This research aims at the effects of constructivist approach on classroom management applied in the lessons of the primary schools Qualitative method of research has been used in order to reach this goal Data have been gathered with the method of semi constructed consultation in the research 25 teachers out of 866 form tutors from Izmir Bornova comprise the study group of the research in 2010 2011 academic years 15 of the teachers participating in the consultation are women and 10 of them are men According to the results of the research with the implementations of constructivist approach in the process of education many changes have been seen in the customs of classroom management of the teachers As the teachers are carrying out the constructivist approach in their classes they have claimed that they have been having problems in constructing the system of classroom management with physical arrangements defining the rules forming a solution plan for the unwanted behaviors supply of educational material evaluation relations between the school and the families planning and the relations between the school and the society The teachers have explained that they have not used the traditional methods but different methods so as to maintain the system of classroom management Moreover the teachers have stressed that they have applied to low key interventions for problematic behaviors concerning the reconstructing the system of classroom managemen
Classroom Management Constructivist Approach Teacher School Administrator Revised Primary School Curriculum
Bu araştırma, ilköğretim okullarındaki derslerde uygulanan yapılandırmacı yaklaşımın sınıf yönetimi
üzerindeki etkilerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu amaca ulaşmak üzere, nitel araştırma yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmada yarı yapılandırılmış görüşme yöntemi ile veriler toplanmıştır. Çalışma grubu
aykırı durum örneklem ve kartopu yöntemiyle oluşturulmuştur. Araştırmanın çalışma grubunu 2010-2011
eğitim öğretim yılında İzmir ili Bornova ilçesinde 866 sınıf öğretmeni içinde bulunan 25 öğretmen
oluşturmaktadır. Görüşmeye katılan öğretmenlerin 15’i kadın, 10’u erkek öğretmenlerden oluşturulmuştur.
Araştırma sonuçlarına göre, yapılandırmacı yaklaşım uygulamalarının etkili bir şekilde öğretim sürecinde yer
almasıyla beraber öğretmenlerin sınıf yönetimi alışkanlıklarında değişimler meydana geldiği görülmektedir.
Öğretmenler yapılandırmacı yaklaşımı derslerinde uygularken sınıf yönetiminin, sınıf düzeni oluşturma
boyutunda fiziksel düzenlemeler, kuralların belirlenmesi, istenmeyen davranışlara ilişkin çözüm planının
oluşturulması, eğitsel araç-gereç temini, değerlendirme, okul aile ilişkileri, planlama, okul ve çevre
ilişkisinde sorunlar yaşadıklarını belirtmişlerdir. Öğretmenler sınıf yönetimi düzenini devam ettirmek için
geleneksel yöntemlerden farklı yöntemler kullandıklarını fakat yapılandırmacı yaklaşıma uygun yöntemleri
uygulamada sorunlar yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Bununla beraber, öğretmenler sınıf yönetim düzenini
yeniden oluştururken sorunlu davranışlara düşük düzeyde müdahalelerde bulunduklarını vurgulamışlardır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 12 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.