Gender roles are learned from family, school and media starting from early childhood. In this context, the content used in early childhood education is an important learning area in terms of learning gender roles. In this framework, in this study, 21 stories from the Ministry of National Education “365 Days of Stories” series books that fall within the scope of the research problems are analyzed in terms of gender roles. In this study, in which a qualitative method was adopted, the data were analyzed with critical discourse analysis and 5 themes were reached as a result of content analysis. These themes are hegemonic masculinity, gender role distribution, genderization of professions, breaking stereotypes and caring masculinity. The theme of hegemonic masculinity is the dominant form of masculinity in society and points to the form of masculinity with the highest status in society. The theme of caring masculinity corresponds to the role of men as emotional and physical caregivers. In contrast to hegemonic masculinity, care-giving masculinity reveals that men can also be care-giving identities. In the gender roles that emerge from the stories, the variability of traditional gender roles and the roles of caring masculinity are emphasized with the representations of “the woman who does professional work in the domestic sphere and the father who does work related to the domestic sphere such as ironing and cooking”. Breaking the stereotypes in the stories and emphasizing the themes of caring masculinity, the gender inequality is overcome.
Cinsiyet rolleri erken çocukluk döneminden itibaren aileden, okuldan ve medyadan öğrenilmektedir. Bu kapsamda erken çocukluk eğitiminde kullanılan içerikler, cinsiyet rollerinin öğrenilmesi bakımından önemli bir öğrenme alanıdır. Bu çerçevede araştırmada, MEB «365 Gün Öykü» serisi kitaplarından araştırma problemleri kapsamına giren 21 öykü cinsiyet rolleri bakımından incelenmektedir. Nitel bir yöntemin benimsendiği bu araştırmada veriler eleştirel söylem analizi ile analiz edilmiştir ve içerik analizi neticesinde 5 temaya ulaşılmıştır. Bu temalar hegemonik erkeklik, cinsiyet rol dağılımı, mesleklerin cinsiyetlendirilmesi, kalıp yargıların kırılması ve bakım veren erkeklik temalarıdır. Ulaşılan temalardan hegemonik erkeklik teması erkekliğin toplumdaki baskın biçimi olup, toplumdaki en yüksek statüye sahip erkeklik biçimine işaret etmektedir. Araştırmanın bakım veren erkeklik teması ise erkeklerin duygusal ve fiziksel bakım sağlayıcılar olarak rol almalarına karşılık gelmektedir. Bakım veren erkeklik, hegemonik erkekliğin tersine erkeklerin de bakım verebilen kimlikler olabileceğini ortaya koymaktadır. Öykülerden ortaya çıkan cinsiyet rollerinde “ev içi alanda mesleki işler yapan kadın ve ev içi alanla ilişkili ütü ve yemek gibi işleri yapan baba” temsilleri ile geleneksel cinsiyet rollerinin değişkenliği ve bakım veren erkeklik rolleri vurgulamaktadır. Öykülerdeki kalıp yargıların kırılması ve bakım veren erkeklik temalarının vurgulanması, toplumsal cinsiyet eşitsizliğinin üstesinden gelinmesinde önemli bir dönüm noktasıdır.
Makale etik kurul izni gerektirmemektedir.
Destekleyen bir kurum bulunmamaktadır.
-
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Child Development Education, Gender, Sexuality and Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | September 2, 2025 |
Submission Date | March 17, 2025 |
Acceptance Date | August 11, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 26 Issue: 2 |