This study is carried out in order to explain the participation level of impaired students at secondary schools in sportive activities and their self esteem level according to some variables 4316 students attending 49 hearing impaired secondary schools form the universe of the study The example group is formed by 1274 students whose age average is 12 56 ± 2 51and 785 of them are male and 489 are female who want to participate in the study voluntarily 784 of them cannot hear 490 of them can hear with earphones and can speak at the same time Rosenberg Self Esteem Scale is used to determine the participation of the students in attending the sport activities and their self esteem From the result of the analysis there isn?t a significant difference statistically between students? self esteem grade average according to gender variable but according to participation in sport activity there is a significant difference between self esteem grade average in favor of those participating in sport and according to the level of handicap there is a significant difference in favor of those who can hear with earphones The increase of sport and social activities is important for hearing impaired students because of their communication with the society
Bu araştırma, ilköğretim okullarında öğrenim gören işitme engelli öğrencilerin sportif etkinliklere katılım
durumu ve bazı değişkenlere göre benlik saygılarının nasıl şekillendiğini ortaya koymak amacı ile yapılmıştır.
Çalışmanın evrenini, 2010-2011 eğitim öğretim yılında 49 işitme engelli ilköğretim okulunda öğrenim gören
4316 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu ise, evrende yer alan okullardan, araştırmaya
gönüllü olarak katılmak isteyen, yaş ortalamaları 12.56 ± 2.51 olan ve 785’i erkek 489’u bayan toplam 1274
öğrenci oluşturmaktadır. Engel durumu dağılımına göre 784’ü hiç duymayan ve 490’ı kulaklık ile duyup
konuşabilme yetisine sahip öğrencilerden oluşmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin sportif etkinliklere
katılım ve bazı demografik bilgilerinin belirlenmesi için bazı soruların yer aldığı formda öğrencilerin benlik
saygılarının belirlenmesi için Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği kullanılmıştır. Yapılan analizler sonucu,
öğrencilerin benlik saygısı puan ortalamaları arasında cinsiyet değişkeni bakımından istatistiksel olarak
anlamlı farklılık olmadığı, spor etkinliklerine katılım değişkenine göre ise benlik saygısı puan ortalamaları
arasında spora katılım gösterenler lehine, engel durumu değişkenine göre kulaklık ile duyan öğrenciler lehine
istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu tespit edilmiştir. İşitme engelli sporcular üzerinde olumlu
etkilere sahip olduğu düşünülen sportif ve sosyal faaliyetlerin artırılmasının işitme engelli öğrencilerin
toplumla iletişim ve uyum sağlamada kolaylık göstermesi ve benlik saygılarının yükseltilmesi bakımından
önemli olduğu belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 12 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.