Research Article
BibTex RIS Cite

Öğrencilerin Öğrenim Gördükleri Üniversiteye Ait Olma Gereksinimlerinin Çeşitli Değişkenlerle İncelenmesi

Year 2018, Volume: 19 Issue: 1, 151 - 173, 30.04.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.409094

Abstract

Yükseköğretimin örgün eğitim
beklentilerini karşılamada, üniversite-öğrenci uyumu önemli rol oynar.
Öğrencinin üniversiteye uyumu doğrudan etkileyen faktörlerden birisi de ait
olma durumudur. Öğrencinin ait olma gereksinimini karşılamaya çalıştığını fakat
karşılık bulamadığında, alternatif aramaya ve antisosyal yöntemlere başvurmaya
başladığı, ileri sürülmüştür. Bu doğrultuda öfkeli ve herkese meydan okuyan bir
asi, kötü niyetli bir zorba, hatta umutsuz bir uykucu olma durumların
yaşadıkları, bildirilmiştir. Araştırmada, araştırmacı tarafından geliştirilmiş
olan Ait Olma Ölçeği ile öğrencilerin öğrenim gördükleri üniversiteye ait olma
durumları ile çeşitli değişkenler incelenmiştir. Araştırmada Ordu
Üniversitesi’nde öğrenim gören 1265 öğrenciye uygulanan Üniversiteye Ait Olma
Ölçeği ile farklı değişkenler açısından değerlendirme yapılmıştır. Uygulama
yapılan öğrencilerden elde edilen veriler ortalama, standart sapma, frekans ve
yüzde olarak verilmiş, üniversiteye ait olma değerleri ile gruplar arasındaki
farkların belirlenmesi amacıyla bağımsız örneklerde t-testi ve tek yönlü
varyans analizi (One-Way ANOVA) yapılmıştır. Sonuç olarak, Üniversite
öğrencilerinin Üniversiteye Ait Olma Ölçeği değerleri ile cinsiyet, ekonomik
durum, okul türü, sınıf düzeyi, yerleşim yeri, mezun olunan ortaöğretim türü ve
üniversiteyi kazanma yılı değişkenleri arasında gerek genel ölçek değerleri
gerek beklenti, motivasyon ve özdeşim alt boyutları arasında çeşitli ilişkiler
saptanmıştır. Bu doğrultuda, öğrencilerin ait olma gereksinimlerini gidermeye
yönelik, üniversite yönetimlerine oluşturabilecekleri politikalar ile ilgili
öneriler sunulmuş, benzer çalışmaların devamlılığı vurgulanmıştır.

