The aim of this study is to explain the opinions of school principals and the teachers about the leadership behaviors of the primary school administrators In the sample of research on survey model 318 teachers and 204 administrators that are working in the central towns of Ankara Research data have been gathered with ?The Leadership Questionnaire? developed by Bayrak 2001 On analyzing the data descriptive statistics ttest One Way ANOVA has been used According to the findings teachers and administrators thought that school administrators display ethical leadership behaviors the most frequently The opinions of the teachers and administrators about leadership behaviors of administrators differ according to the the task variable Administrators? opinions about leadership behaviors of school administrators; does not change according to age and gender change in dimension of educational visionary and transformational leadership according to promotion Teachers?opinions does not change according to gender; change in dimension of visionary leadership according to age; and change in dimension of educational and transformational leadership according to promotion
Bu çalışmanın amacı, ilköğretim okulu yöneticilerinin liderlik davranışları konusunda öğretmenlerin ve okul
yöneticilerinin görüşlerini belirlemektir. Tarama modelindeki araştırmanın örnekleminde, Ankara ili merkez
ilçelerinde görev yapan 318 öğretmen ve 204 yönetici bulunmaktadır. Araştırmanın verileri Bayrak (2001)
tarafından geliştirilen “Liderlik Anketi” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde, betimsel istatistikler, t-testi ve
tek faktörlü ANOVA kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, öğretmen ve yöneticiler okul yöneticilerinin
en sık etik liderlik davranışlarını sergilediğini düşünmektedir. Öğretmen ve yöneticilerin, yöneticilerin
liderlik davranışlarına ilişkin görüşleri görev değişkenine göre farklılaşmaktadır. Okul yöneticilerinin liderlik
davranışlarına ilişkin, yöneticilerin görüşleri; yaşa ve cinsiyete göre değişmemekte, kıdeme göre öğretimsel,
vizyoner ve dönüşümcü liderlik boyutunda değişmektedir. Öğretmenlerin görüşleri ise cinsiyete göre
değişmemekte; yaşa göre vizyoner liderlik; kıdeme göre ise öğretimsel ve dönüşümcü liderlik boyutlarında
değişmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 11 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.