Research Article
BibTex RIS Cite

Social Media Dependency of Pre-Service Social Studies Teachers

Year 2020, , 193 - 207, 30.04.2020
https://doi.org/10.17679/inuefd.563544

Abstract

The aim of the present study was to determine social media dependency levels of pre-service social studies teachers. The study was conducted with 191 pre-service teachers (freshmen, sophomore, junior and senior) enrolled at Uşak University, Faculty of Education, Department of Social Studies Instruction. In the study, mixed methodology that includes both qualitative and quantitative research methods was used in data collection, analysis and interpretation. Twenty-six item Social Media Dependency Scale, developed by Bakır Ayğar and Uzun (2018), and a form that included demographic information and open-ended questions, developed by the authors, were used to collect the study data. Quantitative data were analyzed with SPSS V.22 statistics software, while the qualitative data were analyzed with content analysis. In data analysis, t-test was used for paired groups and one-way analysis of variance (ANOVA) was used for more than two groups. The study findings demonstrated that social media dependency levels of pre-service social studies teachers statistically differed based on gender and seniority variables; however, did not statistically differ based on Social Media Application and Income Level. In the qualitative dimension of the study, it was observed that pre-service teachers mostly mentioned Instagram, Facebook, Twitter, Snapchat categories and thus, the prevalent themes were determined as Entertainment, Daily News, Activities in the Vicinity, Photo and Video Sharing, Flirting with the Opposite Gender, KPSS, General Culture, and Sharing Lecture Notes.

References

  • Arısoy, Ö. (2009). İnternet bağımlılığı ve tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklașımlar, 1, s.55-67.
  • Aslanyürek, M ., Gürdal, S.A., Dursun, S , Tunçel, E., İzmirli Ayan, M. (2015). Sosyal medya gerçeği ve meslek yüksekokulu öğrencilerinin sosyal medya algısının değerlendirilmesi, Electronic Journal Of Vocational Colleges, (Aralık): 1-8
  • Bakır Ayğar, B., & Uzun, B. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. ADDICTA: The Turkısh Journal On Addıctıons, 5(3), s. 1-19.
  • Balcı, Ş., & Gölcü, A. (2013). Facebook addiction among university students in Turkey: Selçuk University example. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 34, 255–278.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cengizhan, C. (2005). Öğrencilerin bilgisayar ve internet kullanımında yeni bir boyut: İnternet bağımlılığı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22, s.83–98.
  • Creswell, J. W., Plano Clark, V.L. (2011). Designing and Concucting Mixed Methods Research. (2nd Edition). California: Sage Publications Inc.
  • Çakır, Ö., Horzum, M. B. & Ayas, T. (2013). İnternet bağımlığının tanımı ve tarihçesi. M. Kalkan & C. Kaygusuz (Ed.), İnternet bağımlılığı sorunlar ve çözümler (s. 1-25). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çelik, İ. (2012). Öğretmen adaylarının sosyal ağ (Facebook) kullanımlarının incelenmesi Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Dinç, M (2010). İnternet Bağımlılığı, İstanbul: Ferfir Yayıncılık.
  • Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook friends: Social capital and college students’ use of online social network sites. Journal of Computer- Mediated Communication, 12(4), 1143–1168.
  • Greenfield, D. N. (1999). Virtual addiction: Sometimes new technology can create new problems. Erişim tarihi: 04.05.2019, http://www.virtual-addiction.com/pdf/ nature_internet_addiction.pdf.
  • Greenfield, D.N. (1999). Psychological Characteristics of Compulsive Internet Use: A Preliminary Analysis, CyberPsychology & Behavior, 2 (5), s.403-412,Gürültü, E. (2016). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıkları ve akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-bir alan çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32(1), 151–176.
  • Kang, M., & Schuett, M. A. (2013). Determinants of sharing travel experiences in social media. Journal of Travel & Tourism Marketing, 30(1-2), 93–107.
  • Karasar, N. (2000). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kır, İ., Sulak, Ş (2014). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:13 Sayı:51, s.150-167.
  • Kim, S., & Kim, R. (2002). A study of internet addiction: Status, causes, and remedies. Journal of Korean Home Economics Association, 3(1), 1–19.
  • Koçak, N. G. (2012). Bireylerin sosyal medya kullanım davranışlarının ve motivasyonlarının kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında incelenmesi: Eskişehir’de bir uygulama. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. https://tez.yok. gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Lietsala, K., Sirkkunen, E., (2008). Social media: introduction to the tools and processes of participatory economy. Tampere Finland: Tampere University Press.
  • Magsamen-Conrad, K., & Greene, K. (2014). Technology addiction’s contribution to mental wellbeing: The positive effect of online social capital. Computers in Human Behavior, 40, 23–30.
  • Mazman, S. G. (2009). Sosyal ağların benimsenme süreci ve eğitsel bağlamda kullanımı Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Ankara. https://tez. yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Miller, D., Costa, E., Haynes, N., Mcdonald, T., Nıcolescu, R., Sınanan, J., Spyer, J., Venkatraman, S., Wang, X., (2016). How The World Changed Social Media, London: UCL Press,
  • Öncel, M., Tekin, A. (2016). Ortaöğretim öğrencilerinin facebook bağımlılık düzeyleri ve kullanım amaçlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (1), s.179-197.
  • Özkaşıkcı, I. (2012). Sosyal medya pazarlama. Yeniçağda sosyal medya kullanımı ve performans ölçümü: İstanbul: Şahsi Yayın.
  • Öztürk, M. & Akgün, Ö. E. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerini kullanma amaçları ve bu sitelerin eğitimlerinde kullanılması ile ilgili görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 49–67.
  • Punch, K.F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Seferoğlu, S. S. & Yıldız, H. (2013). Dijital çağın çocukları: İlköğretim öğrencilerinin Facebook kullanımları ve internet bağımlılıkları üzerine bir araştırma. İletişim ve Diplomasi, 2, s.31–48.
  • Serdar, E., Harmandar Demirel, D., Demirel, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin facebook kullanımı ile yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt: 11 Sayı: 60, s.1402-1409.
  • Solmaz, B., Görkemli, H. N. (2012). Yeni Bir İletişim Alanı Olarak Sosyal Medya Kullanımı ve Konya Kadın Dernekleri Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 28, s.183-189.
  • Sussman, S. (2012). Steve Sussman on Rudolf H. Moos’s iatrogenic effects of psychosocial interventions: Treatment, life context, and personal risk factors a clarification. Substance Use & Misuse, 47, 1601–1602.
  • Şahin, M. (2007). Madde Bağımlılığı konusunda Türkiye’de yapılmış olan lisansüstü tezler üzerine bir değerlendirme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tekinarslan E., & Gurer M. D. (2011). Problematic internet use among Turkish university students: A multidimensional investigation based on demographics and internet activities. International Journal of Human Sciences, 8(1), 1028–1050.
  • Tutgun Ünal, A. (2015). Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. https://tez.yok. gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Vural, Z. B. A., ve Bat, M. (2010) “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma” Journal of Yasar University, Sayı 5, ss.3348-3382.
  • Wu, L. (2013). Social network effects on productivity and job security: Evidence from the adoption of a social networking tool. Information Systems Research, 24(1), 30–51.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.

Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Bağımlılığı

Year 2020, , 193 - 207, 30.04.2020
https://doi.org/10.17679/inuefd.563544

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının sosyal medya bağımlılığına ilişkin durumlarını ortaya koyabilmektir. Araştırma, Uşak Üniversitesi, Eğitim Fakültesi, Sosyal Bilgiler (1-2-3-4. sınıf) öğretmenliği anabilim dalında öğrenim gören toplam 191 öğretmen adayı üzerinden yürütülmüştür. Araştırmada, elde edilen verilerin toplanması, analizi ve yorumlanmasında nitel ve nicel araştırma yöntemlerinin birlikte yer aldığı karma (mixed) yöntem kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, Bakır Ayğar ve Uzun (2018) tarafından geliştirilen, 26 maddeden oluşan “Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği” İle araştırmacılar tarafından hazırlanan kişisel bilgi ve açık uçlu soru formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS 22. istatistik programı kullanılırken; nitel verilerin analizi ise içerik analizine uygun olarak yapılmıştır. Verilerin analizinde ikili gruplarda “t-testi, ikiden fazla olan gruplarda ise tek yönlü varyans analizi (Anova) kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre sosyal bilgiler öğretmen adaylarının sosyal medya bağımlılığına ilişkin durumlarının “Cinsiyet ve Sınıf Düzeyi” değişkenlerine göre istatistiksel açıdan farklılaştığı “Sosyal Medya Kullanım Aracı” ve “Ekonomik Gelir Düzeyi” değişkenlerine göre ise farklılaşmadığı görülmüştür. Araştırmanın nitel boyutunda ise öğretmen adaylarının en çok Instagram, Facebook, Twitter, Snapchat kategorilerine vurgu yaptıkları ve bu doğrultuda eğlence, gündem takibi, yakın çevrenin yapmış olduğu etkinlikler, fotoğraf ve video paylaşımı, karşı cins ile flört, kpss, genel kültür ve ders notu paylaşımlarının takibi, temalarının ön plana çıktığı görülmüştür.

