In the study, it is aimed to determine the views of primary school teachers on dictation activities which are used for reading and writing instruction. The participants of the study, which has adopted qualitative research approach, include the teachers who taught the first grade students at the primary schools in the city center of Eskişehir in 2011-2012 school year. The qualitative data which were collected through open-ended questions have been analyzed by using descriptive analysis technique. In line with the obtained findings, it is determined that the teachers define dictation differently and concluded that it is an educatory activity which brings pupils in various skills such as correct learning of alphabet sounds, letters and words; and notebook use. Moreover, some suggestions on the activities and difficulties which teachers do and experience during dictation are made.
Yapılan araştırmada ilk okuma yazma öğretiminde dikte çalışmalarına ilişkin sınıf öğretmenlerinin
görüşlerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Nitel araştırma yaklaşımı benimsenerek gerçekleştirilen
araştırmanın katılımcıları, 2011-2012 Öğretim Yılı Bahar Dönemi’nde Eskişehir merkezindeki ilköğretim
okullarının birinci sınıflarında görev yapan sınıf öğretmenlerinden oluşmaktadır. Açık uçlu sorular yoluyla
toplanan nitel veriler, betimsel analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Elde edilen bulgular
doğrultusunda, öğretmenlerin dikteye ilişkin farklı tanımlamalar yaptıkları belirlenmiş ve diktenin ses, harf ve
sözcüklerin hatasız öğrenilmesi, defter kullanmayı öğrenme gibi beceriler kazandıran yararlı bir etkinlik
olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra öğretmenler, dikte çalışmalarında yaptıkları etkinliklere ve
yaşadıkları sorunlara ilişkin öneriler getirmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | February 18, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 15 Issue: 2 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.