Research Article
BibTex RIS Cite

Cumhuriyet’in Kuruluşundan Günümüze Eğitim Sistemimizdeki Yabancı Etkilerinin İncelenmesi

Year 2024, , 115 - 138, 12.04.2024
https://doi.org/10.29129/inujgse.1440336

Abstract

Bu çalışmada Cumhuriyetin kuruluşundan günümüze kadar yurtdışına gönderilen yerli uzmanlar ile ülkemize davet edilen yabancı uzmanların eğitim sistemimize sunduğu katkılarının incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda aşağıda belirtilen sorulara cevap aranmıştır.
1. Yurtdışına gönderilen ve ülkemize davet edilen yerli ve yabancı eğitimciler/uzmanlar kimlerdir?
2. Yerli ve yabancı eğitimciler/uzmanların gönderildikleri ve davet edildikleri ülkeler ile ziyaret tarihleri nedir?
3. Yerli ve yabancı eğitimciler/uzmanların katkı sağladıkları eğitim kademeleri ve/veya alanları nedir?
4. Yerli ve yabancı eğitimciler/uzmanların eğitim sistemimize katkıları/etkileri nasıl olmuştur?

References

  • Adıgüzel, A., & Sağlam, M. (2009). Öğretmen eğitiminde program standartları ve akreditasyon. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 83-103.
  • Akkutay, Ü. (1996). Milli Egitimde yabanci uzman raporlari: Atatürk dönemi. Ankara: Avni Akyol Ümit Kültür ve Egitim Vakfı.
  • Akyüz, Y. (2001). Türk eğitim tarihi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Bademci, V. (1997). Aymazlığın sonu: geleceği tehlikede bir ulus. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Bal, H., (1991). 1924 Raporunun Türk Eğitimi’ne etkileri ve John Dewey’ in eğitim felsefesi. İstanbul: Aydınlar Matbaası.
  • Balcı, A. (2005). Açıklamalı eğitim yönetimi terimleri sözlüğü, Tek Ağaç Yayınları, Ankara
  • Başgöz, C. (2005). Türkiye’nin eğitim çıkmazı ve Atatürk. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Başgöz, İ., & Wilson, H. E. (1968). Türkiye Cumhuriyetinde Eğitim ve Atatürk. Ankara: Dost Yayınları.
  • Binbaşıoğlu, C. (1999). Cumhuriyet dönemi eğitim bilimleri. Ankara: Tekışık Yayıncılık,
  • Çakır, T. (1999). Cumhuriyet’in yirmi beşinci yılı’nda Türk Milli Eğitiminde ilköğretim (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Çınar, İ. (2014). Türk Eğitim Sistemi’nde bitmeyen batı etkisi. Turan Stratejik Araştırmalar Dergisi 6(22), 20-51.
  • Demirtaş, H.; Güneş, H.(2002), Eğitim yönetimi ve denetimi sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Erdem, S. (1986) İstanbul Teknik Üniversitesi: Tarihçesi: Mir'at-ı Mühendishâne-i Berrî-i Hümâyûn. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Ekizceli, A. (2006). Yabancı uzmanların Türk Eğitim Sistemi hakkında verdikleri raporlar (1924-1960) üzerine bir analiz (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Ergün, M. (1982). Atatürk devri Türk eğitimi. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Gül, V.(2003) John Dewey'in Türk eğitim sistemine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kafadar, O. (1997). Türk eğitim düşüncesinde batılılaşma. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Kararslan, E. (2005), Kamu kesimi eğitim harcamalarının analizi. Maliye Dergisi, 149.
