuefd.521575.
EndNote Özkul R, Dönmez B (December 1, 2019) Sınıf Yönetimi Kaygısı: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20 3 673–694.
IEEE R. Özkul and B. Dönmez, “Sınıf Yönetimi Kaygısı: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”, INUEFD, vol. 20, no. 3, pp. 673–694, 2019, doi: 10.17679/inuefd.521575.
ISNAD Özkul, Ramazan - Dönmez, Burhanettin. “Sınıf Yönetimi Kaygısı: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 20/3 (December 2019), 673-694. https://doi.org/10.17679/inuefd.521575.
JAMA Özkul R, Dönmez B. Sınıf Yönetimi Kaygısı: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. INUEFD. 2019;20:673–694.
MLA Özkul, Ramazan and Burhanettin Dönmez. “Sınıf Yönetimi Kaygısı: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 20, no. 3, 2019, pp. 673-94, doi:10.17679/inuefd.521575.
Vancouver Özkul R, Dönmez B. Sınıf Yönetimi Kaygısı: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. INUEFD. 2019;20(3):673-94.

Cited By







Okul Mutluluk-Yaşam Ölçeğinin Geliştirilmesi
İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
Dilek KIRNIK
https://doi.org/10.17679/inuefd.841270

2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.