References

  • Adams, S. G., Gullotta, T. (1989). “Adolescent Life Experiences”, New York: Brooks Cole Publishing Company.
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde Motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fak. Derg. 13, 343-361
  • Akdağ, M. (2011). SPSS’de İstatistiksel Analizler. Ders Notları. Malatya. https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:UsgOKBj_ltEJ:iys.inonu.edu.tr/webpanel/dosyalar/669/file/SPSS%2520testleri.doc+spss%E2%80%99de+istatistiksel+analizler+mustafa+akda%C4%9F&hl=tr&pid=bl&srcid=ADGEESjOtwpP0jpkhYv2mJs9Fa3aNd_0eSTtnr475UPtNgciXbQPNcM3TvrExwJTrdaOoG-xYATN4V8gjHEp0oBS-VLbnJPkGh-GKL_ukbtwhDc5OT8NXi6RihLYapmoEUU97BB2nGYt&sig=AHIEtbR2aJMXHd3hZODTHflhv1VsmpvrkA (ulaşım;10.08.2012).
  • Baumeister, R. F. and Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117, 497-529.
  • Ceylan, A., Özbal, S. (2008). Özdeşleşme Yoluyla Sadakat Oluşturma Üzerine Üniversite Mezunları Arasında Yapılan Bir Çalışma, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 9 (1), 81-110.
  • Corey, G. (2005). Psikolojik Danışma psikoterapi Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Mentis Yay., p:109-133, 347.
  • Curlette, W. L., Kern, R. M. (2010). The Importance of Meeting the Need to Belong in Lifestyle. The journal of Individual Psycbology, 6(1), 30-42.
  • Çankaya, Cihangir, Z. (2009). Öğretmen Adaylarında Temel Psikolojik İhtiyaçların Doyumu ve İyi Olma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 691-711.
  • Demirci, N. (2009). SPSS uygulamaları 6. OFMA Eğitiminde istatistiğe giriş, (ulaşım,2012) http://w3.balikesir.edu.tr/~demirci/spss6.doc, http://w3.balikesir.edu.tr/~demirci/ist07.htm
  • Demirdirek, H., Şener, Ü. (2014). 81 İl İçin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Karnesi. Tepav. 1-113.
  • Dost, M.T. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Doyumunun Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 132-143.
  • Dreikurs, R. (1967). Adlerian psychotherapy. In R. Dreikurs, Psychodynamics, psychotherapy, and counseling: Collected papers of Rudolf Dreikurs, M.D., pp. 63-72.
  • Dreikurs, R. and Cassel, P. (1972). Discipline without tears. New York: Plume.
  • Ferguson, E. D. (2001). Adler and Dreikurs: Cognitive-social dynamic innovators. Journal of. Individual Psychology, 57(4), 324-341.
  • Glasser W. (2008). Treatıng mental health As a publıc health problem: Anew leadershıp role for counselors. In: The Quick Theory Reference Guide. Editor: Karin Jordan, pp. 155-166, Nova Science Publishers, Inc. ISBN: 978-1-60021-624-4
  • Goodenow, C. (1993). The psychological sense of school membership among adolescents: Scale development and educational correlates. Psychology in the Schools, 30, 70-90.
  • Gündoğar D, Sallan Gül S, Uskun E, Demirci S, Keçeci D. (2007). Üniversite Öğrencilerinde Yaþam Doyumunu Yordayan Etkenlerin İncelenmesi Klinik Psikiyatri, 10, 14-27
  • Horney C. (1993). Nevrozlar ve İnsan Gelişimi (Çev. Budak, S.) İstanbul, Öteki yayınevi
  • John, K. (2011). Belonging & Significance, ASIIP Conference, Bath 29-30 April Page 1 Jones, E.S., Fisher,C.J., Grene,B.Z., Hertz, F.M. and Prıtz.J. (2007). Healthy and Safe School Environment, Part I: Results From the School Health Policie and Programs Study 2006. Journal of School Health , 77( 8), 522-548
  • Karaman, Ö. (2013). Öğrencilerin Öğrenim Gördükleri Üniversiteye Ait Olma Gereksinimlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniv. Eğitim Bilimleri Enst. Eğitim Bilimleri Böl. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalı, Malatya
  • Korkut-Owen, F., Kepir, D.D., Özdemir, S., Ulaş, Ö., Yılmaz, O. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Seçme Nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 135-151.
  • Kuzgun, Y. (1972). Kendini gerçekleştirme. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi. 10, 162-172.
  • Kütük, Ö. (2008). Liselerde okul güvenliğine yönelik bir araştırma. Eğitim Bilimleri Est. Eğitim Psikolojisi prog. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara
  • Maslow, A. H. (1943). A Theory of Human Motivation. Psychological Review, 50(4), 370-96
  • Özaydınlık K. (2014). Toplumsal cinsiyet temelinde Türkiye’de kadın ve eğitim. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 14(33), 93-112.
  • Özkan, S., Yılmaz, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Durumları (Bandırma Örneği) Fırat Saglık Hizmetleri Dergisi, 5(13), 153-171.
  • Sorias, O. (1988). “Sosyal destek kavramı”. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 27(1), 353–357.
  • Uysal, Z. (2006). Çatışma çözme eğtim programının ortaöğretim dokuzuncu sınıf düzeyindeki öğrencilerin çatışma çözme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniv. Sosyal Bil. Enst. Adana
  • Tuna, M. E. (2003). Cross-cultural differences in coping strategies as a predictor of university adjustment of Turkish and U.S students. Yayımlanmamış Doktora Tezi.Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Bölümü. Ankara.
  • Yılmaz, D.V., Zeyneloğlu, S., Kocaöz, S., Kısa, S., Taşkın, L., Eroğlu, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1),775-792.
  • Yüksek Öğretim Kanunu. Remi gazete. 1981 sayı: 17506. Erişim (10.06.2017) http://www.yok.gov.tr/documents/10279/29816/2547+say%C4%B1l%C4%B1%20Y%C3%BCksek%C3%B6%C4%9Fretim+Kanunu/