  • Karagöz,S.(2019). Cumhuriyet dönemi eğitimine yön veren yerli ve yabancı uzman raporları (1911-1927) Ankara: Pegem Akademi,
  • Karakütük, K., & Özbal, E. Ö. (2019). Eğitim Yöneticilerinin Yaşadiklari Sorunlar İle Sorun Çözmede Kullandiklari Teknikler. Milli Eğitim Dergisi, 48(223), 33-60.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kirişci, G., & Yirci, R. (2021). Eğitimcilerin gözünden Türk eğitim sistemindeki krizler ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 1915-1950.
  • Koç, M.Ş. (1970). Eğitimde emperyalizm ve yabancılaşma. Ankara: Güven Matbaası.
  • Lin, N, (1976). Foundadions of Social Research. USA:McGrow-Hill, inc,
  • Marım, Y. & Sam, R. (2018). 1950-1960 arası Amerikalı uzman raporları bağlamında Türk Eğitim Sistemi’ne çizilen yol haritası. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, (30), 11-33.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2019). Milli Eğitim İstatistikleri (2004-2005). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Okçabol, R. (2001). Öğretmen yetiştirmede merak edilen konular. Y.Müdafaa-i Hukuk Dergisi, Aralık.
  • Öz, S.N. (1962). Türk Eğitimi’nin, Türk Kültürü’nün en önemli meselesi nedir? Öğretmen Dergisi, (16)193, ss. 5-6.
  • Özcan, Ş. (2006). Cumhuriyet dönemi yabancı eğitim uzmanlarının Türk Eğitim Sistemine etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Söyler, D. (2008). “Eğitim hizmetleri bağlamında vakıf üniversitelerinin finansal ve vergisel sorunları”, Maliye Dergisi, 154. http://212.174.133.188 /calismalar/maliye_ dergisi/yayinlar/md/154/5. ilhamisoyler.pdf. Erişim Tarihi: 12.03.2014
  • Sulubulut, M. (2014). Eğitim alanında Türkiye’ye davet edilen yabancı uzmanlar (1923-1960). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Şahin, M. (1996). Türkiye’de öğretmen yetiştirme uygulamalarında yabancı uzmanları yeri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Şimşek, H. (2009). Methodical problem ın the researches of educational history. Journal of Faculty of Educational Sciences, (42), 1, 33-51.
  • Takım, A. (2012). Demokrat parti döneminde uygulanan ekonomi politikaları ve sonuçları. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 67(02), 157-187.
  • Taş, U. (2007). Türkiye’de kalkınma planları ışığında eğitimin kalkınmadaki rolü (Yayınlanmış yüksek Lisans Tezi), Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı Eskişehir.
  • Taşdemirci, E. (1992). Belgelerle 1933 üniversite reformunda yabancı bilim adamları. Ankara: Bizim Büro Basımevi.
  • Tozlu, N. (2003). İnsandan devlete eğitim. Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Tunç, S. (1969). Türkiye'de eğitim eşitliği. Ankara: Başnur Matbaası.
  • Turan, S., & Şişman, M. (2013). Eğitim yönetimi alanında üretilen bilimsel bilgi ve batılı biliş tarzının eleştirisine giriş [Çağrılı Makale]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19(4), 505-514.
  • Yapıcı, Ş. (2006). Bir eğitim aracı olarak televizyon ve etkileri. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 6(2), 1-15. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. www.meb.gov.tr
Year 2024, , 115 - 138, 12.04.2024
https://doi.org/10.29129/inujgse.1440336

