Bu çalışmanın
amacı özel eğitim öğretmenliği programının önemli bir bileşeni olan özel
yeteneklilerin eğitimi alanında temel oluşturan IQ, zekâ, yetenek, özel
yetenek, zekâ kuramları ve zekâ testleri unsurlarına ilişkin aday öğretmenlerin
bilgilerinin incelenmesidir. Araştırmada betimleyici araştırma yöntemi kullanılmıştır.
Araştırmanın katılımcıları iki üniversitede öğrenim gören 99 ikinci sınıf
öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada sekiz sorudan oluşan bir soru formu
kullanılmıştır. Elde edilen veriler 3 araştırmacı tarafından temalar ve
kategorilere ayrılarak analiz edilmiş (Kodlayıcılar arası uyum oranı= .82) ve
her bir kategoriye ilişkin frekanslar ve yüzde değerleri rapor edilmiştir. Elde
edilen bulgular öğrencilerin genel anlamda zekâ testlerini bildiklerini fakat
yetenek, zekâ ve özel yetenek kavramlarını yeterince ayırt edemediklerini,
IQ’yu yeterince tanımlayamadıklarını göstermiştir.
IQ Zekâ Yetenek Özel Yetenek Üstünlük Zekâ Kuramları zeka testi
The aim of this
study is to examine knowledge of prospective special education teachers about
IQ, intelligence, ability, special ability, giftedness, intelligence theories
and intelligence tests which are important subjects in teacher education
programs for special education majors which form the basis for the education of
gifted and talented students. In this study, descriptive research method was used.
The participants consisted of 99 sophomores studying at two state universities
in Turkey. A questionnaire consisting of eight questions was used. The data
were analyzed by grouping them into the categories by 3 researchers
(inter-encoder compatibility ratio=.82) and by calculating frequencies and
percentages related to each category. The findings have shown that students are
aware of intelligence tests in spite of their failure to indicate Vineland
scale however they cannot sufficiently distinguish relevant concepts such as
ability, special ability, intelligence, and giftedness and they cannot describe
IQ well enough.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 30, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 19 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.