This study was conducted to determine the level of Turkish Language Teacher Candidates? knowledge and skills of written expression The research is a descriptive field research The EVREN of the study is comprised of the last class university students of Turkish Department of Education and the sample of the study is comprised of 570 students selected randomly from 8 universities The study aiming at determining whether the Turkish Language Teacher Candidates TLTC are educated enough in terms of getting writing skills one of the four main skills of language consists of two phases In the first phase it was tried to determine the TLT Candidates? field knowledge of written expression through ?? field knowledge test of written expression? Candidates? proficiency of written expression was tried to be determined in the second phase of the study For this candidates did written expression activity As a scale ?Writing Assessment? developed taking the views of experts was used to determine the level of TLT candidates As a result of the evaluation candidates showed success of 76 in the field of written expression and in the level of written expression skills 60 These rates show us that the future teachers of Turkish do not have the expected proficiency in terms of writing skills
Bu çalışma, Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım bilgi ve beceri düzeylerini belirlemek
amacıyla yapılmıştır. Araştırma, betimsel nitelikte bir alan araştırmasıdır. Araştırmanın evrenini,
üniversitelerin Türkçe Eğitimi Bölümü son sınıf öğrencileri, örneklemini ise eğitim
fakültelerinden “random” yöntemiyle belirlenen 8 üniversiteden toplam 570 öğrenci
oluşturmaktadır. Türkçe öğretmeni adaylarının dört temel dil becerilerinden biri olan yazma
becerileri bakımından yeterli seviyede yetiştirilip yetiştirilemediğinin belirlenmesi amacını
taşıyan çalışma, iki aşamadan oluşmaktadır. İlk aşamada Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı
anlatım alan bilgileri hazırlanan “Yazılı Anlatım Alan Bilgisi Başarı Testi” ile belirlenmeye
çalışılmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasında ise adayların yazılı anlatım becerilerinin yeterlilik
düzeyleri belirlenmeye çalışılmıştır. Bunun için adaylara yazılı anlatım etkinliği yaptırılmıştır.
Türkçe öğretmeni adaylarının yazılı anlatım beceri düzeylerinin belirlenmesi için uzman
görüşleri de alınarak geliştirilen “Yazılı Anlatım Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Yapılan
değerlendirmeler sonucunda adaylar yazılı anlatım alan bilgisinde % 76, yazılı anlatım beceri
düzeyinde ise % 60’lık bir başarı göstermişlerdir. Bu oranlar geleceğin Türkçe öğretmenlerinin
yazma becerileri bakımından beklenen seviyedeki yeterliliğe sahip olamadıklarını ortaya
koymaktadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 1, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 11 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.