The Investigation of the Belongings Requirements of the Students to their University with the Various Variables

Year 2018, Volume: 19 Issue: 1, 151 - 173, 30.04.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.409094

Abstract

The
college-student orientation plays an important role on replying the formal
educational expectations of Higher Education. One of the factors that directly
affects the student's adaptation to the university is also the belonging
situation. It has been suggested that the students try to meet the belonging
requirements but when they cannot find response, they look for the alternatives
and resort to the antisocial methods. In this regard, it has been reported that
they resort to be in a furious and challenging rebel, a malicious bully, even a
desperate sleeper situation. The purpose of the study is to investigate the
status of the students’ belongings to the university they attend and several
variables with the Belongings Scale which was developed by the researcher. In
the research, evaluation was made in terms of different variables with the
Belongings to the University Scale which was applied to 1265 students of Ordu
University. The data obtained from the scale applied students has been given as
mean, standard deviation, frequency and percentage, t-test and one-way variance
analysis were performed for the independent samples in order to determine the
difference between the groups and values of belonging to the university.  As a result, various relationships have been
determined between the values of the Belongings to the university Scale of the
university students and the gender, economic status, type of school, grade
level, location, type of high school they were graduated, the year of gaining
the university parameters in terms of both general scale values and expectations, motivation and
identification subscale. In this context, recommendations about the policies
that the university management can build for the purpose of eliminating the
belonging needs of students have been presented, the continuation of similar
studies has been emphasized.