References

  • Arısoy, Ö. (2009). İnternet bağımlılığı ve tedavisi. Psikiyatride Güncel Yaklașımlar, 1, s.55-67.
  • Aslanyürek, M ., Gürdal, S.A., Dursun, S , Tunçel, E., İzmirli Ayan, M. (2015). Sosyal medya gerçeği ve meslek yüksekokulu öğrencilerinin sosyal medya algısının değerlendirilmesi, Electronic Journal Of Vocational Colleges, (Aralık): 1-8
  • Bakır Ayğar, B., & Uzun, B. (2018). Sosyal medya bağımlılığı ölçeği’nin geliştirilmesi: Geçerlik ve güvenirlik çalışmaları. ADDICTA: The Turkısh Journal On Addıctıons, 5(3), s. 1-19.
  • Balcı, Ş., & Gölcü, A. (2013). Facebook addiction among university students in Turkey: Selçuk University example. Türkiyat Araştırmaları Dergisi, 34, 255–278.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2013). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cengizhan, C. (2005). Öğrencilerin bilgisayar ve internet kullanımında yeni bir boyut: İnternet bağımlılığı. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22, s.83–98.
  • Creswell, J. W., Plano Clark, V.L. (2011). Designing and Concucting Mixed Methods Research. (2nd Edition). California: Sage Publications Inc.
  • Çakır, Ö., Horzum, M. B. & Ayas, T. (2013). İnternet bağımlığının tanımı ve tarihçesi. M. Kalkan & C. Kaygusuz (Ed.), İnternet bağımlılığı sorunlar ve çözümler (s. 1-25). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Çelik, İ. (2012). Öğretmen adaylarının sosyal ağ (Facebook) kullanımlarının incelenmesi Yüksek lisans tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Dinç, M (2010). İnternet Bağımlılığı, İstanbul: Ferfir Yayıncılık.
  • Ellison, N. B., Steinfield, C., & Lampe, C. (2007). The benefits of Facebook friends: Social capital and college students’ use of online social network sites. Journal of Computer- Mediated Communication, 12(4), 1143–1168.
  • Greenfield, D. N. (1999). Virtual addiction: Sometimes new technology can create new problems. Erişim tarihi: 04.05.2019, http://www.virtual-addiction.com/pdf/ nature_internet_addiction.pdf.
  • Greenfield, D.N. (1999). Psychological Characteristics of Compulsive Internet Use: A Preliminary Analysis, CyberPsychology & Behavior, 2 (5), s.403-412,Gürültü, E. (2016). Lise öğrencilerinin sosyal medya bağımlılıkları ve akademik erteleme davranışları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul. https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Hazar, M. (2011). Sosyal medya bağımlılığı-bir alan çalışması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 32(1), 151–176.
  • Kang, M., & Schuett, M. A. (2013). Determinants of sharing travel experiences in social media. Journal of Travel & Tourism Marketing, 30(1-2), 93–107.
  • Karasar, N. (2000). Araştırmalarda Rapor Hazırlama. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kır, İ., Sulak, Ş (2014). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin İnternet Bağımlılık Düzeylerinin İncelenmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt:13 Sayı:51, s.150-167.
  • Kim, S., & Kim, R. (2002). A study of internet addiction: Status, causes, and remedies. Journal of Korean Home Economics Association, 3(1), 1–19.
  • Koçak, N. G. (2012). Bireylerin sosyal medya kullanım davranışlarının ve motivasyonlarının kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı bağlamında incelenmesi: Eskişehir’de bir uygulama. Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Eskişehir. https://tez.yok. gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Lietsala, K., Sirkkunen, E., (2008). Social media: introduction to the tools and processes of participatory economy. Tampere Finland: Tampere University Press.
  • Magsamen-Conrad, K., & Greene, K. (2014). Technology addiction’s contribution to mental wellbeing: The positive effect of online social capital. Computers in Human Behavior, 40, 23–30.
  • Mazman, S. G. (2009). Sosyal ağların benimsenme süreci ve eğitsel bağlamda kullanımı Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Ankara. https://tez. yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Miller, D., Costa, E., Haynes, N., Mcdonald, T., Nıcolescu, R., Sınanan, J., Spyer, J., Venkatraman, S., Wang, X., (2016). How The World Changed Social Media, London: UCL Press,
  • Öncel, M., Tekin, A. (2016). Ortaöğretim öğrencilerinin facebook bağımlılık düzeyleri ve kullanım amaçlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Adıyaman Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6 (1), s.179-197.
  • Özkaşıkcı, I. (2012). Sosyal medya pazarlama. Yeniçağda sosyal medya kullanımı ve performans ölçümü: İstanbul: Şahsi Yayın.
  • Öztürk, M. & Akgün, Ö. E. (2012). Üniversite öğrencilerinin sosyal paylaşım sitelerini kullanma amaçları ve bu sitelerin eğitimlerinde kullanılması ile ilgili görüşleri. Sakarya University Journal of Education, 2(3), 49–67.
  • Punch, K.F. (2005). Sosyal Araştırmalara Giriş: Nicel ve Nitel Yaklaşımlar. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Seferoğlu, S. S. & Yıldız, H. (2013). Dijital çağın çocukları: İlköğretim öğrencilerinin Facebook kullanımları ve internet bağımlılıkları üzerine bir araştırma. İletişim ve Diplomasi, 2, s.31–48.
  • Serdar, E., Harmandar Demirel, D., Demirel, M. (2018). Üniversite öğrencilerinin facebook kullanımı ile yalnızlık düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. Cilt: 11 Sayı: 60, s.1402-1409.
  • Solmaz, B., Görkemli, H. N. (2012). Yeni Bir İletişim Alanı Olarak Sosyal Medya Kullanımı ve Konya Kadın Dernekleri Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 28, s.183-189.
  • Sussman, S. (2012). Steve Sussman on Rudolf H. Moos’s iatrogenic effects of psychosocial interventions: Treatment, life context, and personal risk factors a clarification. Substance Use & Misuse, 47, 1601–1602.
  • Şahin, M. (2007). Madde Bağımlılığı konusunda Türkiye’de yapılmış olan lisansüstü tezler üzerine bir değerlendirme. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Tekinarslan E., & Gurer M. D. (2011). Problematic internet use among Turkish university students: A multidimensional investigation based on demographics and internet activities. International Journal of Human Sciences, 8(1), 1028–1050.
  • Tutgun Ünal, A. (2015). Sosyal medya bağımlılığı: Üniversite öğrencileri üzerine bir araştırma. Doktora tezi, Marmara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul. https://tez.yok. gov.tr/UlusalTezMerkezi/ adresinden edinilmiştir.
  • Vural, Z. B. A., ve Bat, M. (2010) “Yeni Bir İletişim Ortamı Olarak Sosyal Medya: Ege Üniversitesi İletişim Fakültesine Yönelik Bir Araştırma” Journal of Yasar University, Sayı 5, ss.3348-3382.
  • Wu, L. (2013). Social network effects on productivity and job security: Evidence from the adoption of a social networking tool. Information Systems Research, 24(1), 30–51.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Seçkin Yayınları.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Kenan Baş

