Prior to the
declaration of the republic, it is likely to encounter books regarding the
education of children and policies concerning their education in the Ottoman
Empire. While the books related to child education in the original Ottoman
language are not commonly found, it is observed that there are more books
translated into Ottoman Turkish from other languages. Translated into Ottoman
Turkish in 1890 by Ali Nazima with the approval of the Ministry of Education;
one of these books is “Çocuklara Malumat-ı Evveliye”, meaning “First Lessons
to the Kids”. The aim of this study is to analyze the book “Çocuklara
Malumat-ı Evveliye” from the perspective of early childhood education. Early
childhood is defined as the period from birth to eight years old. It is a critical
stage of development that forms the foundation for children’s future
well-being and learning. Thus educational experiences in early years have
important role in children’s life. Analysis show that first lessons given to
children primarily contain religious information. Children in early childhood
period can solve problems that apply concrete events or objects. Therefore,
they are not able to understand abstract concepts such as religious and thus
they can experience negative attitude to the education. Besides religious
information, science, mathematics and geography are the other subjects in the
book that show indications of modernization. Although Çocuklara Malumat-ı
Evveliye is not appropriate for the young children, it can be counted as a big
step on developing early childhood education in those years.
Türkiye’de erken çocukluk eğitimine yönelik
çalışmalara Cumhuriyet öncesi dönemde başlanmış olup bu dönemde küçük
çocukların eğitilmelerine ilişkin politikalara ve çocuk eğitimine yönelik
kitaplara rastlamak mümkündür. Osmanlı döneminde çocuk eğitimine ilişkin özgün
dili Osmanlı Türkçesi olan kitaplar çok fazla bulunmazken, başka dillerden
çevirisi yapılan kitapların çok daha fazla olduğu görülmektedir. Bu
kitaplardan birisi de 1890 yılında Ali Nazima tarafından Maarif Nezareti onayı
ile Osmanlı Türkçesine çevrilmiş olan “Çocuklara Malumat-ı Evveliye” diğer
ismi ile “Çocuklara İlk Bilgiler” adlı kitaptır. Bu çalışmanın amacı Çocuklara
Malumat-ı Evveliye adlı kitabın erken çocukluk eğitimi açısından
incelenmesidir. Yaşamın ilk sekiz yılını kapsayan erken çocukluk dönemi
çocukların bir takım temel becerileri kazandıkları kritik bir evredir. Dolayısı
ile bireyin bu yıllarda edineceği tecrübeler yaşamının diğer yılları için
temel oluşturmakta ve bu yılları büyük ölçüde etkilemektedir. Bu nedenle erken
çocukluk döneminde bireyin edindiği tecrübeler ve aldığı eğitim büyük önem
taşımaktadır. Yapılan içerik analizi ile araştırma kapsamına alınan Çocuklara
Malumat-ı Evveliye kitabı incelenmiş ve Osmanlı döneminde çocuk eğitimi ile
ilgili bir takım saptamalarda bulunulmuştur. Kitapta yazılanlar doğrultusunda
çocuklara verilen ilk ve temel bilgilerin dinî içerikli bilgiler olduğu
söylenebilir. Erken çocukluk dönemi çocukların somut şekilde öğrenebilecekleri
bir dönemdir, dolayısıyla din ile ilgili verilen soyut bilginin bu dönem
çocuğu tarafından anlaşılması güçtür. Erken yaşlarda çocuğun yaşayacağı bu
güçlük onun okula yönelik olumsuz duygular geliştirmesine neden
olabilmektedir. Din ile ilgili bilgilerin yanı sıra fen, matematik ve coğrafya
ile ilgili konular da kitapta yer almaktadır. Öte yandan incelenen kitabın
resimli olması Batılılaşma ve modernleşme hareketinin de bir göstergesi
sayılabilmektedir. Çocuklara Malumat-ı Evveliye adlı kitap erken çocukluk
eğitimi kapsamında incelendiğinde o dönem çocukları için uygun bulunmazken,
yayımlandığı yıl bağlamında eğitimde gelişmeye yönelik bir adım olarak kabul
edilebilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.