Bu çalışmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile öz denetim düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini Konya Selçuk Üniversitesinde okuyan 372 lisans öğrencisi oluşturmuştur. Öğrencilerin 224’ü kız, 148’i ise erkektir. Öğrencilerden 352’si 18-25 yaş, 20’si ise 26-40 yaş aralığındadır. 1. sınıflardan 143, 2. sınıflardan 141, 3. sınıflardan 66 ve 4. sınıflardan 22 öğrenci araştırmaya katılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Sosyal Medya Bağımlılık Ölçeği, Özdenetim Ölçeği ve araştırmacı tarafından hazırlanan, kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılarak frekans, ortalama ve standart sapma değerleri bulunmuştur. Ayrıca üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile öz denetim düzeyleri arasındaki ilişkiyi bulmak için Pearson korelasyon katsayıları hesaplanmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre üniversite öğrencilerinin sosyal medya bağımlılığı ile öz-denetim düzeyleri arasında ters yönde ve anlamlı bir ilişki olduğu sonucuna ulaşılmaktadır. Yani öğrencilerin öz-denetim düzeyleri düştükçe sosyal medya bağımlılığı düzeyleri artmaktadır. Ayrıca yapılan doğrusal regresyon analizi sonucuna göre öğrencilerin öz-denetim düzeyleri, sosyal medya bağımlılıklarını anlamlı bir şekilde yordamaktadır.
The aim of this study is to examine the relationship between university students' social media addiction and their self-regulation levels. The correlational design from quantitative research methods was used in the study. The sample of the study consisted of 372 undergraduate students studying at Selçuk University in Konya. Of the students, 224 were female and 148 were male. 352 students were between the ages of 18-25, while 20 students were between the ages of 26-40. 143 students were from the 1st year, 141 from the 2nd year, 66 from the 3rd year, and 22 from the 4th year participated in the research. In the study, the Social Media Addiction Scale, Self-Regulation Scale, and a researcher-prepared personal information form were used as data collection tools. Frequency, mean, and standard deviation values were calculated using the SPSS package program for data analysis. Additionally, Pearson correlation coefficients were calculated to find the relationship between university students' social media addiction and self-regulation levels. According to the findings of the study, it was concluded that there is a significant inverse relationship between university students' social media addiction and their self-regulation levels. In other words, as students' self-regulation levels decrease, their levels of social media addiction increase. Furthermore, according to the results of the linear regression analysis, students' self-regulation levels significantly predict their social media addiction.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Higher Education Studies (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 2, 2025 |
Submission Date | September 3, 2024 |
Acceptance Date | June 19, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 2 |