Research Article
BibTex RIS Cite

Evaluation of Prospective Teachers’ Attitudes Towards Sustainable Environmental Education

Year 2022, Volume: 23 Issue: 1, 645 - 670, 30.04.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.1062923

Abstract

The aim of this study is to reveal the attitude levels of prospective teachers, who are the teachers of the future, about sustainable environmental education. This study is a quantitative research based on survey design. 471 prospective teachers studying in different departments of the Education Faculty of a university in Black Sea region participated in the study. The data were collected from prospective teachers studying at the departments of Science Teaching, Mathematics Teaching, Preschool Teaching, Primary School Teaching and Social Sciences Teaching. All of the prospective teachers were reached through an online form and 471 participants were reached as a result of the participation of volunteering students. “Sustainable Environmental Education Attitude Scale” was used in the study. SPSS 22.0 package program was used in the analysis of data. As a result of data analysis, it was found that prospective teachers who were studying at the department of Science Teaching, those who were members of non-governmental organizations related with the environment, and those who followed printed or online publications and female prospective teachers had higher attitudes towards environmental education. According to the results obtained, it may be an effective solution to provide education to prospective teachers about sustainable environment and to add more courses in the curriculum on these topics.

References

  • Afacan, Ö., & Güler, M. P. D. (2011). Sürdürülebilir çevre eğitimi kapsamında tutum ölçeği geliştirme çalışması. In 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (pp. 27-29).
  • Alım, M. (2006). Avrupa Birliği üyelik sürecinde Türkiye’de çevre ve ilköğretimde çevre eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 14(2), 599-616.
  • Ateş, H. (2018). Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının sürdürülebilir tüketim davranışlarının ve bilgi düzeylerinin araştırılması. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 507-531.
  • Aydın, F., & Ünaldı, Ü. E. (2013). Coğrafya öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevreye yönelik tutumları. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 3(1), 11-42.
  • Başaran-Uğur, A. R., Bektaş, O., & Güneri, E. (2019). Sınıf ve Fen Bilgisi öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevre tutum düzeyleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 12(63). 775-788.
  • Belen, B. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin sürdürülebilir çevre hakkındaki bilgi, tutum ve davranışlarının belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Benedict, F. (1999). A systemic approach to sustainable environmental education. Cambridge Journal of Education, 29(3), 433-446. https://doi.org/10.1080/0305764990290311
  • Breiting, S., & Mogensen, F. (1999) Action competence and environmental education, Cambridge Journal of Education, 29(3), 349-353, Doi: 10.1080/0305764990290305
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Caner, A. (2019). Öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamlarında sürdürülebilir çevre eğitimine yönelik tutumları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz. (Çev. Ed. A.Aypay). Ankara: Anı.
  • Çelik, M., & Doğru, M. (2019). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik davranışlarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 16(1). 1791-1813.
  • Çimen, H., & Benzer, S. (2019). Fen Bilgisi ve Sınıf öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi. İnsan & İnsan, 6(21), 525-542.
  • Darmawan, M. D., & Dagamac, N. H. (2021). Situation of environmental education in senior high school programs in Indonesia: Perspectives from the teachers of Palembang. Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education, 17(3), e2241. https://doi.org/10.21601/ijese/9605
  • Debrah, J. K., Vidal, D. G., & Dinis, M. A. P. (2021). Raising awareness on solid waste management through formal education for sustainability: A developing countries evidence review. Recycling, 6(1), 6. Doi: 10.3390/recycling6010006
  • Demirtaş, F., & Çinici, A. (2019). Sekizinci sınıf öğrencilerinin ekolojik ayak izleri ile sürdürülebilir çevre tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 38. 46-65.
  • Eba, M. (2020). Education for sustainable development. International Journal of Environmental Pollution and Environmental Modelling, 3(4), 155-166.
  • García-González, J. A., García-Palencia, S., & Sánchez-Ondoño, I. (2021). Characterization of environmental education in Spanish ceography textbooks. Sustainability, 13(3), 1159-1181. https://doi.org/10.3390/su13031159
  • Higgs, A. L., & McMillan, V. M. (2006). Teaching through modeling: Four schools' experiences in sustainability education. The Journal of Environmental Education, 38(1), 39-53. https://doi.org/10.3200/JOEE.38.1.39-53
  • İçen-Kükürt, E. (2021). Okul öncesi dönemde etkili çevre eğitimi için görsel sanat etkinliklerinin kullanımı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Jensen, B. B., & Schnack, K. (1997). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 3(2), 163-178. DOI: 10.1080/1350462970030205
  • Karademir, A. H., Uludağ, G., & Cingi, M. A. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevreye ilişkin davranış düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 120-136.
  • Koçak, F., & Balcı, V. (2010). Doğada yapılan sportif etkinliklerde çevresel sürdürülebilirlik. Ankara Üniversitesi Çevre Bilimleri Dergisi, 2(2), 213-222.
  • Matsekoleng, T. K. (2021). Action research and environmental education with in a home-based set up to conscientise children towards littering. Environment, Development and Sustainability, 23(1), 1-13. https://doi.org/10.1007/s10668-021-01251-0
  • McFarlane, D. A., & Ogazon, A. G. (2011). The challenges of sustainability education. Journal of Multidisciplinary Research (1947-2900), 3(3), 81-107.
  • Özdemir, O. (2007). Yeni bir çevre eğitimi perspektifi: “Sürdürülebilir gelişme amaçlı eğitim”. Eğitim ve Bilim, 32(145), 23-38. Erişim Adresi: <http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/813/166>
  • Sauvé, L. (1996). Environmental education and sustainable development: A further appraisal. Canadian Journal of Environmental Education, 1(1), 7-34.
  • Suarlin, S., & Ali, M. I. (2020). The effect of environmental education learning on students at university. International Journal of Environment, Engineering & Education, 2(3), 49-56. https://doi.org/10.5281/zenodo.4390474
  • Tamkan, R. (2008). “Türkiye’nin Doğal Zenginliklerinin Sürdürülebilirliği” ve Ortaöğretim Biyoloji Öğretmenlerinde Farkındalık, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tekiroğlu, A., & Hayır-Kanat, M. (2021): Çevre etiği farkındalığı ve sürdürülebilir çevre tutumu arasındaki ilişki, Ulakbilge, 59, 630-645.
  • Thomas, I., & Nicita, J. (2002). Sustainability education and Australian universities. Environmental Education Research, 8(4), 475-492. https://doi.org/10.1080/1350462022000026845
  • Türer, B. (2010). Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının sürdürülebilir kalkınma farkındalıklarının belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • URL1: https://www.gdrc.org/uem/ee/tbilisi.html
  • Waswala, B., Otieno, N. O., & Buoga, J. (2019). Youth Engagement Education and Sustainable Lifestyles. In: Weaving New Connections. Brill, Sense.
  • Yavuz, V. A. (2010). Sürdürülebilirlik kavramı ve işletmeler açısından sürdürülebilir üretim stratejileri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7(14), 63-86.
  • Yeni, O. (2014). Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma: Bir yazın taraması. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 181-208.
  • Yılmaz, O., & Sayhan, H. (2018). Sosyal bilgiler ve fen bilgisi eğitimi lisans programlarının çevre eğitimi açısından değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 2(2), 9-26.

