The purpose of this study was to determine the psychometric qualities of a Turkish adaptation of The Five Factor Wellness Inventory Teen Version 5F Wel T; Myers amp; Sweeney 2004 This study was conducted at the suggestion and with the encouragement of Drs Myers and Sweeney The participants in this investigation were 328 6th to 9th grade students nbsp; Initial factor analysis failed to demonstrate a good correspondence with the originally identified factors reported by Myers and Sweeney nbsp; Ultimately and with the permission of the original authors a highly modified version containing 41 items was developed and it was this instrument that was administered to the study sample nbsp; Exploratory factor analysis was used to establish a validity structure that resulted in the identification of 5 subscales nbsp; Confirmatory factor analysis demonstrated a good fit with the revised model of 41 items and 5 subscales The original 5F Wel T was composed of 5 subscales; Creative Coping Social Essential and Physical The resulting Turkish adaptation generated a quite different set of subscales that were identified as Positive Self Esteem Social Life Control and Meaning of Life Coping and Problem Solving and Physical and Emotional Health nbsp; Stability and internal consistency reliabilities were determined during a subsequent study n=131 with 6th 9th grade students nbsp; A nbsp; Chronbach rsquo;s alpha coefficient for Total Wellness was 86 subscale alphas ranging from 52 62 nbsp; Test Retest reliability with a 21 day interval resulted in a reliability coefficient of 84 for the total scale and subscale ranging from 62 79 nbsp; Although this study sought to adapt the 5F Wel T scale for use with a Turkish population factor analysis revealed a substantially different factor structure nbsp; These findings resulted in a five factor model with different scale labels and the rational for this was discussed nbsp; This initial investigation suggests that this revised scale may have useful application for use with Turkish youth nbsp; Additional investigation with larger and more diverse samples was suggested nbsp;
Bu çalışma, Myers ve Sweeney (2004) tarafından geliştirilen 5 Faktörlü İyilik Hali Envanteri Ergen
Formu’nun (Five Factor Wellness Inventory-Teen Version) Türk ergenleri için kullanılabilirliğini anlamak
amacıyla yapılmıştır. Ölçeğin maddelerinin bazılarının Türk ergenlerinde işlemediği görülmüş ve ölçeği
geliştirenlerin izniyle 80 maddeden geri kalan maddeler, ölçeğin dayandığı kuramsal yapının önerdiği beşli
yapıya zorlanmıştır. Bu çalışma için 6.-9. sınıfta okuyan 328 öğrenciden elde edilen veriler kullanılmıştır.
Geçerlik için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmış ve bu analizlerden sonra ölçeğin 41 maddeden
oluştuğu anlaşılmıştır. Yapı geçerliği için kullanılan açımlayıcı faktör analizinde, ölçek için beş boyutlu yapı
elde edilmiş, doğrulayıcı faktör analizinde sınanan modelin oldukça iyi uyum indekslerinin olduğu
saptanmıştır. Orijinal ölçekteki alt boyutlar farklı biçimde adlandırılmışken bu araştırmada kalan maddelerin
içeriklerine göre ölçeği geliştirenlerin de izni doğrultusunda olumlu kendilik algısı, sosyal yaşam, yaşamın
kontrolü ve anlamlandırılması, başa çıkma ve problem çözme, fiziksel ve duygusal sağlık olarak
adlandırılmıştır. Güvenirlik çalışması için ulaşılan 131 öğrenciden elde edilen verilere göre iç tutarlık
katsayıları toplam ve beş altboyut için sırasıyla (.86, .55., .62, .56, .58 ve .52); üç hafta arayla yapılan test
tekrar test-çalışması sonucunda korelasyon katsayıları toplam ve beş altboyut için sırasıyla (.84, .74, .68,
.65, .79 ve .62) olarak elde edilmiştir. Tartışma ve yorum kısmında sonuçlar ve ölçeğin alt boyutlarına farklı
adların verilme nedenleri tartışılmıştı. Ayrıca ölçeğin kullanımı için psikolojik danışmanlara bazı öneriler
sunulmuştur. Sonuçlar ölçeğin ergenler için kullanılabilir olduğunu gösterse de yeni çalışmalara gerek
olduğu vurgulanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 14 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.