Research Article
BibTex RIS Cite

Özel Yetenekli Öğrencilerin Akademik Erteleme Yordayıcıları: Başarıya İlişkin Bilişsel Çarpıtma ve Algılanan Ebeveyn Başarı Baskısı

Year 2024, , 47 - 57, 03.11.2024
https://doi.org/10.29129/inujgse.1455716

Abstract

Amaç: Bu araştırmada özel yetenekli öğrencilerin akademik ertelemelerinin, bilişsel çarpıtma ve ebeveyn başarı baskısı tarafından yordama gücünü ortaya koymak amaçlanmıştır.

Yöntem: Bu araştırma ilişkisel tarama modeline dayalı betimsel bir araştırmadır. Araştırmanın katılımcılarını 2022-2023 eğitim-öğretim yılında Türkiye’nin Malatya ilinde bulunan Malatya Bilim ve Sanat Merkezinde öğrenim gören, 9., 10., 11. ve 12. sınıfta öğrenim gören 223 özel yetenekli öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak Akademik Erteleme Ölçeği, Akademik Başarıya İlişkin Bilişsel Çarpıtmalar Ölçeği ve Algılanan Ebeveyn Akademik Başarı Baskısı Ölçeği kullanılmıştır.

Bulgular: Yapılan regresyon analizi sonucunda bilişsel çarpıtma ve algılanan ebeveyn başarı baskısının birlikte özel yetenekli öğrencilerde akademik ertelemenin yordayıcısı olduğu ve bu iki değişkenin birlikte toplam varyansın %12’sini açıkladığı bulunmuştur.

Sonuçlar ve Öneriler: Bulgular ışığında ebeveynlere ve eğitimcilere pratik öneriler sunulmuştur.

Ethical Statement

Etik izin dosyalar bölümüne eklenmiştir.

References

  • Aksu, B. Ö. (2022). Üniversite öğrencilerinde olumsuz üst biliş düzeyleri ile akademik erteleme arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Akbay, S. E. (2009). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: Akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Al Majali, S. (2020). Positive anxiety and its role in motivation and achievements among university students. International Journal of Instruction, 13(4), 975-986
  • Aydoğan, D. (2008). Akademik erteleme davranışının benlik saygısı, durumluluk kaygı ve özyeterlik ile açıklanabilirliği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
Year 2024, , 47 - 57, 03.11.2024
https://doi.org/10.29129/inujgse.1455716

Abstract

References

  • Aksu, B. Ö. (2022). Üniversite öğrencilerinde olumsuz üst biliş düzeyleri ile akademik erteleme arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi), Çağ Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Akbay, S. E. (2009). Cinsiyete göre üniversite öğrencilerinde akademik erteleme davranışı: Akademik güdülenme, akademik özyeterlik ve akademik yükleme stillerinin rolü (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi), Mersin Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Mersin.
  • Al Majali, S. (2020). Positive anxiety and its role in motivation and achievements among university students. International Journal of Instruction, 13(4), 975-986
  • Aydoğan, D. (2008). Akademik erteleme davranışının benlik saygısı, durumluluk kaygı ve özyeterlik ile açıklanabilirliği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eğitim Bilimleri Anabilim Dalı
There are 4 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Special Talented Education
Journal Section Manuscripts
Authors

Sevilay Canpolat 0000-0002-2356-3960

Duygu Mutlu Bayraktar 0000-0002-2276-3768

Publication Date November 3, 2024
Submission Date March 19, 2024
Acceptance Date July 29, 2024
Published in Issue Year 2024

Cite

APA Canpolat, S., & Mutlu Bayraktar, D. (2024). Özel Yetenekli Öğrencilerin Akademik Erteleme Yordayıcıları: Başarıya İlişkin Bilişsel Çarpıtma ve Algılanan Ebeveyn Başarı Baskısı. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(22), 47-57. https://doi.org/10.29129/inujgse.1455716