The use of digital
materials is very popular in educational areas. Students have also considered
digital materials used in educational areas are useful in terms of supporting
effective learning. Recently, interaction has been added to improve effect of
these materials. Interaction in digital materials can be defined as an element
that enables the learners to control the material used and helps to activate
the cognitive processes. It is seen that
interactive videos are effective about learning and engagement than videos in
many studies. In this study, it is aimed to examine the experiences and
cognitive processes of students about interaction types used in digital
materials according to interaction types. Case study from qualitative research
methods was used in this study. The sample of research consists of 36 students
at Medical Faculty in Ataturk University. Students were asked to use
interactive material during research process. Interaction Types Evaluation
Questionnaire was conducted to evaluate interaction types. The experiences
about usage and benefits of interaction types were also obtained from the
students with the help of think-aloud protocol. The data obtained from questionnaire
were subjected to descriptive analysis, the data obtained from the think-aloud
protocol were subjected to content analysis. Consequently, it has been found
that the interaction types in interactive materials are beneficial for decision
making and remembrance. It is come out that navigating interaction type is
liked by students mostly. Dialoguing interaction type has seemed to be
beneficial for acting mental processes of students.
Tüm eğitim alanlarında dijital materyallerin
kullanılması oldukça popülerdir. Öğrenciler de bu alanlarda kullanılan dijital
materyallerin etkili öğrenmeyi destekleme açısından faydalı olduğunu
düşünmektedirler. Son zamanlarda bu materyallere, etkiyi artırmak amacıyla
etkileşim özelliği eklenmektedir. Dijital materyallerdeki etkileşim, kullanılan
materyal ile ilgili kullanıcıya kontrol şansı veren ve kullanıcıların bilişsel
süreçlerini aktifleştirmelerine yardım eden bir bileşen olarak
tanımlanmaktadır. Etkileşimli videolar ile ilgili çalışmalara bakıldığında, bu
videoların, öğrenme ve ilgi çekme açısından etkileşimiz olanlara nazaran daha
etkili olduğu görülmektedir. Bu çalışmada ise öğrencilerin dijital materyallerde
kullanılan etkileşim türlerine yönelik bilişsel süreçlerinin ve deneyimlerinin incelenmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışmasına
yer verilmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu, Atatürk Üniversitesi Tıp
Fakültesi’nde öğrenim gören 36 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma sürecinde
öğrencilerden, etkileşimli bir materyali kullanmaları istenmiş ve onlara materyaldeki
etkileşim türleri ile ilgili etkileşim türlerini değerlendirme anketi uygulanmıştır.
Ayrıca öğrencilerden bu etkileşim türlerinin kullanım ve faydalarına yönelik
görüşler, sesli düşünme protokolü yardımıyla alınmıştır. Elde edilen anket
sonuçları betimsel analize tabi tutulmuştur. Sesli düşünme protokolünden elde
edilen veriler ise içerik analizine tabi tutulmuştur. Sonuç olarak; etkileşimli
videolarda yer alan etkileşim türlerinin karar verme, akılda kalıcılığı sağlama
konularında fayda sağladığı görülmüştür. Ayrıca videolarda en çok yönlendirme
etkileşiminin beğenildiği ortaya çıkmıştır. Diyalog kurma etkileşiminin ise
zihinsel süreçleri harekete geçirdiği için faydalı bulunduğu görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.