The study aims to examine in depth the perceptions of teachers and administrators about the organizational change process of a deep-rooted high school through a university collaboration in Turkey. We utilized a case study within the realm of qualitative research. We gathered the data via semi-structured interviews, and we used content analysis in the analysis. As a result of the analysis of the findings, four themes were reached which are change as perceptions, awareness, process, and effect on change. The views of participants revealed that there had been a change in factors that increase the effectiveness of the educational environment such as school climate, student profile, parent/environmental involvement, and improvement of physical equipment. Based on some positive results, it was suggested that such cooperation practices should be disseminated, independent accreditation institutions should be consulted at the change stages to increase success, and initiatives should be taken to increase the competencies of key people who will make change effective.
organizational change change in schools university-school partnership instrumental case study
Bu çalışma, Türkiye'de köklü bir lisenin örgütsel değişim sürecine ilişkin öğretmen ve yöneticilerin algılarını üniversite işbirliğiyle derinlemesine incelemeyi amaçlamaktadır. Nitel araştırma kapsamında bir vaka çalışmasından yararlanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmış ve analizde içerik analizi kullanılmıştır. Bulguların analizi sonucunda algılar, farkındalık, süreç ve değişime etki olarak değişim olmak üzere dört temaya ulaşılmıştır. Katılımcıların görüşleri, okul iklimi, öğrenci profili, veli/çevre katılımı ve fiziksel donanımın iyileştirilmesi gibi eğitim ortamının etkililiğini artıran faktörlerde bir değişim olduğunu ortaya koymuştur. Bazı olumlu sonuçlara dayanarak, bu tür işbirliği uygulamalarının yaygınlaştırılması, başarıyı artırmak için değişim aşamalarında bağımsız akreditasyon kurumlarına danışılması ve değişimi etkili kılacak kilit kişilerin yetkinliklerinin artırılmasına yönelik girişimlerde bulunulması önerilmiştir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 24 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.