Separation anxiety, which occurs because preschool students are separated by entering a different environment, can result in not wanting to go to school, and it is important to have self-regulation and executive function skills in order to cope with this anxiety and ensure adaptation to school. This study aims to observe the relationship between preschool students’ separation anxiety and their self-regulation and executive function skills. 79 preschool students were included in the study. Separation Anxiety Scale for Nest Children (SASNC), Self-Regulation Skills Scale for Children Aged 4-6 Years (SRSS) and Childhood Executive Functions Inventory (CHEXI) were used for collecting data. Between SASNC results SRSS’s total (r=-0,286, p=0,011), inhibitory control (r=-0,315, p=0,005), attention (r=-0,249, p=0,027) score a significant negative correlation was found. There was a positive correlation between SASNC and CHEXI total (r=0,277, p=0,013) score. In our study, it was found that students with better self-regulation and executive function skills experienced less separation anxiety. Showing high performance in situations that require self-regulation and executive skills can have a positive effect on children being less depressed and experiencing less anxiety in the face of incidents than their peers. As found in previous studies, executive function skills in the preschool period were found to reflect school readiness. In addition, self-regulation skills are very important for children in regulating their behavior and coping with their anxiety. Because a child who struggles with behavioral control could not feel like a part of her friends' and the school's community and could not want to go to school. Therefore, before starting preschool education, it is important to develop self-regulation and executive function skills to both reduce anxiety and adapt to school.
Ethics committee approval dated 17.02.2023 and numbered E-68552689-000-00002697385 was received from the Hacettepe University Ethics Committee. The research was conducted under the guidelines related to the Helsinki Declaration of Human Rights. In order to obtain information about the students, the teachers and parents we included in the surveys were approved by the informed consent form stating the purpose and methods of the study Parents were informed that their children's information would be kept confidential.
-
The authors sincerely thank all of the participants who participated in this study.
Okul öncesi dönemde olan öğrenciler farklı bir ortama girerek ayrılık yaşadığı için oluşan ayrılık kaygısı, okula gitmeyi istememek ile sonuçlanabilmektedir ve bu kaygıyla baş edebilmek ve okula uyumu sağlamak için öz-düzenleme ve yürütücü işlev becerilerine sahip olmak önem arz etmektedir. Bu çalışma, okul öncesi öğrencilerinin ayrılma kaygısının öz-düzenleme ve yürütücü işlev becerileri ile ilişkisini incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırmaya okul öncesi eğitim gören 79 öğrenci dahil edildi. Verilerin toplanmasında Yuva Çocukları İçin Ayrılma Kaygısı Ölçeği (YÇİAKÖ), 4-6 Yaş Çocuklarına Yönelik Öz-Düzenleme Becerileri Ölçeği (ÖDBÖ) ve Çocukluk Dönemi Yürütücü İşlev Envanteri (ÇDYİE) kullanıldı.Yapılan çalışmada YÇİAKÖ sonuçları ile ÖDBÖ toplam (r=-0,286; p=0,011), engelleyici kontrol (r=-0,315; p=0,005), dikkat (r=-0,249; p=0,027) puanlarının negatif yönde ilişkili olduğu bulundu. YÇİAKÖ ile ÇDYİE toplam (r=0,277; p=0,013) puanı arasında pozitif yönde ilişki vardı. Çalışmamızda daha iyi öz-düzenleme ve yürütücü işlev becerilerine sahip öğrencilerin daha az ayrılma kaygısı yaşadıkları bulundu. Öz-düzenleme ve yürütücü becerileri gerektiren durumlarda yüksek performans göstermek, çocukların olaylar karşısında yaşıtlarına göre daha az depresyona girmesi ve daha az kaygı yaşaması konusunda pozitif bir etkiye sahip olabilmektedir. Önceki araştırmalarda saptandığı gibi, okul öncesi dönemdeki yürütücü işlev becerilerinin okula hazır bulunuşluğu arttırdığı tespit edilmiştir. Ayrıca öz-düzenleme becerisi de çocukların davranışlarını düzenlemesi ve kaygılarıyla baş edebilmesi konusunda çocuklar için çok önemlidir. Çünkü davranış kontrolünde başarılı olamayan çocuk kendisini okul ortamına ve arkadaşlarına ait hissedemeyebilir ve okula gitmek istemeyebilir. Bu yüzden okul öncesi eğitimine başlamadan önce hem kaygıyı azaltmak hem de okula uyumu sağlamak için öz-düzenleme ve yürütücü işlev becerilerinin geliştirilmesi önem arz eder.
Ethics committee approval dated 17.02.2023 and numbered E-68552689-000-00002697385 was received from the Hacettepe University Ethics Committee. The research was conducted under the guidelines related to the Helsinki Declaration of Human Rights. In order to obtain information about the students, the teachers and parents we included in the surveys were approved by the informed consent form stating the purpose and methods of the study Parents were informed that their children's information would be kept confidential.
-
The authors sincerely thank all of the participants who participated in this study.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Health Sciences Education and Development of Programs: Medicine, Nursing and Health Sciences |
| Journal Section | Articles |
| Authors | |
| Publication Date | April 30, 2025 |
| Submission Date | July 31, 2024 |
| Acceptance Date | March 7, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 1 |