Bu çalışmada üstün yetenekli ergenlerin stres
düzeyleri, stres kaynakları ve stres karşısındaki tepkilerini incelenmek üzere
tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın kuramsal evreni Türkiye’deki üstün
yetenekli çocuklar iken; erişilebilir evren Bilim ve Sanat Merkezleri’nde
(BİLSEM) lise düzeyinde öğrenim gören ergenlerdir. Kolayda örnekleme yöntemiyle
seçilen 161 ergenden (72 erkek ve 89 kız) örneklemi oluşmuştur. Veri toplama
aracı olarak Güncellenmiş Öğrenci Yaşamı Stres Envanteri (SSI-R) kullanılmıştır.
Bulgulara göre üstün yetenekli ergenler stres kaynakları açısından hayal
kırıklığı, çatışma, baskılar, değişiklikler ve kendine yüklemede; stres
karşısındaki tepkiler açısından ise fiziksel, duygusal ve davranışsal
tepkilerde SSI-R Türkiye ergen normundaki ergenlere göre anlamlı derecede düşük
bulunmuştur. Üstün yeteneklilerde en fazla "kendine yükleme," en az
"değişiklikler" strese neden olan faktörlerdir. Üstün yeteneklilerin
stres karşısında verdikleri tepkiler açısından en az fizyolojik tepkiler, en çok
ise değerlendirici tepkiler verdikleri bulunmuştur. Sonuçlar cinsiyete ve sınıf
düzeyine göre anlamlı farklılık göstermemektedir.
The purpose of this survey
study was to reveal gifted adolescents’ stress levels, stress sources, and
reaction types against stress. The population of the study involved adolescents
studying at secondary school level in and attending Science and Art Centers. The
sample included a total of 161 adolescents, 72 men and 89 women selected via
convenience sampling method. A personal information form and the Student-Life
Stress Inventory-Revised were used as the data collection tools. The findings
revealed that participants scored significantly lower than the norm in frustrations,
conflicts, pressures, changes, and self-imposed in terms of stressors and in physiological,
emotional, and behavioral reactions in terms of reactions to stressors. On the
other hand, gifted students scored significantly higher than the norm in cognitive-appraisal.
Moreover, gifted adolescents had higher level of self-imposed stress sources
but lower level of changes-related stress. Gifted adolescents’ reactions
against stress were at the “mild” category. They showed physiological reactions
the least whereas cognitive appraisal reactions the most. Gifted adolescents’
stress sources and reactions against stress did not significantly differ in
terms of gender and grade level.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.