Bu
araştırmanın amacı ortaöğretimde görev yapan öğretmenlerin duygusal zekâ
düzeyleri ile örgütsel sinizm düzeyleri arasında ilişki olup olmadığının
belirlenmesidir. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Bu
araştırmanın hedef evrenini Iğdır İli ve ilçelerinde görev yapan 873 lise
öğretmeni oluşturmaktadır. Örneklemi 293 lise öğretmeni oluşturmaktadır.
Öğretmenlerin duygusal zekâ düzeylerini belirlemek için “Duygusal Zekâ
Ölçeği”, örgütsel sinizm düzeyini belirlemek için ise “Örgütsel Sinizm Ölçeği”
kullanılmıştır. Ölçek maddelerinin analizinde yüzde, frekans ve aritmetik
ortalama kullanılmıştır. Cinsiyet, medeni durum ve alan değişkeni için
t-testi, yaş ve kıdem için ise ANOVA kullanılmıştır. Duygusal zeka ve örgütsel
sinizm arasında ilişkiyi belirlemek için Pearson korelasyon analizi
kullanılmıştır. Öğretmenlerin duygusal zekaları orta düzeydedir. Öğretmenler
en fazla iyimserlik, en az duygulardan faydalanma alt boyutlarına
katılmışlardır. Öğretmenlerin duygusal zeka düzeyleri cinsiyete, medeni duruma
ve alan değişkenine göre anlamlı farklılık göstermemektedir. Yaş ve kıdem
yükseldikçe öğretmenlerin duygulardan faydalanma düzeyi düşmektedir.
Öğretmenler nadiren örgütsel sinizm göstermektedir. Öğretmenler en fazla
davranışsal sinizm gösterirken en az duyuşsal sinizm göstermektedirler.
Kadınlar erkekler öğretmenlere göre daha fazla bilişsel sinizm göstermektedir.
Sosyal bilimler alanında görev yapan öğretmenler, fen
bilimleri alanında görev yapan öğretmenlere göre daha fazla davranışsal sinizm
göstermektedirler. Evli öğretmenlerle bekâr öğretmenlerin sinizm düzeyleri
anlamlı farklılık göstermemektedir. Yaş ve kıdem ilerledikçe öğretmenlerin
örgütsel sinizm düzeyi düşmektedir. Duygusal zekâ ve örgütsel sinizm arasında
toplamda anlamlı bir ilişki çıkmamıştır. Alt boyutlara bakıldığında iyimserlik
alt boyutu ile duyuşsal sinizm alt boyutları arasında anlamlı, negatif ve
zayıf bir ilişki çıkmıştır. Duygulardan faydalanma alt boyutu ile davranışsal
sinizm alt boyutu ve örgütsel sinizm arasında ise anlamlı, pozitif ancak zayıf
bir ilişki çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 22 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.