The aim of this study is to investigate fourth and fifth year Secondary School Mathematics student teachers? opinions related to their content knowledge education in Faculty of Arts and Science A questionnaire composed of one open ended question was administered to 36 student teachers studying in Secondary School Mathematics Education in a state university in Istanbul Data were analyzed and interpreted by using qualitative analysis methods The findings of this study revealed that student teachers accused the education of Faculties of Arts and Science of being teacher centred having minimum interaction between teacher and student and based on memorisation Furthermore this education is very theoretic and not in connection with their future professions The only assessment criteria for measurement and evaluation of student? performance is based on written exams Homework is superficial and given by few of the lecturers
Bu araştırmanın amacı, ortaöğretim matematik öğretmenliği 3,5 yıllık alan dersleri eğitimi sürecini adayların
görüşleri bağlamında değerlendirmektir. Bu amacı gerçekleştirmek için, İstanbul’daki bir devlet
üniversitesinin Ortaöğretim Matematik Öğretmenliği Anabilim Dalı’ndan okuyan ve 3,5 yıllık Fen-Edebiyat
Fakültesi eğitim sürecini tamamlamış 36 öğretmen adayına açık uçlu bir soru yöneltilmiş ve cevaplarını yazılı
olarak ifade etmeleri istenmiştir. Adayların cevapları nitel analiz yöntemlerinden içerik analizine tabi
tutularak analiz edilip yorumlanmıştır. Araştırmanın bazı önemli bulgularına göre, öğretmen adayları Fen
Edebiyat Fakültesindeki eğitimi öğretmen merkezli, öğrenci-öğretmen arası etkileşimin çok az olduğu, ezberci
bir eğitim olarak nitelemektedir. Ayrıca adaylara göre verilen eğitim, öğretmenlik mesleğinin amaçlarına
uygun olmayan, teorik bir eğitimdir. Tek değerlendirme ölçütü yapılan sınavlardır. Ödevler yüzeyseldir ve çok
az öğretim elemanı tarafından verilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 10 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.