Abstract nbsp; nbsp; nbsp; nbsp; nbsp; nbsp; nbsp; nbsp; nbsp; nbsp; nbsp;The purpose of this study is to analyze the graduate theses conducted between 2006 2011 on the efficiency of the new primary school curricula in terms of various dimensions These dimensions are the aim method and data collection instrument of the study and some demographical characteristics The study has been conducted based the relevant eighteen master theses The theses in question have been analyzed and interpreted in terms of their aims methods and data collection tools after some demographical classifications and tables It has been identified that there have been only few graduate theses done on the efficiency of the new primary school curricula in Turkey during the afore mentioned period These theses seem to have been conducted under the supervision of largely academicians with an Assistant Professor Dr title and mostly by female ones The theses were generally conducted in the results based evaluation model and their aim is largely related to the efficiency of the curricula in question And the theses are based on determining teachers rsquo; views Moreover in these theses questionnaires developed mostly by the researchers were used as data collection tools It has also been suggested in the study that the theses were conducted as an academic requirement rather than presenting a detailed picture of the issue It is thought that this limitation of the theses results from their methods and data collection tools Key Words: nbsp;New primary school curricula Efficiency of primary school curricula Graduate theses
Bu çalışmanın amacı, Yeni İlköğretim Programlarının uygulamadaki etkiliğine ilişkin 2006-2011 yılları
arasında yapılmış olan lisansüstü tezleri çeşitli boyutlarıyla analiz etmektir. Bu boyutlar araştırmanın amacı,
yöntemi, veri toplama aracı ve bazı demografik özelliklerdir. Belgesel tarama modelinde olan çalışma,
konuyla ilgili olarak seçilen on sekiz yüksek lisans tezi üzerinde yürütülmüştür. Verilerin analizinde
demografik tasnif ve tablolaştırmadan sonra, sözü geçen tezler amaç, yöntem ve veri toplama aracı gibi
özellikler bakımından incelenerek yorumlanmıştır.
Verilerin analizinden Türkiye’de Yeni İlköğretim Programlarının uygulamadaki etkiliğine ilişkin sözü geçen
süreçte sınırlı sayıda lisansüstü tez çalışması yapıldığı belirlenmiştir ve bu tezlerin büyük bir kısmı, Yrd. Doç.
Dr. unvanlı öğretim üyelerinin danışmanlığında gerçekleştirilmiştir. Çoğunlukla sonuç odaklı program
değerlendirme modelinde yürütülen bu tezlerin amacı daha çok adı geçen programların uygulamadaki
etkililiğine ilişkin olup, bunu konuyla ilgili öğretmen görüşlerinin belirlenmesi izlemektedir. Bu tezlerde, veri
toplama aracı olarak, büyük oranda araştırmacılar tarafından geliştirilmiş anket kullanılmıştır. Çalışmada
ayrıca, sözü geçen tezlerin çoğunlukla, konunun detaylı bir resmini ortaya koymaktan ziyade, akademik bir
gereklilikle yürütüldüğü değerlendirmesi yapılmıştır. Tezlerdeki bu sınırlılığın, daha çok kullanılan yöntem ve
veri toplama aracından kaynakladığı düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 14 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.