Research Article
BibTex RIS Cite

Problems of PhD Students in Educational Sciences Department and Their Suggestions for Solutions

Year 2018, Volume: 19 Issue: 3, 284 - 309, 30.12.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.399079

Abstract

The purpose
of this research is to determine the problems and suggestions of PhD students
at İnönü University Educational Sciences Department during their PhD
education.
Study group consists of 22 PhD students studying in
the Educational Sciences Department of İnönü University Institute of
Educational Sciences. Of the purposive sampling techniques, maximum variation
sampling was used in order to determine the study group. Research data were
gathered with interviews and analysed with content analysis method. According
to the research findings, PhD students of Educational Sciences Department has
such problems of lack of right to choose the courses, lack of course diversity,
courses’ being carried out by mostly students, courses’ being tiresome with
the students’ work, lack of right to speak in the supervisor selection
process, lack of an education plan for PhD process, wide scope of the
proficiency exam, stressful process of proficiency exam, lack of supervisor
guidance in the proficiency exam period, determining the thesis subject,
difficulty in reaching the necessary sources for the thesis, and getting the
data collection permits. Students’ suggestions for these problems are
increasing the number of elective courses, active participation of both the
student and lecturer in the courses, changing the supervisor selection method,
determining the scope of the proficiency exam, and getting the necessary
resources through the university library.

As a result of these findings, it can be
stated that students are experiencing various problems during their doctoral
studies and some suggestions are made for both practitioners and researchers.

References

  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Ezebilo, E.E. (2012). Challenges in post graduate studies: Assessments by doctoral students in Swedish university. Higher Education Studies, 2(4), 49-57.
  • Fook, C.Y. ve Sidhu, G.K. (2015). Investigating learning challenges faced by students in higher education. Social and Behavioral Sciences, 186(2015), 604-612.
  • Fraenkel, J.R., ve Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education (6. Baskı). New York: McGraw-Hill International Edition.
  • İnönü Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği, (2016). T.C. Resmi Gazete. 29681. 11 Nisan 2016.
  • İpek Akbulut, H., Şahin, Ç. ve Çepni, S. (2013). Doktora tez sürecinde karşılan problemlerin belirlenmesi: Eğitim fakültesi örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 50-69.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114.
  • Kaya, S., Sezgin, G. ve Kavcar, N. (2005). Eğitim bilimleri enstitüsünde lisansüstü eğitimin öğrenci ve öğretim üyesi açısından değerlendirilmesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 321-326.
  • Korkut, M., Muştan, T. ve Yalçınkaya, M. (1999). Araştırma görevlilerinin sorunları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 5(1), 19-36.
  • Kurnaz, M.A. ve Alev, N. (2009). İlköğretim ve ortaöğretim lisansüstü öğrencilerinin ders seçimi yaklaşımları ve ilgili sorunları. Türk Fen Eğitimi Dergisi,6(3), 28-52.
  • Kutluca Canbulat, A.N. ve Çakmak, E. (2007). Eğitim fakültesi lisans son sınıf öğrencilerinin lisansüstü eğitime ilişkin görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu içinde,(145-151). Eskişehir: Eser Ofset Basım-Yayım.
  • Meydan, G. (1994). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’ne kayıtlı lisansüstü öğrencilerin sorunları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Nayır, F. (2011). Eğitim bilimleri alanında lisansüstü öğrenim görmekte olan müfettiş, okul yöneticisi ve öğretmenlerin sorunları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 199-222.
  • Özmen, Z.M. ve Aydın Güç, F. (2013). Doktora eğitimi ile ilgili yaşanan zorluklar ve baş etme stratejileri: Durum çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 3(3), 214-219.
  • Pauley, R., Cunningham, M. ve Toth, P. (1999). Doctoral student attrition and retention: A study of non-traditional Ed.D. program. J. College Student Retention, 1(3), 225-238.
  • Pyhältö, K., Toom, A., Stubb, J. ve Lonka, K. (2012). Challenges of becoming a scholar: A study of doctoral students’ problems and well-being. International Scholarly Research Nerwork. (2012), 1-12.
  • Sayan, Y. ve Aksu, H.H. (2005). Akademik personel olmadan lisansüstü eğitim yapan bireylerin karşılaştıkları sorunlar üzerine nitel çalışma: Dokuz Eylül Üniversitesi – Balıkesir Üniversitesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 59-66.
  • Türkiye Bilimler Akademisi, (2006). Türkiye’de doktora eğitiminin durumu üzerine görüşler. Ankara: TÜBA.
  • Tuzcu, G. (2003). Lisansüstü öğretim için yurtdışına öğrenci göndermenin planlanması. Milli Eğitim Dergisi, (160), 314-339.
  • Ünal, Ç. ve İlter, İ. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının lisansüstü eğitime olan tutumları (Fırat, Erzincan ve İnönü Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği ABD Örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 1-18.
  • Van Hout, H. (1991, Ekim). A casual model for assessing problems of Dutch research assistants (PhD-Students). Paper Presented at the Annual Meeting of the Association for the Study of Higher Education, Boston.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemler (9. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yükseköğretim Kanunu, (1981). T.C. Resmi Gazete. 17506. 6 Kasım 1981.

Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri

Year 2018, Volume: 19 Issue: 3, 284 - 309, 30.12.2018
https://doi.org/10.17679/inuefd.399079

Abstract

Bu çalışmanın
amacı, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Anabilim Dalındaki doktora
öğrencilerinin, doktora eğitimi süresince karşılaştıkları problemleri ve
öğrencilerin çözüm önerilerini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu
İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Bilimleri Anabilim
Dalında öğrenim görmekte olan 22 doktora öğrencisi oluşturmaktadır.
Araştırmanın çalışma grubunun belirlenmesinde maksimum çeşitlilik örnekleme
yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme
formu ile görüşme tekniği kullanılarak toplanmış ve içerik analizi yöntemi
kullanarak analiz edilmiştir. Araştırma bulgularına göre Eğitim Bilimleri
Bölümü doktora öğrencilerinin; ders seçiminde tercih haklarının olmaması, ders
çeşitliliğinin yetersiz olması, derslerin çoğunlukla öğrenciler tarafından
yürütülmesi, derslerin iş hayatı ile birlikte yorucu olması, danışman seçim
sürecinde söz hakkı olmaması, genel bir eğitim planının olmaması, yeterlik
sınav alanının çok geniş olması, yeterlik döneminin stresli olması, yeterlik
döneminde danışman yönlendirmesinin eksikliği, tez konusu belirleme, tez için
ihtiyaç duyulan kaynaklara ulaşamama ve uygulama izin sürecinin uzun sürmesi
gibi konularda problemler yaşadığı tespit edilmiştir. Öğrencilerin bu
problemlere ilişkin önerilerinin ise seçmeli ders sayısının arttırılması,
derslerde hem öğretim üyeleri hem de öğrencilerin aktif olması, danışman seçim
yönteminin değiştirilmesi, yeterlik sınav kapsamının belirlenmesi, tez
döneminde ihtiyaç duyulan kaynakların kütüphane tarafından temin edilmesi
olduğu tespit edilmiştir. Bu bulgulardan hareketle öğrencilerin doktora
eğitimi sürecince çeşitli sorunlar yaşadığı sonucuna ulaşılmış ve hem
uygulayıcılar hem de araştırmacılar için çeşitli önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri (16. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Çetinsaya, G. (2014). Büyüme, kalite, uluslararasılaşma: Türkiye yükseköğretimi için bir yol haritası. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Basımevi.
  • Ezebilo, E.E. (2012). Challenges in post graduate studies: Assessments by doctoral students in Swedish university. Higher Education Studies, 2(4), 49-57.
  • Fook, C.Y. ve Sidhu, G.K. (2015). Investigating learning challenges faced by students in higher education. Social and Behavioral Sciences, 186(2015), 604-612.
  • Fraenkel, J.R., ve Wallen, N.E. (2006). How to design and evaluate research in education (6. Baskı). New York: McGraw-Hill International Edition.
  • İnönü Üniversitesi Lisansüstü Eğitim-Öğretim Yönetmeliği, (2016). T.C. Resmi Gazete. 29681. 11 Nisan 2016.
  • İpek Akbulut, H., Şahin, Ç. ve Çepni, S. (2013). Doktora tez sürecinde karşılan problemlerin belirlenmesi: Eğitim fakültesi örneği. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 50-69.
  • Karaman, S. ve Bakırcı, F. (2010). Türkiye’de lisansüstü eğitim: Sorunlar ve çözüm önerileri. Sosyal Bilimler Araştırmaları Dergisi, 5(2), 94-114.
  • Kaya, S., Sezgin, G. ve Kavcar, N. (2005). Eğitim bilimleri enstitüsünde lisansüstü eğitimin öğrenci ve öğretim üyesi açısından değerlendirilmesi, Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 321-326.
  • Korkut, M., Muştan, T. ve Yalçınkaya, M. (1999). Araştırma görevlilerinin sorunları, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 5(1), 19-36.
  • Kurnaz, M.A. ve Alev, N. (2009). İlköğretim ve ortaöğretim lisansüstü öğrencilerinin ders seçimi yaklaşımları ve ilgili sorunları. Türk Fen Eğitimi Dergisi,6(3), 28-52.
  • Kutluca Canbulat, A.N. ve Çakmak, E. (2007). Eğitim fakültesi lisans son sınıf öğrencilerinin lisansüstü eğitime ilişkin görüşleri. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü III. Lisansüstü Eğitim Sempozyumu içinde,(145-151). Eskişehir: Eser Ofset Basım-Yayım.
  • Meydan, G. (1994). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü’ne kayıtlı lisansüstü öğrencilerin sorunları. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Nayır, F. (2011). Eğitim bilimleri alanında lisansüstü öğrenim görmekte olan müfettiş, okul yöneticisi ve öğretmenlerin sorunları. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 44(2), 199-222.
  • Özmen, Z.M. ve Aydın Güç, F. (2013). Doktora eğitimi ile ilgili yaşanan zorluklar ve baş etme stratejileri: Durum çalışması. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 3(3), 214-219.
  • Pauley, R., Cunningham, M. ve Toth, P. (1999). Doctoral student attrition and retention: A study of non-traditional Ed.D. program. J. College Student Retention, 1(3), 225-238.
  • Pyhältö, K., Toom, A., Stubb, J. ve Lonka, K. (2012). Challenges of becoming a scholar: A study of doctoral students’ problems and well-being. International Scholarly Research Nerwork. (2012), 1-12.
  • Sayan, Y. ve Aksu, H.H. (2005). Akademik personel olmadan lisansüstü eğitim yapan bireylerin karşılaştıkları sorunlar üzerine nitel çalışma: Dokuz Eylül Üniversitesi – Balıkesir Üniversitesi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, (17), 59-66.
  • Türkiye Bilimler Akademisi, (2006). Türkiye’de doktora eğitiminin durumu üzerine görüşler. Ankara: TÜBA.
  • Tuzcu, G. (2003). Lisansüstü öğretim için yurtdışına öğrenci göndermenin planlanması. Milli Eğitim Dergisi, (160), 314-339.
  • Ünal, Ç. ve İlter, İ. (2010). Sınıf öğretmeni adaylarının lisansüstü eğitime olan tutumları (Fırat, Erzincan ve İnönü Üniversitesi Sınıf Öğretmenliği ABD Örneği). Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(2), 1-18.
  • Van Hout, H. (1991, Ekim). A casual model for assessing problems of Dutch research assistants (PhD-Students). Paper Presented at the Annual Meeting of the Association for the Study of Higher Education, Boston.
  • Yıldırım, A., ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemler (9. Baskı). Ankara: Seçkin.
  • Yükseköğretim Kanunu, (1981). T.C. Resmi Gazete. 17506. 6 Kasım 1981.
There are 24 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Onur Balı

