Research Article
BibTex RIS Cite

Sosyal-Duygusal Gelişim Değerlendirme Ölçeği: 48-66 Aylık Çocuklar İçin Uyarlama Çalışması

Year 2018, Volume: 19 Issue: 3, 74 - 87, 30.12.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.310000

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ABD’de 2014 yılında okul
öncesi dönem çocuklarının sosyal-duygusal gelişimlerini değerlendirmek ve risk
altında olan çocukları belirlemek için Squires vd. tarafından geliştirilen ve
ebeveynlerinin değerlendirmeleri ile doldurulan “Social-Emotional
Assessment/Evaluation Measure-Preschool (SEAM)” (Okul Öncesi Sosyal-Duygusal
Gelişim Değerlendirme Ölçeği) adlı ölçeğin geçerlik ve güvenirlik ve
çalışmalarını gerçekleştirmektir. Çalışma grubu, İstanbul ilindeki 12 okuldan
48-66 aylık toplam 394 çocuktan oluşmaktadır. Yapılan analizler sonucunda,
Okul Öncesi Sosyal-Duygusal Gelişim Değerlendirme Ölçeği (OSGÖ)’nin Türkçe
formu da özgün ölçekte olduğu gibi 41 maddeden oluşmuştur ve doğrulayıcı
faktör analizi 10 faktörlü orijinal yapıyı desteklemiştir. Ölçeğin kriter
geçerliğini belirlemek amacıyla “Okul Öncesi Sosyal Beceri Değerlendirme
Ölçeği (OSBED)” kullanılmıştır. İki ölçek arasında pozitif yönlü, yüksek
düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur (r=.77, p< .01). Ölçeğin tümü
için Cronbach Alpha katsayısı 0.92, test-tekrar test güvenirlik katsayısı ise
0.90 olarak bulunmuştur. Düzeltilmiş madde-toplam puan korelasyonları ise 0.68
ile 0.90 arasında değişmektedir. Uyum indeksleri model ve veri arasında iyi
uyum olduğunu göstermektedir (χ2=1224.9, df=769, p<.001; RMSEA=0.039, 90%
GA=0.035-0.045; CFI=0.94; TLI=0.93). Sonuçlar, Okul Öncesi Sosyal-Duygusal
Gelişim Değerlendirme Ölçeği’nin dilsel eşdeğerliğe sahip, geçerli ve
güvenilir bir ölçek olduğunu göstermektedir.      