Abdulkerim Diktaş This is me

Publication Date April 30, 2020
Published in Issue Year 2020

Cite

APA Baş, K., & Diktaş, A. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Bağımlılığı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(1), 193-207. https://doi.org/10.17679/inuefd.563544
AMA Baş K, Diktaş A. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Bağımlılığı. INUEFD. April 2020;21(1):193-207. doi:10.17679/inuefd.563544
Chicago Baş, Kenan, and Abdulkerim Diktaş. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Bağımlılığı”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21, no. 1 (April 2020): 193-207. https://doi.org/10.17679/inuefd.563544.
EndNote Baş K, Diktaş A (April 1, 2020) Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Bağımlılığı. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21 1 193–207.
IEEE K. Baş and A. Diktaş, “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Bağımlılığı”, INUEFD, vol. 21, no. 1, pp. 193–207, 2020, doi: 10.17679/inuefd.563544.
ISNAD Baş, Kenan - Diktaş, Abdulkerim. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Bağımlılığı”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 21/1 (April 2020), 193-207. https://doi.org/10.17679/inuefd.563544.
JAMA Baş K, Diktaş A. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Bağımlılığı. INUEFD. 2020;21:193–207.
MLA Baş, Kenan and Abdulkerim Diktaş. “Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Bağımlılığı”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 21, no. 1, 2020, pp. 193-07, doi:10.17679/inuefd.563544.
Vancouver Baş K, Diktaş A. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Medya Bağımlılığı. INUEFD. 2020;21(1):193-207.

Cited By








2002 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.