The aim of this study was to examine metaphorically the perception of primary school students about the concept of guidance teacher A total of 108 primary school students, 31 of whom are second grade, 51 of them are third grade and 36 of them are fourth grade, participated in the study in 2018- 2019 academic year. The data of the research were collected with a semi-structured questionnaire form. The data obtained from the study were examined by content analysis method and various themes were created. As a result of content analysis, trusted / rescuing guidance counselor, informative / useful / guiding, support / peace and comfort and interpersonal attractive / love and happiness guidance teacher themes were created. According to the results of the analysis, it was seen that primary school students represented the counselor teacher as trusted, knowledgeable, guiding, relaxing, giving peace, finding solutions. In other words, it was concluded that they consider primary school children guidance teachers as a source of help finding solutions to problems encountered in any field. The findings of the study were discussed in the light of the literature and various suggestions were presented to the field employees, researchers and policy makers.
Bu araştırmanın amacı, ilkokul öğrencilerinin rehber
öğretmen kavramına ilişkin algılarının metaforik olarak incelemektir.
Araştırmaya 2018- 2019 Eğitim-Öğretim yılında bir ilkokulda bulunan 31'i ikinci
sınıf, 51’i üçüncü sınıf ve 36’sı dördüncü sınıf olmak üzere toplam 108 ilkokul
öğrencisi katılmıştır. Araştırmanın verileri tek sorudan oluşan yarı
yapılandırılmış anket formu ile toplanmıştır. Çalışmadan elde edilen veriler
içerik analizi yöntemi ile incelenmiş ve çeşitli temalar oluşturulmuştur. İçerik
analizi sonucunda, güven duyulan/kurtarıcı rehber öğretmen, bilgi
veren/yararlı/yol gösteren, destek/huzur veren ve rahatlatan ve kişiler arası
çekici/sevgi ve mutluluk veren rehber öğretmen temaları oluşturulmuştur. Yapılan
analiz sonucuna göre ilkokul öğrencileri, rehber öğretmeni güvenilen, bilgili,
yol gösteren, rahatlatan, huzur veren, çözüm bulan şeklinde ifadelerle temsil
ettikleri görülmüştür. Diğer bir ifade ile ilkokul çocukları rehber öğretmeni, herhangi
bir alanda karşılaşılan sorunlara çözüm bulan yardım kaynağı olarak gördükleri
sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada elde edilen bulgular alan yazın ışığında
tartışılmış ve alan çalışanlara, araştırmacılara ve politika üreticilerine
çeşitli öneriler sunulmaya çalışılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 31, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 21 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.