References

  • Adams, S. G., Gullotta, T. (1989). “Adolescent Life Experiences”, New York: Brooks Cole Publishing Company.
  • Akbaba, S. (2006). Eğitimde Motivasyon. Kazım Karabekir Eğitim Fak. Derg. 13, 343-361
  • Akdağ, M. (2011). SPSS’de İstatistiksel Analizler. Ders Notları. Malatya. https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:UsgOKBj_ltEJ:iys.inonu.edu.tr/webpanel/dosyalar/669/file/SPSS%2520testleri.doc+spss%E2%80%99de+istatistiksel+analizler+mustafa+akda%C4%9F&hl=tr&pid=bl&srcid=ADGEESjOtwpP0jpkhYv2mJs9Fa3aNd_0eSTtnr475UPtNgciXbQPNcM3TvrExwJTrdaOoG-xYATN4V8gjHEp0oBS-VLbnJPkGh-GKL_ukbtwhDc5OT8NXi6RihLYapmoEUU97BB2nGYt&sig=AHIEtbR2aJMXHd3hZODTHflhv1VsmpvrkA (ulaşım;10.08.2012).
  • Baumeister, R. F. and Leary, M. R. (1995). The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117, 497-529.
  • Ceylan, A., Özbal, S. (2008). Özdeşleşme Yoluyla Sadakat Oluşturma Üzerine Üniversite Mezunları Arasında Yapılan Bir Çalışma, C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi, 9 (1), 81-110.
  • Corey, G. (2005). Psikolojik Danışma psikoterapi Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Mentis Yay., p:109-133, 347.
  • Curlette, W. L., Kern, R. M. (2010). The Importance of Meeting the Need to Belong in Lifestyle. The journal of Individual Psycbology, 6(1), 30-42.
  • Çankaya, Cihangir, Z. (2009). Öğretmen Adaylarında Temel Psikolojik İhtiyaçların Doyumu ve İyi Olma. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(3), 691-711.
  • Demirci, N. (2009). SPSS uygulamaları 6. OFMA Eğitiminde istatistiğe giriş, (ulaşım,2012) http://w3.balikesir.edu.tr/~demirci/spss6.doc, http://w3.balikesir.edu.tr/~demirci/ist07.htm
  • Demirdirek, H., Şener, Ü. (2014). 81 İl İçin Toplumsal Cinsiyet Eşitliği Karnesi. Tepav. 1-113.
  • Dost, M.T. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Yaşam Doyumunun Bazı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 132-143.
  • Dreikurs, R. (1967). Adlerian psychotherapy. In R. Dreikurs, Psychodynamics, psychotherapy, and counseling: Collected papers of Rudolf Dreikurs, M.D., pp. 63-72.
  • Dreikurs, R. and Cassel, P. (1972). Discipline without tears. New York: Plume.
  • Ferguson, E. D. (2001). Adler and Dreikurs: Cognitive-social dynamic innovators. Journal of. Individual Psychology, 57(4), 324-341.
  • Glasser W. (2008). Treatıng mental health As a publıc health problem: Anew leadershıp role for counselors. In: The Quick Theory Reference Guide. Editor: Karin Jordan, pp. 155-166, Nova Science Publishers, Inc. ISBN: 978-1-60021-624-4
  • Goodenow, C. (1993). The psychological sense of school membership among adolescents: Scale development and educational correlates. Psychology in the Schools, 30, 70-90.
  • Gündoğar D, Sallan Gül S, Uskun E, Demirci S, Keçeci D. (2007). Üniversite Öğrencilerinde Yaþam Doyumunu Yordayan Etkenlerin İncelenmesi Klinik Psikiyatri, 10, 14-27
  • Horney C. (1993). Nevrozlar ve İnsan Gelişimi (Çev. Budak, S.) İstanbul, Öteki yayınevi
  • John, K. (2011). Belonging & Significance, ASIIP Conference, Bath 29-30 April Page 1 Jones, E.S., Fisher,C.J., Grene,B.Z., Hertz, F.M. and Prıtz.J. (2007). Healthy and Safe School Environment, Part I: Results From the School Health Policie and Programs Study 2006. Journal of School Health , 77( 8), 522-548
  • Karaman, Ö. (2013). Öğrencilerin Öğrenim Gördükleri Üniversiteye Ait Olma Gereksinimlerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İnönü Üniv. Eğitim Bilimleri Enst. Eğitim Bilimleri Böl. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Anabilim Dalı, Malatya
  • Korkut-Owen, F., Kepir, D.D., Özdemir, S., Ulaş, Ö., Yılmaz, O. (2012). Üniversite Öğrencilerinin Bölüm Seçme Nedenleri. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(3), 135-151.
  • Kuzgun, Y. (1972). Kendini gerçekleştirme. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Felsefe Bölümü Dergisi. 10, 162-172.
  • Kütük, Ö. (2008). Liselerde okul güvenliğine yönelik bir araştırma. Eğitim Bilimleri Est. Eğitim Psikolojisi prog. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara
  • Maslow, A. H. (1943). A Theory of Human Motivation. Psychological Review, 50(4), 370-96
  • Özaydınlık K. (2014). Toplumsal cinsiyet temelinde Türkiye’de kadın ve eğitim. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, 14(33), 93-112.
  • Özkan, S., Yılmaz, E. (2010). Üniversite Öğrencilerinin Üniversite Yaşamına Uyum Durumları (Bandırma Örneği) Fırat Saglık Hizmetleri Dergisi, 5(13), 153-171.
  • Sorias, O. (1988). “Sosyal destek kavramı”. Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi. 27(1), 353–357.
  • Uysal, Z. (2006). Çatışma çözme eğtim programının ortaöğretim dokuzuncu sınıf düzeyindeki öğrencilerin çatışma çözme becerilerine etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniv. Sosyal Bil. Enst. Adana
  • Tuna, M. E. (2003). Cross-cultural differences in coping strategies as a predictor of university adjustment of Turkish and U.S students. Yayımlanmamış Doktora Tezi.Orta Doğu Teknik Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Eğitim Bilimleri Bölümü. Ankara.
  • Yılmaz, D.V., Zeyneloğlu, S., Kocaöz, S., Kısa, S., Taşkın, L., Eroğlu, K. (2009). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin görüşleri. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6(1),775-792.
  • Yüksek Öğretim Kanunu. Remi gazete. 1981 sayı: 17506. Erişim (10.06.2017) http://www.yok.gov.tr/documents/10279/29816/2547+say%C4%B1l%C4%B1%20Y%C3%BCksek%C3%B6%C4%9Fretim+Kanunu/
There are 31 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ömer Karaman This is me

