Within the scope of the structural equation model the purpose of this study was to test the theoretical framework that the servant leadership attitudes of primary school principals influence the process of establishing the school culture With the thought that there is a reason result relationship between these two basic variables the study was designed on a causal basis In the study the servant leadership attitudes constituted the independent variable and the school culture was taken as the dependent variable The research universe included a total of 846 primary school teachers from 28 primary schools in a city center found in the Middle Black Sea Region in the academic year of 2011 2012 The research sample was made up of 282 primary school teachers from 12 primary schools determined with the triple stratified sampling method upper middle lower based on the socioeconomic structure of the region The research data were collected with the Servant Leadership Scale Barbuto and Wheeler 2006 and with the School Culture Scale Gruenert 2000 In the study while testing the theoretically formed structural equation model the Path analysis method was favored to search for the appropriate models and to combine the measurement error in both latent and observed variables The findings obtained demonstrated that there were significant relationships between servant leadership and school culture but nbsp;servant leadership did not have direct effects on school culture nbsp;
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okulu müdürlerinin hizmetkâr liderlik davranışlarının, okul kültürü
oluşturma sürecini etkilediği şeklinde oluşturulan teorik çerçevenin yapısal eşitlik modeli kapsamında test
edilmesidir. Bu iki temel değişken arasında bir neden-sonuç ilişkisi bulunduğu düşüncesinden hareketle
çalışma nedensel bir desende tasarlanmıştır. Çalışmada, hizmetkâr liderlik davranışları bağımsız değişken,
okul kültürü ise bağımlı değişken olarak ele alınmıştır. Araştırmanın evreni, 2011-2012 öğretim yılında orta
Karadeniz bölgesi içerisinde bulunan bir ilin merkez sınırları içinde olan 28 ilköğretim okulunda görev yapan
toplam 846 ilköğretim okulu öğretmeninden oluşmaktadır. Araştırma örneklemi, bölgenin sosyo-ekonomik
yapısı göre (üst-orta-alt) üçlü tabakalı örnekleme kullanılarak belirlenen on iki ilköğretim okulunda görev
yapan 282 ilköğretim okulu öğretmeninden oluşmaktadır. Çalışmada veriler Hizmetkâr Liderlik Ölçeği
(Barbuto ve Wheeler, 2006) ve Okul Kültürü Ölçeği (Gruenert, 2000) ile toplanmıştır. Çalışmada teorik
olarak oluşturulan yapısal eşitlik modelinin test edilmesinde, uygun modeller araştırmak ve hem gizil hem de
gözlenen değişkenlerdeki ölçüm hatasını birleştirmeyi sağlamak amacıyla Path analizi tercih edilmiştir.
Bulgular hizmetkâr liderlik ile okul kültürü arasında anlamlı ilişkiler olduğunu; ancak hizmetkâr liderliğin
okul kültürü üzerine doğrudan etkisinin olmadığını göstermiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 14 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.