Araştırmada, lisans öğrencilerinin mobil okuryazarlık düzeylerinin belirlemesi ve çeşitli değişkenler bakımından incelemesi amaçlanmıştır. Araştırmada nicel yöntem benimsenmiş ve tarama deseni kullanılmıştır. Çalışmanın evrenini, 2023-2024 akademik yılında İnönü Üniversitesinde öğrenim gören lisans öğrencileri oluşturmuştur. Basit tesadüfi örnekleme yöntemiyle farklı fakültelerde öğrenim gören 471 lisans öğrencisi gönüllülük esasına dayalı olarak araştırmada yer almıştır. Veriler, 20 maddeden oluşan ve "Temel Düzey Beceriler" ile "İleri Düzey Beceriler" olmak üzere iki alt boyutu içeren "Mobil Okuryazarlık Ölçeği" ile toplanmıştır. Lisans öğrencilerinin mobil okuryazarlık seviyelerinin belirlenmesi için betimsel istatistikler hesaplanmıştır. Verilerin normal dağılım göstermemesinden dolayı cinsiyet, kullanılan işletim sistemi ve antivirüs kullanımı değişkenleri için Mann-Whitney U testi; kullanılan mobil cihaz sayısı, öğrenim görülen sınıf düzeyi ve fakülte değişkenleri için Kruskal-Wallis testi kullanılmıştır. Bulgular, öğrencilerin mobil okuryazarlık düzeylerinin temel beceriler alt boyutunda “çok yüksek”, ileri düzey beceriler alt boyutunda ve genel ölçek düzeyinde ise “yüksek” olduğunu göstermektedir. Ayrıca, cinsiyet, kullanılan cihaz sayısı ve fakülte değişkenlerine göre anlamlı farklılaşma bulunurken; işletim sistemi, antivirüs kullanımı ve sınıf düzeyi değişkenlerine göre anlamlı bir farklılaşma tespit edilmemiştir. Araştırma sonuçlarına göre daha geniş örneklem gruplarıyla ve farklı değişkenlerin dâhil edildiği çalışmalar önerilmektedir.
This research aimed to assess university students' levels of mobile literacy and analyze these levels based on various factors. The quantitative method was adopted in the study and a survey design was used. The participants comprised undergraduate students from Inonu University during the 2023-2024 academic year. Through simple random sampling, 471 undergraduate students from diverse faculties voluntarily participated in the study. The data were collected using the “Mobile Literacy Scale” consisting of two sub-dimensions: “basic skills” and “advanced skills”. Descriptive statistics were calculated to determine the mobile literacy levels of undergraduate students. Due to the non-normal distribution of the data, the Mann-Whitney U test was applied to examine gender, operating system preference, and antivirus usage, while the Kruskal-Wallis test was used for factors such as the number of mobile devices owned, academic year, and faculty. The results indicated that students demonstrated "very high" levels of mobile literacy in the basic skills dimension and "high" levels in the advanced skills dimension and overall. In addition, while significant differentiation was found according to gender, number of devices used and faculty variables, no significant differentiation was found according to operating system, antivirus usage and grade level variables. The study suggests conducting further research with larger sample sizes and incorporating additional variables for a more comprehensive analysis.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Specialist Studies in Education (Other) |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 2, 2025 |
Submission Date | January 17, 2025 |
Acceptance Date | June 3, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 2 |