Research Article
BibTex RIS Cite

Investigation of Changing and Unchanging Migration Phenomenon in Social Studies Textbooks and The Curricula

Year 2021, Volume: 22 Issue: 2, 1713 - 1749, 31.08.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.903588

Abstract

This research aims to understand how the phenomenon of migration has been shaped in the Social Studies curricula and textbooks in the period from 2005 to 2020. In the research, document analysis method, one of the qualitative research methods, was used. The textbooks decided to be taught in secondary schools by the Ministry of National Education, Board of Education and Discipline in 2005, 2015 and 2020 were selected as the document for examination in the research, depending on the 2005 and 2018 curricula. Inductive analysis was used in the study. The obtained data were first analyzed via line by line coding, then the themes and findings were found. In the study, it was found that in the period from 2005 to 2020, the subject of migration was excessively shaped in the textbooks limited within the context of internal migration and external migration, and in 2015 and 2020, different perspectives on migration began to be addressed in the textbooks, but the phenomenon of migration was a subject of a limited change in the textbooks.

References

  • Baritçi, F. (2017). Suriyeli mültecilerin Türk toplumuna uyum süreci üzerine bir araştırma. Aksaray Üniversitesi Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 17, 227-245.
  • Castles, S., & Miller, M. J. (2008). Göçler çağı: Modern dünyada uluslararası göç hareketleri (1. Baskı). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Coşkun, İ., & Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyelilerin eğitiminde yol haritası: Fırsatlar ve zorluklar. SETA, Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı. İstanbul.
  • Ereş, F. (2015). Türkiye’de göçmen eğitimi sorunsalı ve göçmen eğitiminde farklılığın yönetimi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 17- 30.
  • European Union-Migrant Integration Policy Index [EU-MIPEX] (2014). Migrant ıntegration country report. http://www.mipex.eu/turkey Göç İdaresi Genel Merkezi [GİGM] (2019). Şartlı mülteci. http://www.goc.gov.tr/icerik3/sartlimulteci_409_546_550.
  • Göktuna Yaylacı, F. (2016). Göçler çağında sosyal hizmetler, göçe ilişkin temel kavramlar ve kuramsal yaklaşımlar. F. Göktuna Yaylacı (Ed.), Göçmen ve sığınmacılarla sosyal hizmet içinde (s. 2-22). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • İçduygu, A. (2012). Türkiye’de düzensiz göç. Ankara: Uluslararası Göç Örgütü Yayınları.
  • İçduygu, A., & Damla, B. A. (2012). Türkiye’de düzensiz göç. Ankara: Uluslararası Göç Örgütü.
  • İçduygu, A., Erder, S., & Gençkaya, Ö. F. (2014). Türkiye’nin uluslararası göç politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet oluşumundan ulus-ötesi dönüşümlere. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayını.
  • İçduygu, A., & Kirişçi, K. (2009). Turkey’s international migrationin transition, land of diverse migrations. İstanbul: Bilgi Üniversitesi.
  • Karakuş, M. (2016). Türkiye’de göç, göçmen ve sığınmacılar. F. Göktuna Yaylacı (Ed.), Göçmen ve sığınmacılara sosyal hizmet içinde (52-81). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Koçak, Y., & Terzi, E. (2012). Türkiye’de göç olgusu, göç edenlerin kentlere olan etkileri ve çözüm önerileri. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(3), 3-19.
  • Labuschagne, A. (2003). Qualitative research: Airy fairy or fundamental. The qualitative report, 8(1), 100-103.
  • Lune, H., & Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences. Pearson.
  • Merriam, S. B. (2013). Qualitative research: A guide to design and ımplementation. (Çev: S. Turan). Ankara: Nobel.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6-7.sınıflar öğretim programı ve kılavuzu (Taslak Basım). Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). Milli eğitim istatistikleri örgün eğitim 2014- 2015. http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim _2014_2015.pdf.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı (4. 5. 6. ve 7. Sınıflar). Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Ortaylı, İ. (2006). Genel göç olgusu. 8-11 Aralık 2005 Uluslararası Göç Sempozyumu Bildiriler (8-11 Aralık 2005). İstanbul: Zeytinburnu Belediyesi, 17-22.
  • Öztürk, T. (2015). Mülteciler. A. Öcal (Ed.). Dezavantajlı gruplar ve sosyal bilgiler içinde (s. 72-90). Ankara: Pegem A.
  • Seydi, A. R. (2013). Türkiye’deki Suriyeli akademisyen ve eğitimcilerin görüşlerine göre Suriye’deki çatışmaların Suriyelilerin eğitim sürecine yansımaları. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 217-241.
  • Sezer, A., & Şanlı, C. (2017). Coğrafya öğretim programında ve ders kitaplarında göç olgusu. Marmara Coğrafya Dergisi, 36, 16-25.
  • Tümertekin, E., & Özgüç, N. (1997). Beşeri coğrafya/ insan, kültür, mekan. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Yeniçeri, Y. (2011). 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında göç olgusu. III. Uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, 171. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, A. (2014). Uluslararası göç: Çeşitleri, nedenleri ve etkileri. Electronic Turkish Studies, 9(2), 1685-1704.

Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında ve Öğretim Programlarında Değişen ve Değişmeyen Göç Olgusunun İncelenmesi

Year 2021, Volume: 22 Issue: 2, 1713 - 1749, 31.08.2021
https://doi.org/10.17679/inuefd.903588

Abstract

Bu araştırma, 2005 yılından 2020 yılına geçen süreçte göç olgusunun Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve ders kitaplarında nasıl şekillendiğini anlamayı amaçlamaktadır. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada incelenmek üzere doküman olarak 2005 ve 2018 öğretim programlarına bağlı olarak 2005, 2015 ve 2020 yıllarında Milli Eğitim Bakanlığı, Talim ve Terbiye Kurulu tarafından ortaokullarda okutulması kararlaştırılan ders kitapları seçilmiştir. Araştırmada tümevarımsal analizden yararlanılmıştır. Elde edilen veriler satır satır kodlama yapılarak kodlara ulaşılmış, kodlardan temalara ve sonrasında bulgulara ulaşılmıştır. Araştırmada, 2005 yılından 2020 yılına kadar geçen süreçte göç konusunun ders kitaplarında genellikle iç göç ve dış göç bağlamında şekillendiği, 2015 ve 2020 yıllarında göçe ilişkin farklı bakış açılarının ders kitaplarında ele alınmaya başlandığı, ancak göç olgusunun ders kitaplarında sınırlı bir değişime uğradığı bulunmuştur.

References

  • Baritçi, F. (2017). Suriyeli mültecilerin Türk toplumuna uyum süreci üzerine bir araştırma. Aksaray Üniversitesi Uluslararası Hakemli İletişim ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi, 17, 227-245.
  • Castles, S., & Miller, M. J. (2008). Göçler çağı: Modern dünyada uluslararası göç hareketleri (1. Baskı). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Coşkun, İ., & Emin, M. N. (2016). Türkiye’deki Suriyelilerin eğitiminde yol haritası: Fırsatlar ve zorluklar. SETA, Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı. İstanbul.
  • Ereş, F. (2015). Türkiye’de göçmen eğitimi sorunsalı ve göçmen eğitiminde farklılığın yönetimi. Çankırı Karatekin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 17- 30.
  • European Union-Migrant Integration Policy Index [EU-MIPEX] (2014). Migrant ıntegration country report. http://www.mipex.eu/turkey Göç İdaresi Genel Merkezi [GİGM] (2019). Şartlı mülteci. http://www.goc.gov.tr/icerik3/sartlimulteci_409_546_550.
  • Göktuna Yaylacı, F. (2016). Göçler çağında sosyal hizmetler, göçe ilişkin temel kavramlar ve kuramsal yaklaşımlar. F. Göktuna Yaylacı (Ed.), Göçmen ve sığınmacılarla sosyal hizmet içinde (s. 2-22). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • İçduygu, A. (2012). Türkiye’de düzensiz göç. Ankara: Uluslararası Göç Örgütü Yayınları.
  • İçduygu, A., & Damla, B. A. (2012). Türkiye’de düzensiz göç. Ankara: Uluslararası Göç Örgütü.
  • İçduygu, A., Erder, S., & Gençkaya, Ö. F. (2014). Türkiye’nin uluslararası göç politikaları, 1923-2023: Ulus-devlet oluşumundan ulus-ötesi dönüşümlere. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayını.
  • İçduygu, A., & Kirişçi, K. (2009). Turkey’s international migrationin transition, land of diverse migrations. İstanbul: Bilgi Üniversitesi.
  • Karakuş, M. (2016). Türkiye’de göç, göçmen ve sığınmacılar. F. Göktuna Yaylacı (Ed.), Göçmen ve sığınmacılara sosyal hizmet içinde (52-81). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Koçak, Y., & Terzi, E. (2012). Türkiye’de göç olgusu, göç edenlerin kentlere olan etkileri ve çözüm önerileri. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 3(3), 3-19.
  • Labuschagne, A. (2003). Qualitative research: Airy fairy or fundamental. The qualitative report, 8(1), 100-103.
  • Lune, H., & Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences. Pearson.
  • Merriam, S. B. (2013). Qualitative research: A guide to design and ımplementation. (Çev: S. Turan). Ankara: Nobel.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB] (2005). İlköğretim sosyal bilgiler dersi 6-7.sınıflar öğretim programı ve kılavuzu (Taslak Basım). Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). Milli eğitim istatistikleri örgün eğitim 2014- 2015. http://sgb.meb.gov.tr/istatistik/meb_istatistikleri_orgun_egitim _2014_2015.pdf.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2018). İlköğretim sosyal bilgiler dersi öğretim programı (4. 5. 6. ve 7. Sınıflar). Ankara: Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı.
  • Ortaylı, İ. (2006). Genel göç olgusu. 8-11 Aralık 2005 Uluslararası Göç Sempozyumu Bildiriler (8-11 Aralık 2005). İstanbul: Zeytinburnu Belediyesi, 17-22.
  • Öztürk, T. (2015). Mülteciler. A. Öcal (Ed.). Dezavantajlı gruplar ve sosyal bilgiler içinde (s. 72-90). Ankara: Pegem A.
  • Seydi, A. R. (2013). Türkiye’deki Suriyeli akademisyen ve eğitimcilerin görüşlerine göre Suriye’deki çatışmaların Suriyelilerin eğitim sürecine yansımaları. SDÜ Fen Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 30, 217-241.
  • Sezer, A., & Şanlı, C. (2017). Coğrafya öğretim programında ve ders kitaplarında göç olgusu. Marmara Coğrafya Dergisi, 36, 16-25.
  • Tümertekin, E., & Özgüç, N. (1997). Beşeri coğrafya/ insan, kültür, mekan. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Yeniçeri, Y. (2011). 5, 6, 7 ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarında göç olgusu. III. Uluslararası Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu, 171. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yılmaz, A. (2014). Uluslararası göç: Çeşitleri, nedenleri ve etkileri. Electronic Turkish Studies, 9(2), 1685-1704.
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ayşegül Pehlivan Yılmaz 0000-0002-0271-4520