Öğretmen Adaylarının Sürdürülebilir Çevre Eğitimine Yönelik Tutumlarının Değerlendirilmesi

Year 2022, Volume: 23 Issue: 1, 645 - 670, 30.04.2022
https://doi.org/10.17679/inuefd.1062923

Abstract

Bu çalışmanın amacı, sürdürülebilir çevre eğitiminin merkezinde ve geleceğin öğretmeni olan öğretmen adaylarının tutum düzeylerini ortaya çıkarmaktır. Bu çalışma, nicel bir araştırma olup tarama desenini temel almaktadır. Araştırmaya Karadeniz Bölgesi'nde bir üniversitenin eğitim fakültesinin farklı bölümlerinde öğrenim gören 471 öğretmen adayı katılmıştır. Çalışmanın verileri Fen Bilgisi Öğretmenliği, Matematik Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmenliği, Sınıf Öğretmenliği ve Sosyal Bilgiler Öğretmenliği anabilim dallarında öğrenim görmekte olan öğretmen adaylarından toplanmıştır. Online olarak hazırlanan form aracılığıyla öğretmen adaylarının tamamına ulaşılmış ve gönüllü olan öğrencilerin katkıları sonucunda 471 veriye ulaşılmıştır. Araştırmada “Sürdürülebilir Çevre Eğitimi Tutum Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde SPSS 22.0 paket program kullanılmıştır. Verilerin analizi sonucunda Fen Bilgisi anabilim dalında öğrenim gören, çevre ile ilgili sivil toplum kuruluşuna üye olan, basılı veya online yayın takip eden öğretmen adaylarının ve kadın öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevre eğitimine yönelik tutumlarının daha yüksek olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre öğretmen adaylarına sürdürülebilir çevre konusunda eğitim vermek ve müfredata bu konularla ilgili daha fazla ders eklemek etkili bir çözüm olabilir.

