The present study
aimed to determine the values included in the cartoon called "Rafadan
Tayfa", one of the cartoons prepared and broadcast on TRT Cocuk, the
national channel of Turkey, within the framework of certain acquisitions and
themes according to age levels of children and mostly loved by the students
participating in the study. In the direction of this purpose, 282 primary first
and second grade students (144 female, 138 male) were given the names of the
Turkish-made cartoons prepared on TRT Cocuk channel for 6-8-yer-old children in
written and asked to mark the cartoon which they liked most. The first 40
episodes of the cartoon named as "Rafadan Tayfa" determined as the
most-liked according to the students' preferences tried to be examined via
using the document analysis, one of the qualitative research methods, in the
direction of the values included in the Social Studies Program. In conclusion,
it was determined that the values mentioned most frequently in the investigated
episodes were "Helpfulness", "Solidarity" and "Being
Scientific" and the least frequently mentioned ones were
"Honesty", "Hospitality", "Tolerance",
"Aesthetics" and "Patriotism"
Bu araştırmanın amacı Türkiye’nin ulusal kanalı olan
TRT Çocuk’ ta çocukların yaş düzeylerine göre, belirli kazanım ve temalar
çerçevesinde hazırlanarak yayınlanan çizgi filmlerden biri olan ve araştırmaya
katılan öğrenciler tarafından en çok sevilen “Rafadan Tayfa” adlı çizgi filmde
yer alan değerlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda ilkokul
birinci ve ikinci sınıf öğrencisi olan 282 öğrenciye (144 kız, 138 erkek) TRT
Çocuk kanalında 6-8 yaş aralığı için hazırlanmış olan Türk yapımı çizgi
filmlerin adları yazılı olarak verilmiş ve en çok sevdikleri çizgi filmi
işaretlemeleri istenmiştir. Tercihleri doğrultusunda ilk sırada belirlenen
“Rafadan Tayfa” adlı çizgi filmin ilk 40 bölümü nitel araştırma yöntemlerinden
doküman analizi ile Hayat Bilgisi Programı’nda yer alan değerler doğrultusunda
incelenmeye çalışılmıştır. Sonuç olarak incelenen bölümlerde en çok yer alan
değerlerin sırasıyla “Yardımseverlik”, “Dayanışma” ve “Bilimsellik” olduğu, en
az yer alan değerlerin ise “Dürüstlük”, “Misafirperverlik”, “Hoşgörü” “Estetik”
ve “Vatanseverlik” olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.