The aim of this study is to analyze The Conflict Resolution and Mediation (CRM) Training Program from mothers' point of view. The CRM training program which lasted for eight weeks was conducted with twelve mothers. Case study method which is one of the patterns of qualitative methods is used throughout the research. Expectations form, metaphor form, group interview form and researcher's diary are used as data collection tools. The data collected at the beginning, during the process and at the end of the training analyzed by using qualitative analysis techniques. The findings attained show that the CRM Training Program designed with a school based approach has made positive changes on mothers' communicational skills, anger management skills, conflict resolution/mediation skills and The program has also made positive change on their metaphoric perception of conflict and its nature. To sum up, The CRM Training Program is believed to have achieved its goals.
Çalışmanın amacı, Anlaşmazlık Çözümü ve Arabuluculuk (AÇA) Eğitim Programının annelerin görüşleri açısından incelenmesidir. Sekiz hafta süren AÇA Eğitim Programı 12 anne ile yürütülmüştür. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması kullanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak, beklenti formu, metafor formu, grup görüşme formu, araştırmacı günlüğü kullanılmıştır. Eğitimin başında, eğitim sürecinde ve eğitimin sonunda toplanılan veriler nitel analiz teknikleri kullanılarak analiz edilmiştir. Ulaşılan bulgular, uygulanan AÇA Eğitim Programının annelerin, iletişim becerileri, öfke yönetim becerileri, anlaşmazlık çözüm/müzakere becerilerinde olumlu yönde gelişmeler sağladığını göstermiştir. Ayrıca AÇA Eğitim Programı sonrasında, annelerin, anlaşmazlığa ve onun doğasına ilişkin metaforik algılarında olumsuzdan olumluya bir değişim tespit edilmiştir. Sonuç olarak AÇA Eğitim Programının hedeflerine ulaşıldığı düşünülmektedir.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | October 8, 2016 |
Published in Issue | Year 2016 Volume: 17 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.