Bu araştırmanın amacı, ABD’de 2014 yılında okul
öncesi dönem çocuklarının sosyal-duygusal gelişimlerini değerlendirmek ve risk
altında olan çocukları belirlemek için Squires vd. tarafından geliştirilen ve
ebeveynlerinin değerlendirmeleri ile doldurulan “Social-Emotional
Assessment/Evaluation Measure-Preschool (SEAM)” (Okul Öncesi Sosyal-Duygusal
Gelişim Değerlendirme Ölçeği) adlı ölçeğin geçerlik ve güvenirlik ve
çalışmalarını gerçekleştirmektir. Çalışma grubu, İstanbul ilindeki 12 okuldan
48-66 aylık toplam 394 çocuktan oluşmaktadır. Yapılan analizler sonucunda,
Okul Öncesi Sosyal-Duygusal Gelişim Değerlendirme Ölçeği (OSGÖ)’nin Türkçe
formu da özgün ölçekte olduğu gibi 41 maddeden oluşmuştur ve doğrulayıcı
faktör analizi 10 faktörlü orijinal yapıyı desteklemiştir. Ölçeğin kriter
geçerliğini belirlemek amacıyla “Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme
Ölçeği (OSBED)” kullanılmıştır. İki ölçek arasında pozitif yönlü, yüksek
düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur (r=.77, p< .01). Ölçeğin tümü
için Cronbach Alpha katsayısı 0.92, test-tekrar test güvenirlik katsayısı ise
0.90 olarak bulunmuştur. Düzeltilmiş madde-toplam puan korelasyonları ise 0.68
ile 0.90 arasında değişmektedir. Uyum indeksleri model ve veri arasında iyi
uyum olduğunu göstermektedir (χ2=1224.9, df=769, p<.001; RMSEA=0.039, 90%
GA=0.035-0.045; CFI=0.94; TLI=0.93). Sonuçlar, Okul Öncesi Sosyal-Duygusal
Gelişim Değerlendirme Ölçeği’nin dilsel eşdeğerliğe sahip, geçerli ve
güvenilir bir ölçek olduğunu göstermektedir.
Okul Öncesi Eğitim Sosyal-Duygusal Gelişim Okul Öncesi Sosyal-Duygusal Gelişim Değerlendirme Ölçeği Uyarlama
The aim of this
research is to carry out reliability and validity studies of “Social-Emotional
Assessment/Evaluation Measure-Preschool (SEAM)” which is completed by parents
and developed by Squires et al. in 2014 in the USA to evaluate
social-emotional development of preschool children and detect at-risk
children. Study group included 48-66 month-old 394 children from 16 schools in
Istanbul. Turkish form of SEAM
consisted of 41 items like in the original scale and confirmatory factor
analysis results supported the original 10 factor structure. To determine the
scale’s criterion validity, “Preschool Social Skill Assessment Scale” was
used. It was found a positive significant relation between two scales (r=.77,
p<.01). Cronbach Alpha coefficient for entire scale was found as 0.92 and
test-retest reliability coefficient was found as 0.90. Corrected item-total correlations
ranged from 0.68 to 0.90. Goodness of fit indices of confirmatory factor
analysis indicated a good fit between the original model and data (χ2=1224.9,
df=769, p<.001; RMSEA=0.039, 90% GA=0.035-0.045; CFI=0.94; TLI=0.93).
Results show that SEAM has Turkish language equivalence and is a reliable and
valid scale.
Preschool Education Social-Emotional Development Social-Emotional Assessment Evaluation Measure Adaptation
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.