Abstract

References

  • Adıgüzel, A., & Sağlam, M. (2009). Öğretmen eğitiminde program standartları ve akreditasyon. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10(3), 83-103.
  • Akkutay, Ü. (1996). Milli Egitimde yabanci uzman raporlari: Atatürk dönemi. Ankara: Avni Akyol Ümit Kültür ve Egitim Vakfı.
  • Akyüz, Y. (2001). Türk eğitim tarihi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Bademci, V. (1997). Aymazlığın sonu: geleceği tehlikede bir ulus. Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Bal, H., (1991). 1924 Raporunun Türk Eğitimi’ne etkileri ve John Dewey’ in eğitim felsefesi. İstanbul: Aydınlar Matbaası.
  • Balcı, A. (2005). Açıklamalı eğitim yönetimi terimleri sözlüğü, Tek Ağaç Yayınları, Ankara
  • Başgöz, C. (2005). Türkiye’nin eğitim çıkmazı ve Atatürk. İstanbul: Pan Yayıncılık.
  • Başgöz, İ., & Wilson, H. E. (1968). Türkiye Cumhuriyetinde Eğitim ve Atatürk. Ankara: Dost Yayınları.
  • Binbaşıoğlu, C. (1999). Cumhuriyet dönemi eğitim bilimleri. Ankara: Tekışık Yayıncılık,
  • Çakır, T. (1999). Cumhuriyet’in yirmi beşinci yılı’nda Türk Milli Eğitiminde ilköğretim (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi, Sakarya.
  • Çınar, İ. (2014). Türk Eğitim Sistemi’nde bitmeyen batı etkisi. Turan Stratejik Araştırmalar Dergisi 6(22), 20-51.
  • Demirtaş, H.; Güneş, H.(2002), Eğitim yönetimi ve denetimi sözlüğü. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Erdem, S. (1986) İstanbul Teknik Üniversitesi: Tarihçesi: Mir'at-ı Mühendishâne-i Berrî-i Hümâyûn. İstanbul Teknik Üniversitesi, İstanbul
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Ekizceli, A. (2006). Yabancı uzmanların Türk Eğitim Sistemi hakkında verdikleri raporlar (1924-1960) üzerine bir analiz (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Ergün, M. (1982). Atatürk devri Türk eğitimi. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Gül, V.(2003) John Dewey'in Türk eğitim sistemine etkisi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kafadar, O. (1997). Türk eğitim düşüncesinde batılılaşma. Ankara: Vadi Yayınları.
  • Kararslan, E. (2005), Kamu kesimi eğitim harcamalarının analizi. Maliye Dergisi, 149.
  • Karagöz,S.(2019). Cumhuriyet dönemi eğitimine yön veren yerli ve yabancı uzman raporları (1911-1927) Ankara: Pegem Akademi,
  • Karakütük, K., & Özbal, E. Ö. (2019). Eğitim Yöneticilerinin Yaşadiklari Sorunlar İle Sorun Çözmede Kullandiklari Teknikler. Milli Eğitim Dergisi, 48(223), 33-60.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kirişci, G., & Yirci, R. (2021). Eğitimcilerin gözünden Türk eğitim sistemindeki krizler ve çözüm önerileri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41(3), 1915-1950.
  • Koç, M.Ş. (1970). Eğitimde emperyalizm ve yabancılaşma. Ankara: Güven Matbaası.
  • Lin, N, (1976). Foundadions of Social Research. USA:McGrow-Hill, inc,
  • Marım, Y. & Sam, R. (2018). 1950-1960 arası Amerikalı uzman raporları bağlamında Türk Eğitim Sistemi’ne çizilen yol haritası. Kaygı. Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, (30), 11-33.
  • Milli Eğitim Bakanlığı, (2019). Milli Eğitim İstatistikleri (2004-2005). Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü Basımevi.
  • Okçabol, R. (2001). Öğretmen yetiştirmede merak edilen konular. Y.Müdafaa-i Hukuk Dergisi, Aralık.
  • Öz, S.N. (1962). Türk Eğitimi’nin, Türk Kültürü’nün en önemli meselesi nedir? Öğretmen Dergisi, (16)193, ss. 5-6.
  • Özcan, Ş. (2006). Cumhuriyet dönemi yabancı eğitim uzmanlarının Türk Eğitim Sistemine etkileri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Söyler, D. (2008). “Eğitim hizmetleri bağlamında vakıf üniversitelerinin finansal ve vergisel sorunları”, Maliye Dergisi, 154. http://212.174.133.188 /calismalar/maliye_ dergisi/yayinlar/md/154/5. ilhamisoyler.pdf. Erişim Tarihi: 12.03.2014
  • Sulubulut, M. (2014). Eğitim alanında Türkiye’ye davet edilen yabancı uzmanlar (1923-1960). (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ahi Evran Üniversitesi, Kırşehir.
  • Şahin, M. (1996). Türkiye’de öğretmen yetiştirme uygulamalarında yabancı uzmanları yeri. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Şimşek, H. (2009). Methodical problem ın the researches of educational history. Journal of Faculty of Educational Sciences, (42), 1, 33-51.
  • Takım, A. (2012). Demokrat parti döneminde uygulanan ekonomi politikaları ve sonuçları. Ankara Üniversitesi SBF Dergisi, 67(02), 157-187.
  • Taş, U. (2007). Türkiye’de kalkınma planları ışığında eğitimin kalkınmadaki rolü (Yayınlanmış yüksek Lisans Tezi), Osmangazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İktisat Anabilim Dalı Eskişehir.
  • Taşdemirci, E. (1992). Belgelerle 1933 üniversite reformunda yabancı bilim adamları. Ankara: Bizim Büro Basımevi.
  • Tozlu, N. (2003). İnsandan devlete eğitim. Ankara: Yeni Türkiye Yayınları.
  • Tunç, S. (1969). Türkiye'de eğitim eşitliği. Ankara: Başnur Matbaası.
  • Turan, S., & Şişman, M. (2013). Eğitim yönetimi alanında üretilen bilimsel bilgi ve batılı biliş tarzının eleştirisine giriş [Çağrılı Makale]. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 19(4), 505-514.
  • Yapıcı, Ş. (2006). Bir eğitim aracı olarak televizyon ve etkileri. Bilim, Eğitim ve Düşünce Dergisi, 6(2), 1-15. Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2008). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. www.meb.gov.tr
There are 41 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Philosophical and Social Foundations of Education
Journal Section Manuscripts
Authors

Ali Kılıç 0000-0003-0597-3277

Süleyman Nihat Şad 0000-0002-3169-2375

Publication Date April 12, 2024
Submission Date February 20, 2024
Acceptance Date April 2, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Kılıç, A., & Şad, S. N. (2024). Cumhuriyet’in Kuruluşundan Günümüze Eğitim Sistemimizdeki Yabancı Etkilerinin İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(21), 115-138. https://doi.org/10.29129/inujgse.1440336