References

  • Alisinanoğlu, F., & Özbey, S. (2011). Okul öncesi dönemde sosyal beceri ve problem davranış eğitimi program örnekleri. İstanbul: Morpa Yayıncılık.
  • Ashiabi, G. (2007). Play in the preschool classroom: Its socioemotional significance and the teacher’s role in play. Early Childhood Education Journal, 35, 199–207.
  • Beauducel, A., & Herzberg, P. Y. (2006). On the performance of maximum likelihood versus means and variance adjusted weighted least squares estimation in CFA. Structural Equation Modeling, 13, 186-203.
  • Bornstein, M.H., Hahn, C., & Haynes, O.M. (2010). Social competence, externalizing and internalizing behavioral adjustment from early childhood through early adolescence: Developmental cascades. Development and Psychopathology, 22, 717– 735.
  • Denham, S. A. (2006). Social-emotional competence as support for school readiness: What is it and how do we assess it? Early Education and Development, 17, 57- 89.
  • Denham, S., Blair, K., DeMulder, E., Levitas, J., Sawyer, K., Auerbach-Major, S., & Queenan, P. (2003). Preschool emotional competence: Pathway to social competence. Child Development, 74, 238-256.
  • Epstein, M. H., & Synhorst, L. (2008). Preschool Behavioral and Emotional Rating Scale (PreBERS): Test–retest reliability and inter-rater reliability. Journal of Child and Family Studies, 17(6), 853-862.
  • Fantuzzo, J., Bulotsky, R., McDermott, P., Mosca, S., & Lutz, M. (2003). A multivariate analysis of emotional and behavioral adjustment and preschool educational outcomes. School Psychology Review, 32, 185–203.
  • Glascoe, F. P. (2003). Parents‘ evaluation of developmental status: How well do parents’ concerns identify children with behavioral and emotional problems? Clinical Pediatrics, 42, 133-138.
  • Guralnick, M. (2011). Why early intervention works: A systems perspective. Infants & Young Children, 24 (1), 6-28.
  • Jennings, J. L., & DiPrete, T. A. (2010). Teachers effects on social and behavioral skills in early elementary school. Sociology of Education, 82, 135-159.
  • Jones, S.M., & Bouffard, S.M. (2012). Social and emotional learning in schools: From programs to strategies. Society for Research in Child Development Social Policy Report, 26(4).
  • Kandır, A., & Alpan, Y. (2008). Sosyal duygusal değerlendirme aracının (ITSEA) farklı ekonomik düzeylerde uygulanması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 41-61. Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563–575.
  • McCabe, P. C., & Altamura, M. (2011). Empirically valid strategies to improve social and emotional competence of preschool children. Psychology in the Schools, 48(5), 513-540.
  • McClelland, M. M., Morrison, F. J., & Holmes, D. L. (2000). Children at risk for early academic problems: The role of learning related social skills. Early Childhood Research Quarterly, 15, 307-329.
  • Merrell, K.W. (2001). Assessment of children’s social skills: Recent developments, best practices, and new directions. Exceptionality, 9, 1-18.
  • Muthen, B., & Muthen, L. (1998-2010). Mplus user’s guide (Version 6.0). Los Angeles, CA: Authors.
  • Ömeroğlu E., Büyüköztürk Ş., Çakan M., Aydoğan Y., Kılıç Çakmak E., Gültekin Akduman G., Özyürek A., Günindi Y., Kutlu Ö., Çoban A., Yurt Ö., Kogar H., & Karayol S. (2014a). Okul öncesi sosyal beceri değerlendirme ölçeği anne- baba formuna ait norm değerlerinin belirlenmesi ve yorumlanması. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 102-115.
  • Ömeroğlu E., Büyüköztürk Ş. , Aydoğan Y., Çakan M., Kılıç Çakmak E., Özyürek A., Gültekin Akduman G., Günindi Y., Kutlu Ö., Çoban A., Yurt Ö., Kogar H., & Karayol S. (2014b). Okul öncesi sosyal beceri değerlendirme ölçeği öğretmen formunun geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik analizleri. Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(8), 37-46.
  • Ömeroğlu, E., Büyüköztürk, Ş., Aydoğan, Y., Çakan, M., Özyürek, A., vd. (2014c). Okul öncesi çocuklar için sosyal beceri destek eğitimi öğretmen rehber kitabi (OSBEP). <http://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_06/02034638_okulncesiocuklarinsosyalbeceridestekeitimiretmenrehberkitab.pdf> adresinden 17.04.2015 tarihinde alınmıştır.
  • Payton, J. W., Wardiaw, D. M., Graczyk, P. A., Bloodworth, M. R., Tompsett, C. J., & Weissberg, R. P. (2000). Social and emotional learning: A framework for promoting mental health and reducing risk behavior in children and youth. Journal of School Health, 70, 179-185.
  • Pribble, L.M. (2013). Early childhood preservice teachers' knowledge and application of social emotional assessment and intervention practices. Yayınlanmamış doktora tezi. University of Oregon, ABD.
  • Rich, H. L., & Bush, A. J. (1978). The effect of congruent teacher-student characteristics on instructional outcomes. American Educational Research Journal, 15, 451-457.
  • Razza, R., Martin, A., & Brooks-Gunn, J. (2010). Associations among family environment, sustained attention, and school readiness for low-income children. Developmental Psychology, 46 (6), 1528-1542.
  • Rodker, J.D. (2013). Promoting social-emotional development of children during kindergarten: A Zippy’s Friends program evaluation. Yayınlanmamış doktora tezi. Pace University Psikoloji Bölümü, New York, ABD.
  • Squires, J., Bricker, D., Waddell, M., Funk, K., & Clifford, J. (2014). Social Emotional Assessment/Evaluation Measure (SEAM): Research edition. Baltimore, MD: Brookes Publishing.
  • Squires, J., & Bricker, D. (2007). An activity-based approach to developing young children’s social emotional competence. Baltimore, MD: Brookes Publishing.
  • Tsai, H. L. A., McClelland, M. M., Pratt, C., & Squires, J. (2006). Adaptation of the 36- month Ages and Stages Questionnaire in Taiwan: Results from a preliminary study. Journal of Early Intervention, 28(3), 213-225.

Social-Emotional Assessment/Evaluation Measure (SEAM): Turkish Adaptation Study for Children 48-66 Months

Year 2018, Volume: 19 Issue: 3, 74 - 87, 30.12.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.310000

Abstract

The aim of this
research is to carry out reliability and validity studies of “Social-Emotional
Assessment/Evaluation Measure-Preschool (SEAM)” which is completed by parents
and developed by Squires et al. in 2014 in the USA to evaluate
social-emotional development of preschool children and detect at-risk
children. Study group included 48-66 month-old 394 children from 16 schools in
Istanbul.  Turkish form of SEAM
consisted of 41 items like in the original scale and confirmatory factor
analysis results supported the original 10 factor structure. To determine the
scale’s criterion validity, “Preschool Social Skill Assessment Scale” was
used. It was found a positive significant relation between two scales (r=.77,
p<.01). Cronbach Alpha coefficient for entire scale was found as 0.92 and
test-retest reliability coefficient was found as 0.90. Corrected item-total correlations
ranged from 0.68 to 0.90. Goodness of fit indices of confirmatory factor
analysis indicated a good fit between the original model and data (χ2=1224.9,
df=769, p<.001; RMSEA=0.039, 90% GA=0.035-0.045; CFI=0.94; TLI=0.93).
Results show that SEAM has Turkish language equivalence and is a reliable and
valid scale.

