Employing correlational
survey model, the study aims to determine the relationship between the
organizational commitment of teachers and the influence tactics employed by
secondary school principals. The population of the study consists of teachers
working in public secondary schools in Ankara
(Çankaya/Etimesgut/Keçiören/Mamak/Yenimahalle) in the 2016-2017 academic year.
The sample of the study consists of 405 teachers selected according to
stratified sampling method. “Behavior-Questionnaire-Target” and
“Organizational-Commitment-Scale” were employed in order to collect the
research data. “SPSS 22.00” and “LISREL 8.80” packaged software programs were
used to analyze the data. In addition, Pearson Product-Moment Correlation
Coefficient was used to determine the relation between variables, and Multiple
Linear Regression Analysis was employed to determine the predictive variables.
Of the influence tactics used by the secondary school principals, while
“legitimating” was found to be used the most, “personal appeal” was found to
be the least resorted to. It was also determined that
the teachers were most dependent on the institutions they work in the
dimension of emotional commitment. Furthermore, the relationship between the
organizational commitment of teachers and the influence tactics employed by
secondary school principals was significant. The scale of organizational
commitment has a significant relationship with subdivisions such as persuasion
through reasoning, encouraging, abiding with the rules, informing, coercion,
cooperation, appreciation and consulting with others. Principals should be
encouraged to use more modest tactics when influencing; efforts are needed to
increase teachers’ organizational commitment levels.
Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim kurumlarındaki müdürlerin kullandıkları
etkileme taktiklerinin öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları ile ilişkisini
tespit etmektir. Araştırma, ilişkisel tarama modeliyle gerçekleştirilmiştir.
Araştırmanın evrenini, 2016–2017 eğitim-öğretim yılında Ankara ilinin,
Çankaya, Etimesgut, Keçiören, Mamak ve Yenimahalle ilçelerindeki resmi
ortaöğretim kurumlarında görev yapmakta olan öğretmenler oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemini, tabakalı örnekleme yöntemine göre seçilen 405
öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında “Çalışanlara
Yönelik Etkilenen Davranış Ölçeği” ve “Örgütsel Bağlılık Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırma verilerinin analizinde SPSS 22.00 ve LISREL 8.80
paket programları kullanılmıştır. Değişkenler arasındaki ilişkilerin
belirlenmesi amacıyla Pearson Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı,
yordayıcı değişkenlerin incelenmesinde ise Çoklu Doğrusal Regresyon Analizi
kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre ortaöğretim kurumlarında
görev yapan yöneticilerin en çok kullandıkları etkileme taktiğinin “kurallara
uygunluk”, en az kullandıkları etkileme taktiğinin ise “kişisel yakınlığı
kullanma” olduğu tespit edilmiştir. Öğretmenlerin de görev yaptıkları
kurumlara en fazla duygusal bağlılık boyutunda bağlı oldukları belirlenmiştir.
Ayrıca araştırma sonucunda, okul müdürlerinin kullandıkları etkileme
taktikleri ile öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasında anlamlı düzeyde
ilişkiler bulunmuştur. Örgütsel bağlılık ölçeği genelinin akıl yoluyla ikna,
teşvik edici talepte bulunma, kurallara uygunluk, bilgilendirme, baskı yapma,
iş birliği yapma, takdir etme, istişarede bulunma, başkaları ile koalisyon
kurma alt boyutları ile anlamlı düzeyde ilişkisi bulunmaktadır. Okul
müdürlerinin öğretmenleri etkilerken daha fazla ılımlı taktikler (takdir etme,
bilgilendirme, işbirliği yapma, istişarede bulunma) kullanmaları sağlanmalı;
öğretmenlerin örgütsel bağlılık düzeylerinin arttırılmasına yönelik çalışmalar
yapılmalıdır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.