Yüksel Çırak

Publication Date April 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 19 Issue: 1

Cite

APA Karaman, Ö., & Çırak, Y. (2018). Öğrencilerin Öğrenim Gördükleri Üniversiteye Ait Olma Gereksinimlerinin Çeşitli Değişkenlerle İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(1), 151-173. https://doi.org/10.17679/inuefd.409094
AMA Karaman Ö, Çırak Y. Öğrencilerin Öğrenim Gördükleri Üniversiteye Ait Olma Gereksinimlerinin Çeşitli Değişkenlerle İncelenmesi. INUJFE. April 2018;19(1):151-173. doi:10.17679/inuefd.409094
Chicago Karaman, Ömer, and Yüksel Çırak. “Öğrencilerin Öğrenim Gördükleri Üniversiteye Ait Olma Gereksinimlerinin Çeşitli Değişkenlerle İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no. 1 (April 2018): 151-73. https://doi.org/10.17679/inuefd.409094.
EndNote Karaman Ö, Çırak Y (April 1, 2018) Öğrencilerin Öğrenim Gördükleri Üniversiteye Ait Olma Gereksinimlerinin Çeşitli Değişkenlerle İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 1 151–173.
IEEE Ö. Karaman and Y. Çırak, “Öğrencilerin Öğrenim Gördükleri Üniversiteye Ait Olma Gereksinimlerinin Çeşitli Değişkenlerle İncelenmesi”, INUJFE, vol. 19, no. 1, pp. 151–173, 2018, doi: 10.17679/inuefd.409094.
ISNAD Karaman, Ömer - Çırak, Yüksel. “Öğrencilerin Öğrenim Gördükleri Üniversiteye Ait Olma Gereksinimlerinin Çeşitli Değişkenlerle İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/1 (April 2018), 151-173. https://doi.org/10.17679/inuefd.409094.
JAMA Karaman Ö, Çırak Y. Öğrencilerin Öğrenim Gördükleri Üniversiteye Ait Olma Gereksinimlerinin Çeşitli Değişkenlerle İncelenmesi. INUJFE. 2018;19:151–173.
MLA Karaman, Ömer and Yüksel Çırak. “Öğrencilerin Öğrenim Gördükleri Üniversiteye Ait Olma Gereksinimlerinin Çeşitli Değişkenlerle İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 19, no. 1, 2018, pp. 151-73, doi:10.17679/inuefd.409094.
Vancouver Karaman Ö, Çırak Y. Öğrencilerin Öğrenim Gördükleri Üniversiteye Ait Olma Gereksinimlerinin Çeşitli Değişkenlerle İncelenmesi. INUJFE. 2018;19(1):151-73.

2017 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.