    

References

  • Alisinanoğlu, F., & Özbey, S. (2011). Okul öncesi dönemde sosyal beceri ve problem davranış eğitimi program örnekleri. İstanbul: Morpa Yayıncılık.
  • Ashiabi, G. (2007). Play in the preschool classroom: Its socioemotional significance and the teacher’s role in play. Early Childhood Education Journal, 35, 199–207.
  • Beauducel, A., & Herzberg, P. Y. (2006). On the performance of maximum likelihood versus means and variance adjusted weighted least squares estimation in CFA. Structural Equation Modeling, 13, 186-203.
  • Bornstein, M.H., Hahn, C., & Haynes, O.M. (2010). Social competence, externalizing and internalizing behavioral adjustment from early childhood through early adolescence: Developmental cascades. Development and Psychopathology, 22, 717– 735.
  • Denham, S. A. (2006). Social-emotional competence as support for school readiness: What is it and how do we assess it? Early Education and Development, 17, 57- 89.
  • Denham, S., Blair, K., DeMulder, E., Levitas, J., Sawyer, K., Auerbach-Major, S., & Queenan, P. (2003). Preschool emotional competence: Pathway to social competence. Child Development, 74, 238-256.
  • Epstein, M. H., & Synhorst, L. (2008). Preschool Behavioral and Emotional Rating Scale (PreBERS): Test–retest reliability and inter-rater reliability. Journal of Child and Family Studies, 17(6), 853-862.
  • Fantuzzo, J., Bulotsky, R., McDermott, P., Mosca, S., & Lutz, M. (2003). A multivariate analysis of emotional and behavioral adjustment and preschool educational outcomes. School Psychology Review, 32, 185–203.
  • Glascoe, F. P. (2003). Parents‘ evaluation of developmental status: How well do parents’ concerns identify children with behavioral and emotional problems? Clinical Pediatrics, 42, 133-138.
  • Guralnick, M. (2011). Why early intervention works: A systems perspective. Infants & Young Children, 24 (1), 6-28.
  • Jennings, J. L., & DiPrete, T. A. (2010). Teachers effects on social and behavioral skills in early elementary school. Sociology of Education, 82, 135-159.
  • Jones, S.M., & Bouffard, S.M. (2012). Social and emotional learning in schools: From programs to strategies. Society for Research in Child Development Social Policy Report, 26(4).
  • Kandır, A., & Alpan, Y. (2008). Sosyal duygusal değerlendirme aracının (ITSEA) farklı ekonomik düzeylerde uygulanması. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(1), 41-61. Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28, 563–575.
  • McCabe, P. C., & Altamura, M. (2011). Empirically valid strategies to improve social and emotional competence of preschool children. Psychology in the Schools, 48(5), 513-540.
  • McClelland, M. M., Morrison, F. J., & Holmes, D. L. (2000). Children at risk for early academic problems: The role of learning related social skills. Early Childhood Research Quarterly, 15, 307-329.
  • Merrell, K.W. (2001). Assessment of children’s social skills: Recent developments, best practices, and new directions. Exceptionality, 9, 1-18.
  • Muthen, B., & Muthen, L. (1998-2010). Mplus user’s guide (Version 6.0). Los Angeles, CA: Authors.
  • Ömeroğlu E., Büyüköztürk Ş., Çakan M., Aydoğan Y., Kılıç Çakmak E., Gültekin Akduman G., Özyürek A., Günindi Y., Kutlu Ö., Çoban A., Yurt Ö., Kogar H., & Karayol S. (2014a). Okul öncesi sosyal beceri değerlendirme ölçeği anne- baba formuna ait norm değerlerinin belirlenmesi ve yorumlanması. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 4(2), 102-115.
  • Ömeroğlu E., Büyüköztürk Ş. , Aydoğan Y., Çakan M., Kılıç Çakmak E., Özyürek A., Gültekin Akduman G., Günindi Y., Kutlu Ö., Çoban A., Yurt Ö., Kogar H., & Karayol S. (2014b). Okul öncesi sosyal beceri değerlendirme ölçeği öğretmen formunun geliştirilmesi: geçerlik ve güvenirlik analizleri. Eğitim Bilimleri ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(8), 37-46.
  • Ömeroğlu, E., Büyüköztürk, Ş., Aydoğan, Y., Çakan, M., Özyürek, A., vd. (2014c). Okul öncesi çocuklar için sosyal beceri destek eğitimi öğretmen rehber kitabi (OSBEP). <http://tegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2014_06/02034638_okulncesiocuklarinsosyalbeceridestekeitimiretmenrehberkitab.pdf> adresinden 17.04.2015 tarihinde alınmıştır.
  • Payton, J. W., Wardiaw, D. M., Graczyk, P. A., Bloodworth, M. R., Tompsett, C. J., & Weissberg, R. P. (2000). Social and emotional learning: A framework for promoting mental health and reducing risk behavior in children and youth. Journal of School Health, 70, 179-185.
  • Pribble, L.M. (2013). Early childhood preservice teachers' knowledge and application of social emotional assessment and intervention practices. Yayınlanmamış doktora tezi. University of Oregon, ABD.
  • Rich, H. L., & Bush, A. J. (1978). The effect of congruent teacher-student characteristics on instructional outcomes. American Educational Research Journal, 15, 451-457.
  • Razza, R., Martin, A., & Brooks-Gunn, J. (2010). Associations among family environment, sustained attention, and school readiness for low-income children. Developmental Psychology, 46 (6), 1528-1542.
  • Rodker, J.D. (2013). Promoting social-emotional development of children during kindergarten: A Zippy’s Friends program evaluation. Yayınlanmamış doktora tezi. Pace University Psikoloji Bölümü, New York, ABD.
  • Squires, J., Bricker, D., Waddell, M., Funk, K., & Clifford, J. (2014). Social Emotional Assessment/Evaluation Measure (SEAM): Research edition. Baltimore, MD: Brookes Publishing.
  • Squires, J., & Bricker, D. (2007). An activity-based approach to developing young children’s social emotional competence. Baltimore, MD: Brookes Publishing.
  • Tsai, H. L. A., McClelland, M. M., Pratt, C., & Squires, J. (2006). Adaptation of the 36- month Ages and Stages Questionnaire in Taiwan: Results from a preliminary study. Journal of Early Intervention, 28(3), 213-225.
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Hande Arslan Çiftçi

