The aim of this study is to determine the social skills levels of students at the secondary school education Through the use of a general screening model social skill scale was applied to 291 students from the secondary schools in the city of Malatya In collecting the data Matson rsquo;s social skill scale consisting of 47 items using a 5 point likert scale with appropriate and inappropriate social behaviors was used The Cronbach Alpha nbsp;internal consistency nbsp;coefficients of the lsquo;inappropriate social behaviors rsquo; sub scale lsquo;appropriate social behaviors rsquo; subscale and the total social behaviors levels are 0 81 0 83 0 94 respectively The findings of the study in which students rsquo; social skill levels were compared based on their gender grade socio economic level and the place they live in are as follows: 1 In terms of gender variable girls have higher social skill levels than boys 2 The places where students live do not affect their social skills 3 Positive and negative behaviors vary according to the economic levels of the students 4 Grade variable is influential on negative social behaviors the higher the grade of students the more likely they reveal negative behaviors
Bu araştırmada ortaokul öğrencilerinin sosyal beceri düzeyleri belirlenmektedir. Genel tarama modelinin
kullanıldığı araştırmada Malatya il merkezindeki ortaokul okullarında öğrenim gören toplam 291 öğrenciye
sosyal beceri ölçeği uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak Matsonun olumlu sosyal davranışlar ve
olumsuz sosyal davranışlar olarak toplam 47 maddeden oluşan 5’li Likert tipi sosyal beceri ölçeği
kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach Alpha iç tutarlık güvenirlik katsayıları sırasıyla; “olumsuz sosyal
davranışlar” alt ölçeği: 0.81, “olumlu sosyal davranışlar” alt ölçeği için 0.83 ve toplam sosyal beceri
düzeyleri ise 0.94’tür. Öğrencilerin sosyal beceri düzeylerinin; cinsiyet, sınıf, sosyo-ekonomik düzey ve
yaşadıkları yer değişkenlerine göre karşılaştırıldığı araştırmada elde edilen bulgular şu şekildedir; (1)
Cinsiyet değişkeni açısından kızların erkeklere göre genel sosyal beceri düzeyleri daha yüksek bulunmuştur.
(2) Yaşadıkları yer öğrencilerin sosyal beceri düzeylerini etkilememektedir. (3) Olumlu ve olumsuz sosyal
davranışlar öğrencilerin ekonomik durumlarına göre faklılaşmaktadır. (4) Olumsuz sosyal davranışlar
üzerinde sınıf değişkeni etkilidir, sınıf düzeyi arttıkça olumsuz davranışlarda da artış eğilimi gözlenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 14 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.