The aim of this study was to investigate
the relationship between school leadership's ethical leadership behaviors,
teachers' perceptions of trust in school principal and organizational
commitment. The study group of the study, which was used in the relational
screening method, consists of 103 teachers working in the 1st term of
2016-2017 academic year in Yeniçağa district of Bolu province. Ethical
Leadership Scale, Multi Purpose T Scale and Organizational Commitment Scale
were used to collect data. The mean, standard deviation, Mann-Whitney U test,
Kruskal-Wallis test and Pearson correlation coefficient were used to analyze
the data. Organizational commitment of teachers from different gender, branch,
age and seniority, ethical leadership behaviors of school principal and trust
perception of school principal are similar. Teachers 'perceptions of the
ethical leadership of school principals and teachers' perceptions of the
school principal trust; between the ethical leadership behaviors of school
principals and the organizational commitment of teachers; It was found that
there was a positive and high level of relationship between teachers'
perceptions of trust and organizational commitment. In the light of the results of the
study, when teachers' perceptions of the ethical leadership behavior of the
school principals, teachers' perceptions of trust in the school principal and
a positive and highly significant relationship between teachers'
organizational commitment, teachers' school principals' behaviors should be at
the ethical level in order to increase their trust and organizational
commitment. The school principals can be provided with universal trainings in
the field of education and school management and the development of leadership
skills.
Araştırmada okul müdürlerinin etik liderlik
davranışları, öğretmenlerin okul müdürüne güven algıları ve örgütsel
bağlılıkları arasında ilişkiyi incelemek amaçlanmıştır. İlişkisel tarama
yöntemi kullanılan araştırmanın çalışma grubunu Bolu ili Yeniçağa ilçesinde
2016-2017 eğitim-öğretim yılı 1. döneminde görev yapan 103 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırmada verilerin toplanmasında Etik Liderlik Ölçeği, Çok
Amaçlı T Ölçeği ve Örgütsel Bağlılık Ölçeği kullanılmıştır. Araştırma
verilerinin analizinde ortalama, standart sapma, Mann-Whitney
U testi, Kruskal-Wallis testi ve Pearson korelasyon katsayısı yapılmıştır. Farklı cinsiyet, branş, yaş ve kıdemdeki öğretmenlerin
örgütsel bağlılık, okul müdürünün etik liderlik davranışları ve okul müdürüne
güven algıları benzer özellik göstermektedir. Öğretmenlerin okul müdürlerinin sergiledikleri etik liderlik algıları
ile öğretmenlerin okul müdürüne güven algıları arasında; okul müdürlerinin
sergiledikleri etik liderlik davranışları ile öğretmenlerin örgütsel
bağlılıkları arasında; öğretmenlerin okul müdürüne güven algıları ile örgütsel
bağlılıkları arasında pozitif yönlü
ve yüksek düzeyde anlamlı bir ilişki olduğu
saptanmıştır. Araştırmanın sonuçları doğrultusunda öğretmenlerin
okul müdürlerinin sergiledikleri etik
liderlik davranış algıları, öğretmenlerin okul müdürüne güven algıları ve
öğretmenlerin örgütsel bağlılıkları arasındaki pozitif yönlü ve yüksek düzeyde anlamlı ilişki
göz önünde bulundurulduğunda öğretmenlerin okul müdürüne güven
ve örgütsel bağlılıklarının artması için okul müdürlerinin davranışlarının
etik düzeyde olması gerekir. Okul müdürlerine eğitim ve okul yönetimi alanında
üniversal eğitimler verilerek liderlik vasıflarının geliştirilmesi
sağlanabilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 20 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.