Childhood is the
period when the individual searches his environment, is eager to communicate,
and gains behaviors suitable for the structure of the society. The education
provided in this period allows the child to form right habits, gain freedom
and courage to apply what he learns, and acquire the behaviors he needs.
Pre-school education is important for children to have developed
problem-solving skills and a developed feeling of confidence, to be capable of
easily adapting to different situations, expressing themselves, and making
right decisions, and to be highly inquisitive and enterprising. During the pre-school period, the child
acquires a lot of knowledge and skills such as reasoning, inference, and
questioning in order to solve the problems they encounter. These skills enable the child to seek
solutions against the difficulties he encounters, use his knowledge and
skills, and therefore make his own decisions. The rapidly changing nature of
societies makes it necessary for individuals to think quickly, problem solving
and make right decisions, and to raise individuals who can take responsibility
for their decisions. For this reason, in this study it is planned that the
decision-making skills of the children aged between 5 and 6 who are continuing
preschool education should be supported with the "Decision Making Skills
Training Program". The study involving pre-test and post-test was
constructed in a semi-experimental model. A total of 40 children were included
in the study group, 20 of which were experimental and 20 were control groups.
The children in the experimental group were supported by the "Decision
Making Skills Training Program" with two sessions per week for ten weeks.
The data were collected by the "Decision Making Skills Assessment Tool-Child
Form" developed by the researcher, "Decision Making Skills
Assessment Tool-Parent Form" and "Personal Information Form".
As a result of the study, there was a significant difference (p<,001)
between the scores of decision-making ability of the children in the experimental
and control groups. The children in the experimental group were tested with
the permanency test after four weeks, and it was seen that the difference
between the post-test and permanency test point averages was not significant
(p>,05) and the effect of the training program continued. Based on these
findings, some suggestions are offered to researchers, educators and parents
to develop the decision making skills of preschool children.
Çocukluk dönemi bireyin çevresini araştırdığı, iletişim kurmaya istekli
olduğu ve toplumun yapısına uygun davranışları kazandığı yıllardır. Okul öncesi
eğitim, çocukların problem çözme becerisini geliştirici, farklı durumlara kolay
uyum sağlayabilen, araştırmacı yönü ve güven duygusu gelişmiş, kendini ifade
edebilen, doğru kararlar alabilen girişimci bireyler olarak
yetiştirilebilmeleri açısından önemlidir. Okul öncesi dönemde çocuk
karşılaştığı problemleri çözmek için akıl yürütme, çıkarım yapma, sorgulama
gibi birçok bilgi ve beceri kazanmaktadır. Bu beceriler çocuğun karşılaştığı
güçlükler üzerinde çözüm yollarını aramasını, bilgi ve becerilerini
kullanmasını dolayısıyla kendi başına karar vermesini sağlamaktadır. Toplumların
hızlı değişen yapısı bireylerin hızlı düşünen, problem çözebilen ve doğru kararlar verebilen, kararlarının
sorumluluğunu alabilen bireyler yetiştirmeyi gerekli kılmaktadır. Bu nedenle
çalışmada, okul öncesi eğitime devam
eden beş-altı yaşındaki çocukların karar verme becerilerinin “Karar Verme
Becerileri Eğitimi Programı” ile desteklenmesi amacı ile planlanmıştır. Çalışma
Öntest-sontest-izleme testi içeren çalışma yarı deneysel modelde
yapılandırılmıştır. Araştırmanın Çalışma grubuna 20 deney, 20 kontrol grubu
olmak üzere toplam 40 çocuk alınmıştır. Deney grubundaki çocuklar on hafta
süresince haftada iki oturum olmak üzere “Karar Verme Becerileri Eğitim
Programı ile desteklenmiştir. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen "Karar Verme Becerileri Değerlendirme
Aracı-Çocuk Formu", "Karar Verme Becerileri Değerlendirme
Aracı-Ebeveyn Formu" ve "Kişisel Bilgi Formu" ile veriler
toplanmıştır. Çalışmanın sonucunda deney ve kontrol grubundaki çocukların karar
verme becerileri puanları arasında anlamlı fark olduğu (p<,001)
belirlenmiştir. Deney grubundaki çocuklara dört hafta sonra kalıcılık testi
uygulanmış, son test ile kalıcılık testi puan ortalamaları arasında farkın
anlamlı olmadığı (p>,05) ve eğitim programının etkisinin devam ettiği
görülmüştür. Bu bulgulara dayalı olarak, okul öncesi dönem çocuklarının karar
verme becerilerini geliştirmek amacıyla araştırmacılara, eğitimcilere ve
ebeveynlere yönelik öneriler sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.