Bu araştırmanın amacı ergenlerin mobil teknolojilerin, WhatsApp, dil sınıflarında kullanımına yönelik tutumlarını belirlemektir. Mobil teknolojiler sosyal medyayı da içermektedir ve tüm dünyada insanların hayatları üzerinde büyük bir etkiye sahiptir. Her geçen gün daha fazla sayıda öğrenci zamanının büyük bir bölümünü Facebook, Instagram, YouTube ve WhatsApp gibi sosyal medya siteleri üzerinde geçirmektedir. Sosyal medya araçlarının gündelik hayatın kaçınılmaz bir parçası haline gelmesiyle araştırmacılar bu araçların eğitimde kullanımını incelemeye başladılar. Bu araştırmalar ile yabancı dil eğitimine yönelik alanyazında Mobil Destekli Dil Öğrenimi (MALL), Mobil İngiliz Dili Öğrenimi (MELL) gibi yeni kavramlar girmeye başladı. Sosyal medya araçlarının İngilizce dil eğitimindeki olası faydalarını ve öğrencilerin bu araçlarda geçirdikleri zamanı göz önünde bulundurarak bu araştırma İngilizce derslerinin desteklenmesinde ergenlerin sosyal medyaya özellikle WhatsApp'a ilişkin tutumlarını . belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmanın örneklemini Türkiye'de bir özel okulda mobil teknolojilere aşina olan 50 lise öğrencisi oluşturmaktadır. Karma araştırma yöntemiyle tanımlayıcı araştırmadan yararlanılmıştır. Ergenler için özellikle geliştirilmiş 5'li Likert tipinde sosyal medya tutum ölçeği ve yarı-yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın sonunda negatif bulgulara rastlansa da, öğrencilerin İngilizce derslerinde destekleyici bir araç olarak sosyal medya kullanımına, özellikle WhatsApp'a, yönelik tutumlarının olumlu olduğu bulunmuştur.
mobil teknolojiler sosyal medya WhatsApp Yabancı Dil Olarak İngilizce (EFL) teknoloji entegrasyonu
The aim of this study is to investigate teenagers’ attitudes towards the use of mobile technologies, namely WhatsApp, in language classroom. Mobile technologies include social media tools and they have a great influence on people’s lives all over the world. More and more students are spending a great amount of time on social media sites like Facebook, Instagram, Youtube and WhatsApp. With social media tools’ becoming an inevitable part of everyday life, researchers have started to investigate their use in education with many studies. With these studies in foreign language education new terms such as Mobile Assisted Language Learning (MALL) and Mobile English Language Learning (MELL) have entered in the literature. Considering the potential benefits of social media tools in English language education and the amount of time students spend on using them, this study was carried out to explore teenagers’ opinions about social media, particularly WhatsApp, to support their English lessons. The sample of the study consisted of 50 high school students who were all familiar with mobile technology tools at a private school in Turkey. Descriptive study was selected as a research method and mixed-method research design was used. A 5 point Likert-type survey specifically developed for teenagers and semi-structured interviews were employed in the study. At the end of the study, although there were also some negative remarks, it was found that students have a positive attitude towards the use of social media, namely WhatsApp, as a supporting tool in English language classroom.
mobile technologies social media WhatsApp English as a Foreign Language (EFL) technology integration
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 |
2002 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.