References

  • Afacan, Ö., & Güler, M. P. D. (2011). Sürdürülebilir çevre eğitimi kapsamında tutum ölçeği geliştirme çalışması. In 2nd International Conference on New Trends in Education and Their Implications (pp. 27-29).
  • Alım, M. (2006). Avrupa Birliği üyelik sürecinde Türkiye’de çevre ve ilköğretimde çevre eğitimi. Kastamonu Eğitim Dergisi. 14(2), 599-616.
  • Ateş, H. (2018). Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının sürdürülebilir tüketim davranışlarının ve bilgi düzeylerinin araştırılması. Bursa Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 507-531.
  • Aydın, F., & Ünaldı, Ü. E. (2013). Coğrafya öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevreye yönelik tutumları. Kalem Eğitim ve İnsan Bilimleri Dergisi. 3(1), 11-42.
  • Başaran-Uğur, A. R., Bektaş, O., & Güneri, E. (2019). Sınıf ve Fen Bilgisi öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevre tutum düzeyleri. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 12(63). 775-788.
  • Belen, B. (2020). Ortaöğretim öğrencilerinin sürdürülebilir çevre hakkındaki bilgi, tutum ve davranışlarının belirlenmesi. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Benedict, F. (1999). A systemic approach to sustainable environmental education. Cambridge Journal of Education, 29(3), 433-446. https://doi.org/10.1080/0305764990290311
  • Breiting, S., & Mogensen, F. (1999) Action competence and environmental education, Cambridge Journal of Education, 29(3), 349-353, Doi: 10.1080/0305764990290305
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2014). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Caner, A. (2019). Öğretmen adaylarının okul dışı öğrenme ortamlarında sürdürülebilir çevre eğitimine yönelik tutumları. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Christensen, L. B., Johnson, R. B., & Turner, L. A. (2015). Araştırma yöntemleri: Desen ve analiz. (Çev. Ed. A.Aypay). Ankara: Anı.
  • Çelik, M., & Doğru, M. (2019). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının çevre sorunlarına yönelik davranışlarının incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 16(1). 1791-1813.
  • Çimen, H., & Benzer, S. (2019). Fen Bilgisi ve Sınıf öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevreye yönelik tutumlarının incelenmesi. İnsan & İnsan, 6(21), 525-542.
  • Darmawan, M. D., & Dagamac, N. H. (2021). Situation of environmental education in senior high school programs in Indonesia: Perspectives from the teachers of Palembang. Interdisciplinary Journal of Environmental and Science Education, 17(3), e2241. https://doi.org/10.21601/ijese/9605
  • Debrah, J. K., Vidal, D. G., & Dinis, M. A. P. (2021). Raising awareness on solid waste management through formal education for sustainability: A developing countries evidence review. Recycling, 6(1), 6. Doi: 10.3390/recycling6010006
  • Demirtaş, F., & Çinici, A. (2019). Sekizinci sınıf öğrencilerinin ekolojik ayak izleri ile sürdürülebilir çevre tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 38. 46-65.
  • Eba, M. (2020). Education for sustainable development. International Journal of Environmental Pollution and Environmental Modelling, 3(4), 155-166.
  • García-González, J. A., García-Palencia, S., & Sánchez-Ondoño, I. (2021). Characterization of environmental education in Spanish ceography textbooks. Sustainability, 13(3), 1159-1181. https://doi.org/10.3390/su13031159
  • Higgs, A. L., & McMillan, V. M. (2006). Teaching through modeling: Four schools' experiences in sustainability education. The Journal of Environmental Education, 38(1), 39-53. https://doi.org/10.3200/JOEE.38.1.39-53
  • İçen-Kükürt, E. (2021). Okul öncesi dönemde etkili çevre eğitimi için görsel sanat etkinliklerinin kullanımı. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Jensen, B. B., & Schnack, K. (1997). The action competence approach in environmental education. Environmental Education Research, 3(2), 163-178. DOI: 10.1080/1350462970030205
  • Karademir, A. H., Uludağ, G., & Cingi, M. A. (2017). Okul öncesi öğretmen adaylarının sürdürülebilir çevreye ilişkin davranış düzeylerinin incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 120-136.
  • Koçak, F., & Balcı, V. (2010). Doğada yapılan sportif etkinliklerde çevresel sürdürülebilirlik. Ankara Üniversitesi Çevre Bilimleri Dergisi, 2(2), 213-222.
  • Matsekoleng, T. K. (2021). Action research and environmental education with in a home-based set up to conscientise children towards littering. Environment, Development and Sustainability, 23(1), 1-13. https://doi.org/10.1007/s10668-021-01251-0
  • McFarlane, D. A., & Ogazon, A. G. (2011). The challenges of sustainability education. Journal of Multidisciplinary Research (1947-2900), 3(3), 81-107.
  • Özdemir, O. (2007). Yeni bir çevre eğitimi perspektifi: “Sürdürülebilir gelişme amaçlı eğitim”. Eğitim ve Bilim, 32(145), 23-38. Erişim Adresi: <http://egitimvebilim.ted.org.tr/index.php/EB/article/view/813/166>
  • Sauvé, L. (1996). Environmental education and sustainable development: A further appraisal. Canadian Journal of Environmental Education, 1(1), 7-34.
  • Suarlin, S., & Ali, M. I. (2020). The effect of environmental education learning on students at university. International Journal of Environment, Engineering & Education, 2(3), 49-56. https://doi.org/10.5281/zenodo.4390474
  • Tamkan, R. (2008). “Türkiye’nin Doğal Zenginliklerinin Sürdürülebilirliği” ve Ortaöğretim Biyoloji Öğretmenlerinde Farkındalık, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Tekiroğlu, A., & Hayır-Kanat, M. (2021): Çevre etiği farkındalığı ve sürdürülebilir çevre tutumu arasındaki ilişki, Ulakbilge, 59, 630-645.
  • Thomas, I., & Nicita, J. (2002). Sustainability education and Australian universities. Environmental Education Research, 8(4), 475-492. https://doi.org/10.1080/1350462022000026845
  • Türer, B. (2010). Fen Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının sürdürülebilir kalkınma farkındalıklarının belirlenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • URL1: https://www.gdrc.org/uem/ee/tbilisi.html
  • Waswala, B., Otieno, N. O., & Buoga, J. (2019). Youth Engagement Education and Sustainable Lifestyles. In: Weaving New Connections. Brill, Sense.
  • Yavuz, V. A. (2010). Sürdürülebilirlik kavramı ve işletmeler açısından sürdürülebilir üretim stratejileri. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 7(14), 63-86.
  • Yeni, O. (2014). Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma: Bir yazın taraması. Gazi Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 16(3), 181-208.
  • Yılmaz, O., & Sayhan, H. (2018). Sosyal bilgiler ve fen bilgisi eğitimi lisans programlarının çevre eğitimi açısından değerlendirilmesi. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 2(2), 9-26.
There are 37 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Ayça Cirit Gül 0000-0003-4765-1153