Gülden Uyanık Balat

Publication Date December 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 19 Issue: 3

Cite

APA Arslan Çiftçi, H., & Uyanık Balat, G. (2018). Sosyal-Duygusal Gelişim Değerlendirme Ölçeği: 48-66 Aylık Çocuklar İçin Uyarlama Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 74-87. https://doi.org/10.17679/inuefd.310000
AMA Arslan Çiftçi H, Uyanık Balat G. Sosyal-Duygusal Gelişim Değerlendirme Ölçeği: 48-66 Aylık Çocuklar İçin Uyarlama Çalışması. INUJFE. December 2018;19(3):74-87. doi:10.17679/inuefd.310000
Chicago Arslan Çiftçi, Hande, and Gülden Uyanık Balat. “Sosyal-Duygusal Gelişim Değerlendirme Ölçeği: 48-66 Aylık Çocuklar İçin Uyarlama Çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no. 3 (December 2018): 74-87. https://doi.org/10.17679/inuefd.310000.
EndNote Arslan Çiftçi H, Uyanık Balat G (December 1, 2018) Sosyal-Duygusal Gelişim Değerlendirme Ölçeği: 48-66 Aylık Çocuklar İçin Uyarlama Çalışması. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 3 74–87.
IEEE H. Arslan Çiftçi and G. Uyanık Balat, “Sosyal-Duygusal Gelişim Değerlendirme Ölçeği: 48-66 Aylık Çocuklar İçin Uyarlama Çalışması”, INUJFE, vol. 19, no. 3, pp. 74–87, 2018, doi: 10.17679/inuefd.310000.
ISNAD Arslan Çiftçi, Hande - Uyanık Balat, Gülden. “Sosyal-Duygusal Gelişim Değerlendirme Ölçeği: 48-66 Aylık Çocuklar İçin Uyarlama Çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/3 (December 2018), 74-87. https://doi.org/10.17679/inuefd.310000.
JAMA Arslan Çiftçi H, Uyanık Balat G. Sosyal-Duygusal Gelişim Değerlendirme Ölçeği: 48-66 Aylık Çocuklar İçin Uyarlama Çalışması. INUJFE. 2018;19:74–87.
MLA Arslan Çiftçi, Hande and Gülden Uyanık Balat. “Sosyal-Duygusal Gelişim Değerlendirme Ölçeği: 48-66 Aylık Çocuklar İçin Uyarlama Çalışması”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 19, no. 3, 2018, pp. 74-87, doi:10.17679/inuefd.310000.
Vancouver Arslan Çiftçi H, Uyanık Balat G. Sosyal-Duygusal Gelişim Değerlendirme Ölçeği: 48-66 Aylık Çocuklar İçin Uyarlama Çalışması. INUJFE. 2018;19(3):74-87.

2017 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.