Body image is assessments based on the feelings and thoughts that they have about his body. This form of evaluation related to body perceptions in adolescents can also play an active role in their identity development process. The aim of this study is to reveal the effect of body image perception on identity status, which is an indicator of identity development, in the context of gender and class level. This study has used a scripture method based on the relational model. The study group was formed by 419 adolescents studying in a high school. “Personal Information Form”, “Body Perception Scale” and “Ego Identity Status Scale” were used as a data collection tool. According to the results obtained from the study, the perception of body image in adolescents does not differ significantly according to gender. According to the results of the effect of gender on the identity development process, the status of identity moratorium and diffusion varies according to gender. Identity Achievement and foreclosure is found to be significantly different according to gender. According to another finding from the study, it was found that the perception of body image in adolescents different slightly significantly depending on the level of class.
Beden imajı bireyin kendi bedeni hakkında sahip olduğu duygu ve düşüncelere bağlı değerlendirmeler olarak tanımlanır. Özellikle ergenlerde beden algılarıyla ilgili bu değerlendirme biçimleri aynı zamanda onların kimlik gelişimi sürecinde de etkin rol oynayabilmektedir. Bu çalışmanın amacı ergenlerde beden imajı algısının kimlik gelişiminin bir göstergesi olan kimlik statülerine olan etkisini cinsiyet ve sınıf düzeyi bağlamında ortaya koymaktır. Araştırmada ilişkisel tarama modeline dayalı betimsel yöntem kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu bir devlet lisesinde öğrenim gören 419 ergen oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak ‘’Kişisel Bilgi Formu ‘‘Vücut Algısı Ölçeği’’ ve ‘‘Ego Kimlik Statüleri Ölçeği’’ Kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre ergenlerde beden imajı algısının cinsiyete göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı görülmüştür. Cinsiyetin kimlik gelişimi sürecine olan etkisine ilişkin sonuçlara göre ise kimlik statülerinden olan askıda (moratoryum) ve dağınık kimlik statüsünde yer almanın cinsiyete göre farklılaştığı, başarılı ve ipotekli kimlik statüsünde bulunmanın ise cinsiyete göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı tespit edilmiştir. Sınıf düzeyinin beden imajı üzerindeki etkisine ilişkin elde edilen sonuçlara göre de ergenlerde beden imajı algısının sınıf düzeyine göre az da olsa anlamlı olarak farklılaştığı tespit edilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.