Research Article
BibTex RIS Cite

Examining the Relationship Between Teacher Leadership and Self-Efficacy

Year 2023, , 213 - 232, 16.10.2023
https://doi.org/10.29129/inujgse.1362718

Abstract

Purpose: The purpose of this study is to examine the relationships between teacher leadership and teacher self-efficacy and to determine the extent to which teacher leadership predicts teacher self-efficacy.

Design & Methodology: The study utilized a quantitative research method with a correlational design. The study group consisted of 348 teachers working in public schools in the Elazığ province. Data for the study were collected using Teacher Sense of Efficacy Scale Short Form and the Teacher Leadership Scale. Correlation and multiple linear regression analyses were employed in the data analysis.

Findings: The findings of this study demonstrate a significant and positive relationship between teacher leadership and teacher self-efficacy. Specifically, teachers who perceive themselves as effective leaders in their professional roles tend to exhibit higher levels of self-efficacy. In addition, the multiple linear regression analyses revealed that teacher leadership dimensions—collaboration with colleagues, involvement in institutional improvement, and participation in professional learning—significantly predict teachers' self-efficacy.

Implications & Suggestions: This suggests that teacher leadership initiatives, designed to foster collaboration, support institutional improvements, and facilitate professional learning, have the potential to enhance teacher self-efficacy and, consequently, elevate teaching practices and educational outcomes.

References

  • Angelle, P. S., & Schmid, J. B. (2007). School structure and the identity of teacher leaders: Perspectives of principals and teachers. Journal of School Leadership, 17, 771-799. https://doi.org/10.1177/105268460701700604

Öğretmen Liderliği ve Öz Yeterliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi

Year 2023, , 213 - 232, 16.10.2023
https://doi.org/10.29129/inujgse.1362718

Abstract

Amaç: Bu araştırmanın amacı öğretmen liderliği ile öğretmen öz yeterliği arasındaki ilişkileri incelemek ve öğretmen liderliğin, öğretmen öz yeterliğini ne düzeyde yordadığını belirlemektir.

Yöntem: Araştırmada nicel araştırma yöntemine dayalı ilişkisel desen kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Elazığ ilindeki kamu okullarında görev yapan 348 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Öğretmen Öz Yeterliği Ölçeği Kısa Formu ve Öğretmen Liderliği Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Verilerin analizde korelasyon ve çoklu doğrusal regresyon analizleri kullanılmıştır.

Bulgular: Analiz sonuçları öğretmen liderliği ile öğretmen öz yeterliği arasında pozitif yönlü ilişki olduğunu göstermiştir. Ayrıca öğretmen liderliğinin alt boyutları olan meslektaşlarla işbirliği, mesleki gelişim ve kurumsal gelişme değişkenlerinin öz yeterlik inançlarını anlamlı şekilde yordadığı belirlenmiştir.

Sonuçlar ve Öneriler: Sonuçlar, meslektaşlarla işbirliğini teşvik eden, kurumsal gelişmeyi destekleyen ve mesleki gelişimi kolaylaştıran öğretmen liderliği uygulamalarının öğretmenlerin öz yeterlik inançlarını güçlendirme potansiyeline sahip olduğunu göstermektedir. Bu nedenle, okullarda öğretmen liderliği uygulamalarının desteklenmesi ve geliştirilmesi sağlanarak öğrenme çıktıları üzerinde önemli etkiye sahip olan öğretmen öz yeterliği güçlendirilebilir.

References

  • Angelle, P. S., & Schmid, J. B. (2007). School structure and the identity of teacher leaders: Perspectives of principals and teachers. Journal of School Leadership, 17, 771-799. https://doi.org/10.1177/105268460701700604
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Education Management, Other Fields of Education (Other)
Journal Section Manuscripts
Authors

Ufuk Erdogan 0000-0001-7248-1972

Publication Date October 16, 2023
Submission Date September 19, 2023
Acceptance Date October 6, 2023
Published in Issue Year 2023

Cite

APA Erdogan, U. (2023). Öğretmen Liderliği ve Öz Yeterliği Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 10(20), 213-232. https://doi.org/10.29129/inujgse.1362718