Burhanettin Dönmez

Publication Date December 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 19 Issue: 3

Cite

APA Balı, O., & Dönmez, B. (2018). Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(3), 284-309. https://doi.org/10.17679/inuefd.399079
AMA Balı O, Dönmez B. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri. INUJFE. December 2018;19(3):284-309. doi:10.17679/inuefd.399079
Chicago Balı, Onur, and Burhanettin Dönmez. “Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler Ve Çözüm Önerileri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19, no. 3 (December 2018): 284-309. https://doi.org/10.17679/inuefd.399079.
EndNote Balı O, Dönmez B (December 1, 2018) Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19 3 284–309.
IEEE O. Balı and B. Dönmez, “Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri”, INUJFE, vol. 19, no. 3, pp. 284–309, 2018, doi: 10.17679/inuefd.399079.
ISNAD Balı, Onur - Dönmez, Burhanettin. “Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler Ve Çözüm Önerileri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 19/3 (December 2018), 284-309. https://doi.org/10.17679/inuefd.399079.
JAMA Balı O, Dönmez B. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri. INUJFE. 2018;19:284–309.
MLA Balı, Onur and Burhanettin Dönmez. “Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler Ve Çözüm Önerileri”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 19, no. 3, 2018, pp. 284-09, doi:10.17679/inuefd.399079.
Vancouver Balı O, Dönmez B. Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı Doktora Öğrencilerinin Karşılaştıkları Problemler ve Çözüm Önerileri. INUJFE. 2018;19(3):284-309.

2017 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.