In this study, middle school students' tendencies of bullying and victimisation in terms of their gender, grade and the violent events taking place at and around the school were examined. The study group consists of 429 students, 210 (49%) of whom are female and 219 (51%) are male. Students with different socio-economic status were attending to 6th, 7th and 8th grades. Data were collected through the latest form of "Traditional Peer Bullying Scale" and "Personal Information Form" developed by the researchers. The data were analyzed through t-test, one-way analysis of variance and "Tukey’s Test". The levels of bullying with respect to the grade level showed no significant difference. On the other hand, significant differences were observed with regard to gender and violence in and around the school. In addition, the varience of being a victim of violence in and around the schools makes a significant difference in their level of being victims. Whereas, it has been found out that the variences of grade level and gender didn’t make any differences.
Bu araştırmada ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin zorba ve kurban olma eğilimleri cinsiyet, yaş, sınıf, akademik başarı, ailenin sosyo-ekonomik durumu, anne-baba tutumu, okul ve çevresinde yaşanan şiddet olaylarına göre bir farklılık gösterip göstermedikleri incelenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu farklı sosyo-ekonomik duruma sahip ilköğretim okullarının 6., 7. ve 8. sınıflarına devam eden 210’u (% 49) kız; 219’u (% 51) erkek toplam 429 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler “Geleneksel Akran Zarbalığı Ölçeği’nin” yeni düzenlemeler yapılmış olan hali ile araştırmacılar tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi Formu” ile toplanmıştır. Veriler t –testi, tek yönlü varyans analizi ve varyans analizi sonrası farkların hangi gruplar arasında olduğuna ilişkin ortalamaların karşılaştırılmasına yönelik olarak da “Tukey Testi” kullanılmıştır. Öğrencilerin sosyo-ekonomik durum değişkenine göre zorba olma düzeylerinde anlamlı bir fark göstermezken, cinsiyet, akademik başarı, anne-baba tutumu ve okul ve çevresinde yaşanan şiddet değişkenine göre zorba olma düzeylerinde anlamlı bir farkın olduğu görülmüştür. Bunun yanında öğrencilerin okul ve çevresinde yaşanan şiddet olayları değişkeninin kurban olma düzeylerinde anlamlı bir fark gösterirken diğer değişkenler açısından anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 4, 2015 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 15 Issue: 3 |
2017 INUEFD This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.