The writing skills which are very important for individuals to express themselves effectively and communicate with others efficiently is a tool that help us to explain our feelings, thoughts, plans and what we saw and lived by lettering. For using this tool more effectively cursive handwriting has been used since the changes in 2005. In this research, it was aimed to determine attitudes of prospective elementary school teachers who will teach the cursive handwriting towards cursive handwriting. This research was carried out by using quantitative research method and causal-comparative model. To determine attitudes of prospective elementary school teachers towards cursive handwriting “Cursive Handwriting Attitude Scale” (CHAS) was developed by researchers. Mann Whitney U-test and Kruskall Wallis H-test which are the non-parametric tests were used to analyze the data obtained from this study. Based on the results of this study, attitude towards reading the texts which are written in cursive handwriting points of prospective elementary teachers are higher than their attitude towards writing in cursive handwriting points and beliefs about the function of cursive handwriting points.
Bireyler için kendilerini etkili bir biçimde ifade etme ve diğer bireylerle verimli bir biçimde iletişim kurma için çok önemli olan yazma becerisi; yazı yoluyla duygularımızı, düşüncelerimizi, tasarılarımızı, gördüklerimizi ve yaşadıklarımızı ifade etmemize ve kendimiz anlatmaya yardımcı olan bir araçtır. Bu aracın daha etkili olarak kullanılabilmesi için 2005 yılında yapılan değişiklik ile bitişik eğik el yazı kullanılmaya başlanmıştır. Bu araştırma ile bitişik eğik yazıyı öğretecek olan sınıf öğretmeni adaylarının, bitişik eğik yazıya ilişkin tutumlarını belirlemek amaçlanmıştır. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemi ve nedensel karşılaştırma modeliyle gerçekleştirilmiştir. Sınıf öğretmeni adaylarının bitişik eğik yazıya ilişkin tutumlarını belirlemek amacıyla araştırmacılar tarafından “Bitişik Eğik Yazıya İlişkin Tutum Ölçeği” geliştirilmiştir. Bu çalışmadan elde edilen verilerin analizinde non-parametrik testler olan Mann Whitney U-testi ile Kruskall Wallis H-testi kullanılmıştır. Bu araştırmanın sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının bitişik eğik yazıyla yazılmış metinleri okumaya yönelik tutum puanları, bitişik eğik yazıyla yazmaya yönelik tutum puanlarından ve bitişik eğik yazının işlevine ilişkin inanç puanlarından daha yüksektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 21, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 15 Issue: 1 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.