Pınar Tağrikulu 0000-0002-5221-6888

İbrahim Hakan Çobanoğlu 0000-0001-5150-1671

Elif Omca Çobanoğlu 0000-0002-3691-8273

Publication Date April 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 23 Issue: 1

Cite

APA Cirit Gül, A., Tağrikulu, P., Çobanoğlu, İ. H., Çobanoğlu, E. O. (2022). Evaluation of Prospective Teachers’ Attitudes Towards Sustainable Environmental Education. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 645-670. https://doi.org/10.17679/inuefd.1062923
AMA Cirit Gül A, Tağrikulu P, Çobanoğlu İH, Çobanoğlu EO. Evaluation of Prospective Teachers’ Attitudes Towards Sustainable Environmental Education. INUJFE. April 2022;23(1):645-670. doi:10.17679/inuefd.1062923
Chicago Cirit Gül, Ayça, Pınar Tağrikulu, İbrahim Hakan Çobanoğlu, and Elif Omca Çobanoğlu. “Evaluation of Prospective Teachers’ Attitudes Towards Sustainable Environmental Education”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23, no. 1 (April 2022): 645-70. https://doi.org/10.17679/inuefd.1062923.
EndNote Cirit Gül A, Tağrikulu P, Çobanoğlu İH, Çobanoğlu EO (April 1, 2022) Evaluation of Prospective Teachers’ Attitudes Towards Sustainable Environmental Education. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23 1 645–670.
IEEE A. Cirit Gül, P. Tağrikulu, İ. H. Çobanoğlu, and E. O. Çobanoğlu, “Evaluation of Prospective Teachers’ Attitudes Towards Sustainable Environmental Education”, INUJFE, vol. 23, no. 1, pp. 645–670, 2022, doi: 10.17679/inuefd.1062923.
ISNAD Cirit Gül, Ayça et al. “Evaluation of Prospective Teachers’ Attitudes Towards Sustainable Environmental Education”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 23/1 (April 2022), 645-670. https://doi.org/10.17679/inuefd.1062923.
JAMA Cirit Gül A, Tağrikulu P, Çobanoğlu İH, Çobanoğlu EO. Evaluation of Prospective Teachers’ Attitudes Towards Sustainable Environmental Education. INUJFE. 2022;23:645–670.
MLA Cirit Gül, Ayça et al. “Evaluation of Prospective Teachers’ Attitudes Towards Sustainable Environmental Education”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, vol. 23, no. 1, 2022, pp. 645-70, doi:10.17679/inuefd.1062923.
Vancouver Cirit Gül A, Tağrikulu P, Çobanoğlu İH, Çobanoğlu EO. Evaluation of Prospective Teachers’ Attitudes Towards Sustainable Environmental Education. INUJFE. 2022;23(1):645-70.

2017 INUEFD  Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.