Elvan Günel 0000-0002-6864-2072

Publication Date August 31, 2021
Published in Issue Year 2021 Volume: 22 Issue: 2

Cite

APA Pehlivan Yılmaz, A., & Günel, E. (2021). Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında ve Öğretim Programlarında Değişen ve Değişmeyen Göç Olgusunun İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22(2), 1713-1749. https://doi.org/10.17679/inuefd.903588
AMA Pehlivan Yılmaz A, Günel E. Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında ve Öğretim Programlarında Değişen ve Değişmeyen Göç Olgusunun İncelenmesi. INUJFE. August 2021;22(2):1713-1749. doi:10.17679/inuefd.903588
Chicago Pehlivan Yılmaz, Ayşegül, and Elvan Günel. “Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Ve Öğretim Programlarında Değişen Ve Değişmeyen Göç Olgusunun İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22, no. 2 (August 2021): 1713-49. https://doi.org/10.17679/inuefd.903588.
EndNote Pehlivan Yılmaz A, Günel E (August 1, 2021) Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında ve Öğretim Programlarında Değişen ve Değişmeyen Göç Olgusunun İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22 2 1713–1749.
IEEE A. Pehlivan Yılmaz and E. Günel, “Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında ve Öğretim Programlarında Değişen ve Değişmeyen Göç Olgusunun İncelenmesi”, INUJFE, vol. 22, no. 2, pp. 1713–1749, 2021, doi: 10.17679/inuefd.903588.
ISNAD Pehlivan Yılmaz, Ayşegül - Günel, Elvan. “Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Ve Öğretim Programlarında Değişen Ve Değişmeyen Göç Olgusunun İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 22/2 (August 2021), 1713-1749. https://doi.org/10.17679/inuefd.903588.
JAMA Pehlivan Yılmaz A, Günel E. Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında ve Öğretim Programlarında Değişen ve Değişmeyen Göç Olgusunun İncelenmesi. INUJFE. 2021;22:1713–1749.
MLA Pehlivan Yılmaz, Ayşegül and Elvan Günel. “Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında Ve Öğretim Programlarında Değişen Ve Değişmeyen Göç Olgusunun İncelenmesi”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 22, no. 2, 2021, pp. 1713-49, doi:10.17679/inuefd.903588.
Vancouver Pehlivan Yılmaz A, Günel E. Sosyal Bilgiler Ders Kitaplarında ve Öğretim Programlarında Değişen ve Değişmeyen Göç Olgusunun İncelenmesi. INUJFE. 2021;22(2):1713-49.

2017 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.