In this study, it was
aimed to determine the relationship between intellectual capital and teacher’s
job satisfaction. This
study used a survey-based correlational design. The sample of this research consists of 252
teachers in 37 schools that were selected randomly with the cluster sampling
method from the primary schools in Hatay’s Kırıkhan district in the 2016-2017
academic year. Data of this study were collected by “Intellectual Capital Scale” and “Job Satisfaction Scale”. Analyses
of this study was performed with the program of SPSS. According to the findings
of regression analyses, intellectual capital levels of schools positively
predict teachers’ job satisfaction. While human capital and structural capital
facets of intellectual capital don’t significantly predict teachers’ job
satisfaction, relational capital facet significantly predicts. It may be beneficial
for school managers to invest in developing and strengthening intellectual capital of teachers,
if they want teachers’ job satisfaction to increase.
Bu
çalışmada sahip olunan entelektüel sermayenin öğretmenlerin iş doyumları ile
ilişkisinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli
kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini, Hatay’ın Kırıkhan ilçesinde bulunan
ilkokullarda 2016–2017 eğitim-öğretim yılında görev yapmakta olan öğretmenler
arasından küme örnekleme yöntemi ile yansız olarak seçilmiş 37 okulda çalışan
252 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verilerinin toplanmasında “Entelektüel Sermaye Ölçeği” ve “İş Doyumu
Ölçeği” kullanılmıştır. Veriler SPSS programı ile analiz edilmiştir.
Regresyon analizi sonuçlarına göre; kurumların sahip oldukları entelektüel
sermaye düzeyleri öğretmenlerin iş doyumlarını anlamlı olarak yordamaktadır.
Entelektüel sermayenin insan sermayesi ve yapısal sermaye alt boyutları
öğretmenlerin iş doyumlarını anlamlı olarak yordamazken, ilişkisel sermaye alt
boyutu öğretmenlerin iş doyumunu anlamlı olarak yordamaktadır. Okulda
öğretmenlerin iş doyumlarını arttırmak isteyen okul yöneticilerinin, okulda
entelektüel sermayeyi güçlendirme ve geliştirme çalışmalarında fayda
görülebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.